• McConnoly

Bästa bebismaten att göra själv! Receptråd!

MaMaS skrev 2011-12-02 05:32:43 följande:
    Tack för tips! Hon verkar inte extra hungrig under dagen. Men hon vaknar som sagt alltid runt halv 5, 5 och vill äta en flaska, sen somnar hon efter ca 1 tim igen.... Att gå upp halv 5 är lite i tidigaste laget för mig :) Så jag vet inte om hon vaknar för att hon är hungrig el bara att hon gör det just nu. Vet inte om mer mat på dagen gör att hon sover längre på natten? Hon sover väldigt oroligt oxå så kanske en fas eller nåt? Hur gammal var din son?
    Han är 6,5 månader för att vara exakt. Med dottern tyckte jag mig märka att bra (och tillräckligt med) mat under dagen gynnar nattsömnen men sen är det ju det där med faser också, då funkar ju inget som det ska. Om det inte beror på matmängden under dagen får vi hoppas att hon slutar med nattätandet lika fort som hon började.
  • MaMaS
    McConnoly skrev 2011-12-02 10:01:02 följande:
    Han är 6,5 månader för att vara exakt. Med dottern tyckte jag mig märka att bra (och tillräckligt med) mat under dagen gynnar nattsömnen men sen är det ju det där med faser också, då funkar ju inget som det ska. Om det inte beror på matmängden under dagen får vi hoppas att hon slutar med nattätandet lika fort som hon började.
    Ja, jag tror nästan att det är en fas, för hon är lite mer gnällig än vad hon brukar vara på dagarna oxå och sover väldigt oroligt. Får hoppas det slutar snart :)

Tack för tipsen :)
  • Cloudberry

Min pojk är lite mer än 7½ månader och har börjat munprutta riktigt mycket till allt så nu käkar han bara ersättning sedan två dagar tillbaka.

Någon fler som har munputtande ungar? 

• Cloudberry

Eller ja, han åt lite igår och i förrgår men det är ingenting i jämförelse på hur han normalt äter.

• McConnoly

Sonen munpruttar massor men som tur är inte när han äter. Än. Minns dock inte att det var ett problem med dottern.

• Cloudberry
    McConnoly skrev 2011-12-03 19:56:08 följande:
    Sonen munpruttar massor men som tur är inte när han äter. Än. Minns dock inte att det var ett problem med dottern.
    Jag har äldre två döttrar och ingen av dem höll på såhär så det här är en ny erfarenhet för mig.

Har lagat egen mat och har slut på 6-månadersburkarna och min mat och 8-månadersburkarna  gillar han inte alls så jag får köpa nya 6-månadersburkar imorgon. 
  • McConnoly
    Cloudberry skrev 2011-12-03 20:06:01 följande:
    Jag har äldre två döttrar och ingen av dem höll på såhär så det här är en ny erfarenhet för mig.

Har lagat egen mat och har slut på 6-månadersburkarna och min mat och 8-månadersburkarna  gillar han inte alls så jag får köpa nya 6-månadersburkar imorgon. 
    Måste vara en killgrej då.

Vår fick sin första köpeburk idag (hade glömt ta med mig mat) och i all stress tog jag en 8-månadersburk istället för 6. Blev först förskräckt när jag såg bitarna men är man ett riktigt matvrak bryr man sig tydligen inte om sånt.
  • Cloudberry
    McConnoly skrev 2011-12-03 20:08:01 följande:
    Måste vara en killgrej då.

Vår fick sin första köpeburk idag (hade glömt ta med mig mat) och i all stress tog jag en 8-månadersburk istället för 6. Blev först förskräckt när jag såg bitarna men är man ett riktigt matvrak bryr man sig tydligen inte om sånt.
    Absolut en killgrej!

Härligt. Min är också ett matvrak(äter dryg 2 dl mat till varje huvudmål) men minsta bitar fixar han inte alls. Jag hade mina bestämda åsikter efter andra barnet och tyckte visst att alla borde kunna lära sig äta bitar efter en viss ålder men den här ungen har fått mig att hålla käften i det ämnet.  
  • Cloudberry

Eller inte hålla käften...men visa en ändrad åsikt om man säger så.

• McConnoly

Ja, det också, han slukade hela burken så vi kan nog ge större portioner.

Samma här, med dottern gick allt inte lika lätt så nu smyger vi runt och håller på - ofta tydligen i onödan. Vi bröt första smörgåsrånet i småbitar tills lillen fick tag i en hel skiva och smaskade i sig den utan problem. Där satt vi och såg lagom smarta ut.

Så himla kul, trots att man ju har gjort hela grejen en gång innan blir man satt på pottkanten.

Svar på tråden Bästa bebismaten att göra själv! Receptråd!