• Cloudberry

Bästa bebismaten att göra själv! Receptråd!

Snösparv skrev 2011-11-30 18:59:03 följande:
    Tack för tipset! Har gett frysta hallon till min bebis. Men hon har inte blivit dålig, kan jag utgå från att det paketet är okej då?

Har ju hört att det använts avloppsvatten att bevattna med. Men vet inte hur väl det stämmer. Dessa bär är dock svenska om det har nån betydelse.
    Svenska bär är betydligt mer säkra.

De bär som kan vara smittade av bajsbakterier är bär från polen av märket POLARCIA. Bären är kontaminerade från bärplockarnas händer pga bristande hygien.
  • Mina småtroll

Jag köper alltid svenska bär, gissar att det är högre kvalitet. Vi använder hallon en del o har aldrig blivit sjuka...som sagt, det är nog större bakterierisk i importerade bär (skulle jag gissa).

• Mina småtroll

Ang. frukt o socker. Visst är det fruktsocker i frukt men jag tror inte man kan jämföra det med godis eller vanligt socker. Godis o socker består ju av tomma kalorier som påverkar blodsockret kraftigt. Men frukt består ju av andra nyttigheter, som inte godis o socker innehåller, som jag tycker väger upp fruktsockret, bl a fibrer och vitaminer. 

• Mina småtroll
    Cloudberry skrev 2011-11-30 18:46:50 följande:
    Ett tips! Willys har just ett kilo frusen tärnad mango för 21 kr.
    Tack för tipset!! Blir en sväng inom Willys i veckan då
  • halloooo

Mars2009: ah...ja hallon ä det nog som jag tänker på. Ibland har man hört nåt å har det i bakhuvudet...men så minns man inte ändå:p. Tack för svar!

Cloudberry: får nog pallra mig till Willys:). Bra att ha hemma.

• IceCloud

Här kommer en sån där så kallad orosfråga. Läste att man inte skulle lägga maten i islådor när den är varm för då kan gifter från plasten släppa. Detta har jag ju gjort o tänkte nu i maten kommer vara "farlig" att ge? Eller är detta bara en sån där grej som man kan ta lätt på. Vet ju att det finns gifter i plast så funderade på om det kunde vara sant iaf...

☆ Vincent ☆ 110817
  • TeosMamma

Och jag har också en såkallad orosfråga :) Tänkte köpa lite större muffinssilikonformar för att frysa in barnmat i, såg då att på de från Ikea stod att de var endast för vatten...

Det har inte blivit några silikonformar alls för mig därför, hur gör ni?

Någon med kunskap? Jag tyckte de var perfekt storlek nämligen

• HappyMummy
    TeosMamma skrev 2011-11-30 22:18:24 följande:
    Och jag har också en såkallad orosfråga :) Tänkte köpa lite större muffinssilikonformar för att frysa in barnmat i, såg då att på de från Ikea stod att de var endast för vatten...

Det har inte blivit några silikonformar alls för mig därför, hur gör ni?

Någon med kunskap? Jag tyckte de var perfekt storlek nämligen

Jag har använt muffinsformar i metall, engångs ifs så inte väldigt miljövänligt meeeen jag hade dem hemma och har inte tänkt använda de till något annat. Jag har hur som haver använt dem & de var alldeles utmärkt att frysa in barnmat i. :)
    IceCloud skrev 2011-11-30 20:20:54 följande:
    Här kommer en sån där så kallad orosfråga. Läste att man inte skulle lägga maten i islådor när den är varm för då kan gifter från plasten släppa. Detta har jag ju gjort o tänkte nu i maten kommer vara "farlig" att ge? Eller är detta bara en sån där grej som man kan ta lätt på. Vet ju att det finns gifter i plast så funderade på om det kunde vara sant iaf...

Man har frusit in mat i islådor i hur många år som helst så jag tror inte jättemycket på det där nä. :) Men en tröst kan ju vara att när maten är mixad och ska i lådan har du blivit avbruten av din bebis så många gånger att maten har svalnat. Skrattande 
    Stolt mamma till finaste Ellie -11
  • IceCloud
    HappyMummy skrev 2011-11-30 22:34:42 följande:
    Jag har använt muffinsformar i metall, engångs ifs så inte väldigt miljövänligt meeeen jag hade dem hemma och har inte tänkt använda de till något annat. Jag har hur som haver använt dem & de var alldeles utmärkt att frysa in barnmat i. :)
    Man har frusit in mat i islådor i hur många år som helst så jag tror inte jättemycket på det där nä. :) Men en tröst kan ju vara att när maten är mixad och ska i lådan har du blivit avbruten av din bebis så många gånger att maten har svalnat. Skrattande 
    hehe, ja två av pureérna vet jag hann bli kalla men de andra två var varma när de las i lådorna... Får väl hoppas det inte är någon större fara. Får tänka på det i fortsättningen annars..
    ☆ Vincent ☆ 110817
  • Natulcien
    Det stämmer att man inte ska lägga het mat i plastförpackningar p.g.a. att skadliga ämnen frigörs. Låt det svalna först.
    Inte hela världen om du har gjort det någon gång redan. Gjort är gjort. Ätet är ätet. Men inte så bra att göra det ofta.
Svar på tråden Bästa bebismaten att göra själv! Receptråd!