• elinstenbergn

Bästa bebismaten att göra själv! Receptråd!

Intressant tråd :))

• halloooo

Det finns speciella fryslådor för barnmat. Dom har plast anpassad för livsmedel. Jag har inte testat själv men har sett att det säljs.
    Här är en länk ifall nån är intresserad
    http://barnmatsburken.se/index.php?from

• IceCloud
    Natulcien skrev 2011-11-30 22:41:34 följande:
    Det stämmer att man inte ska lägga het mat i plastförpackningar p.g.a. att skadliga ämnen frigörs. Låt det svalna först.
    Inte hela världen om du har gjort det någon gång redan. Gjort är gjort. Ätet är ätet. Men inte så bra att göra det ofta.
    Jag har inte gett honom av den maten än, kanske borde göra om o göra rätt istället...
    ☆ Vincent ☆ 110817
  • Mina småtroll
    IceCloud skrev 2011-11-30 20:20:54 följande:
    Här kommer en sån där så kallad orosfråga. Läste att man inte skulle lägga maten i islådor när den är varm för då kan gifter från plasten släppa. Detta har jag ju gjort o tänkte nu i maten kommer vara "farlig" att ge? Eller är detta bara en sån där grej som man kan ta lätt på. Vet ju att det finns gifter i plast så funderade på om det kunde vara sant iaf...
    Jag tror du tänker på BPA (bisphenol A)? Finns i viss plast. Om plasten är mjölkig eller färgad så är det ingen fara, helt genomskinliga flaskor eller burkar innehåller ofta BPA. Dock ska man va försiktig med även BPA-fria plastburkar/muggar. Man ska inte diska dem i diskmaskinen eller köra dem i microvågsugnen (enligt mitt Babyproffsen när jag frågade om detta med BPA). För då kan farliga ämnen frigöras. Man ska även byta ut dem när de börjar bli repiga o gamla (vi byter ut våra MAM ultivent flaskor nån gång ibland, när de har blivit slitna)

Dock kör jag mina barnmatsburkar i micron...finns lixom inget annat bra uppmärmningssätt som funkar för oss i vardagen (man kan ju värma upp i gryta annars).

Jag har köpt barnmatsburkar som är BPA-fria på Maxi. Märket är Nuby. Jättebra storlek på dom! Finns nog även i barnbutiker (typ babyproffsen m.m)
    http://nuby.com/en/Nuby/solid-feeding/91164 
  • Natulcien
    Mina småtroll skrev 2011-12-01 09:18:48 följande:
    Jag tror du tänker på BPA (bisphenol A)? Finns i viss plast. Om plasten är mjölkig eller färgad så är det ingen fara, helt genomskinliga flaskor eller burkar innehåller ofta BPA. Dock ska man va försiktig med även BPA-fria plastburkar/muggar. Man ska inte diska dem i diskmaskinen eller köra dem i microvågsugnen (enligt mitt Babyproffsen när jag frågade om detta med BPA). För då kan farliga ämnen frigöras. Man ska även byta ut dem när de börjar bli repiga o gamla (vi byter ut våra MAM ultivent flaskor nån gång ibland, när de har blivit slitna)

Dock kör jag mina barnmatsburkar i micron...finns lixom inget annat bra uppmärmningssätt som funkar för oss i vardagen (man kan ju värma upp i gryta annars).

Jag har köpt barnmatsburkar som är BPA-fria på Maxi. Märket är Nuby. Jättebra storlek på dom! Finns nog även i barnbutiker (typ babyproffsen m.m)
    nuby.com/en/Nuby/solid-feeding/91164 
    Det finns även andra plaster som kan avge ohälsosamma ämnen om de upphettas. Polypropylen är den plast som tål upphettning. Märks med nr. 5 på plastörpackningar.
  • Mina småtroll
    Natulcien skrev 2011-12-01 09:40:26 följande:
    Det finns även andra plaster som kan avge ohälsosamma ämnen om de upphettas. Polypropylen är den plast som tål upphettning. Märks med nr. 5 på plastörpackningar.
    Tack för tipset!

Ska man bara hålla utkik efter en 5:a på förpackningarna då? Istället för "BPA-free" Alltså finns det ett stort märke fram på förpacknignen, eller måste man läsa det småstilta?
  • Natulcien
    Mina småtroll skrev 2011-12-01 09:48:57 följande:
    Tack för tipset!

Ska man bara hålla utkik efter en 5:a på förpackningarna då? Istället för "BPA-free" Alltså finns det ett stort märke fram på förpacknignen, eller måste man läsa det småstilta?
    Jag letade lite och hittade lite mer info:

http://www.naturskyddsforeningen.se/gron-guide/kopa/plast/

Glad
  • IceCloud

På en islåda från tupperware som jag fryst i nu står det en 2 och under står det hdpe. Men hittar ingen info om det...

☆ Vincent ☆ 110817
Svar på tråden Bästa bebismaten att göra själv! Receptråd!