• IceCloud

Bästa bebismaten att göra själv! Receptråd!

Skulle visst kollat länken innan jag skrev... :)

☆ Vincent ☆ 110817
  • Mina småtroll

Fy f*n så mycket skit o gifter det finns runt oss i vår vardag...leksaker, matförpackningar. Allt möjligt! Går ju inte komma undan...

• Valkyria75

Avent har burkar med lock som det står går bra både att maskindiska, frysa och micra. De är märkta med 5 men jag är verkligen inte insatt i de här sakerna så jag vet inte... Men jag har iaf varit jättenöjd med dem.

• MaMaS

Vilken bra tråd, läggs i favoriter :)

Min tjej blir 6 mån om 1 1/2 vecka och äter gröt på morgonen och börjat äta full portion mat och frukt till lunch. Sen får hon ersättning resten. Innan sov hon hela nätterna men nu har hon börjat vakna mellan 4-6 och äter en flaska sen somnar hon någon timme igen. Är hon mer hungrig nu tro?

Jag tycker det är lite svårt att veta när hon är mätt vid lunchen. Hur mycket brukar en 6 mån äta?  

Nån som har nåt bra tips hur man fryser in maten? Nu fryser jag  i iskuber men tycker det blir lite jobbigt, för det går ju åt några stycken vid varje måltid.  

• McConnoly
    MaMaS skrev 2011-12-01 10:42:47 följande:
    Vilken bra tråd, läggs i favoriter :)

Min tjej blir 6 mån om 1 1/2 vecka och äter gröt på morgonen och börjat äta full portion mat och frukt till lunch. Sen får hon ersättning resten. Innan sov hon hela nätterna men nu har hon börjat vakna mellan 4-6 och äter en flaska sen somnar hon någon timme igen. Är hon mer hungrig nu tro?

Jag tycker det är lite svårt att veta när hon är mätt vid lunchen. Hur mycket brukar en 6 mån äta?  

Nån som har nåt bra tips hur man fryser in maten? Nu fryser jag  i iskuber men tycker det blir lite jobbigt, för det går ju åt några stycken vid varje måltid.  
    Jag fryser in i bullformar. En rymmer ca 0,6 dl och min 6 månaders äter två till lunch och 1-2 till middag.

Att hon äter mer kan bero på mycket, en tillväxtfas kanske eller så är hon helt enkelt inte mätt nog. Kanske testa något lite mättande mellanmål?
  • Natulcien
    Mina småtroll skrev 2011-12-01 10:22:50 följande:
    Tack!

Vet du några barnmarksburkar (eller som passar till det) som är märkt med 5? 
    När sonen bara åt smakisar så använde jag faktiskt vanliga iskubsformer, fast var noga med att maten var helt  avsvalnad innan jag la ner det. När jag gjorde större portioner så köpte jag 3 dl frysburkar på COOP som är märkta med 5.
  • MaMaS
    McConnoly skrev 2011-12-01 11:22:11 följande:
    Jag fryser in i bullformar. En rymmer ca 0,6 dl och min 6 månaders äter två till lunch och 1-2 till middag.

Att hon äter mer kan bero på mycket, en tillväxtfas kanske eller så är hon helt enkelt inte mätt nog. Kanske testa något lite mättande mellanmål?
    bullformar var ju jätte smart :) Tips var man köper det billigt. Idag åt ca 1 1/2 dl så det stämmer ju ganska bra med två formar då. 

Nu äter hon ersättning som "mellanmål" men det kanske är för lite då? Tips vad man kan ge? 
  • McConnoly
    MaMaS skrev 2011-12-01 13:48:45 följande:
    bullformar var ju jätte smart :) Tips var man köper det billigt. Idag åt ca 1 1/2 dl så det stämmer ju ganska bra med två formar då. 

Nu äter hon ersättning som "mellanmål" men det kanske är för lite då? Tips vad man kan ge? 
    Jag köper Icas egna pappformar. Ingen aning vad de kostar men det är inte många kronor.

Som mellis på förmiddagen får sonen 1/2-1 banan, mosad med en matsked turkisk yoghurt. Eller med rårivet äpple. Turkisk youghurt kan man ju smaksätta med mer eller mindre allt. Idag fick han sitt första smörgåsrån och det gick bra att det nu också kan vara ett litet mellanmål, smörgåsrån med leverpastej eller mjukost. En annan "matig" grej är blodpudding som kokats i mjölk. Det fick han häromdagen och oj, så han åt. Vi har även testat mosat hårdkokt ägg och bebissufflé men det gick inte hem. Snart borde fattiga riddare eller plättar med fruktmos funka men det är lite tidigt än. Iaf för vår kille.

Det är vad jag kommer på på rak arm iaf. Hoppas du fick några idéer.
  • MaMaS
    McConnoly skrev 2011-12-01 21:01:20 följande:
    Jag köper Icas egna pappformar. Ingen aning vad de kostar men det är inte många kronor.

Som mellis på förmiddagen får sonen 1/2-1 banan, mosad med en matsked turkisk yoghurt. Eller med rårivet äpple. Turkisk youghurt kan man ju smaksätta med mer eller mindre allt. Idag fick han sitt första smörgåsrån och det gick bra att det nu också kan vara ett litet mellanmål, smörgåsrån med leverpastej eller mjukost. En annan "matig" grej är blodpudding som kokats i mjölk. Det fick han häromdagen och oj, så han åt. Vi har även testat mosat hårdkokt ägg och bebissufflé men det gick inte hem. Snart borde fattiga riddare eller plättar med fruktmos funka men det är lite tidigt än. Iaf för vår kille.

Det är vad jag kommer på på rak arm iaf. Hoppas du fick några idéer.
    Tack för tips! Hon verkar inte extra hungrig under dagen. Men hon vaknar som sagt alltid runt halv 5, 5 och vill äta en flaska, sen somnar hon efter ca 1 tim igen.... Att gå upp halv 5 är lite i tidigaste laget för mig :) Så jag vet inte om hon vaknar för att hon är hungrig el bara att hon gör det just nu. Vet inte om mer mat på dagen gör att hon sover längre på natten? Hon sover väldigt oroligt oxå så kanske en fas eller nåt? Hur gammal var din son?
Svar på tråden Bästa bebismaten att göra själv! Receptråd!