IceCloud skrev 2011-11-30 20:20:54 följande:
Här kommer en sån där så kallad orosfråga. Läste att man inte skulle lägga maten i islådor när den är varm för då kan gifter från plasten släppa. Detta har jag ju gjort o tänkte nu i maten kommer vara "farlig" att ge? Eller är detta bara en sån där grej som man kan ta lätt på. Vet ju att det finns gifter i plast så funderade på om det kunde vara sant iaf...
Jag tror du tänker på BPA (bisphenol A)? Finns i viss plast. Om plasten är mjölkig eller färgad så är det ingen fara, helt genomskinliga flaskor eller burkar innehåller ofta BPA. Dock ska man va försiktig med även BPA-fria plastburkar/muggar. Man ska inte diska dem i diskmaskinen eller köra dem i microvågsugnen (enligt mitt Babyproffsen när jag frågade om detta med BPA). För då kan farliga ämnen frigöras. Man ska även byta ut dem när de börjar bli repiga o gamla (vi byter ut våra MAM ultivent flaskor nån gång ibland, när de har blivit slitna)
Dock kör jag mina barnmatsburkar i micron...finns lixom inget annat bra uppmärmningssätt som funkar för oss i vardagen (man kan ju värma upp i gryta annars).
Jag har köpt barnmatsburkar som är BPA-fria på Maxi. Märket är Nuby. Jättebra storlek på dom! Finns nog även i barnbutiker (typ babyproffsen m.m)
http://nuby.com/en/Nuby/solid-feeding/91164