• Anonym (Fyyy äckel)

Dagis ger mitt barn VITLÖK...

Jag spyr nästan när barnet kommer hem. Sova i samma rum går ju fasiken inte. Man ger inte barn vitlök i någon form. Kan ju vara allergiska. Ska kräva lökfri kost till mitt barn, går det?

• Svar på tråden Dagis ger mitt barn VITLÖK...
  • Jagsajudet

Ååå...  Här va dagens i-landsproblem! 

Jobbigt värre!    

• smalandrockar

Väldigt nyttigt med vitlök!

• Anonym (Lägg av!)

Nu får ni ge er!
     Svara ordentligt eller låt bli tråden!

Lök och vitlök är ett stort problem för många, och TS ber om råd.
    Det finns ingen anledning att svara oseriöst eller överkonsumera skiljetecken (ex: "!!!!!???????" Varför gör man så? Kan man inte uttrycka sig ordentligt med ord?)

• Anonym (Lägg av!)

Och för att svara på frågan:

Prata med förskolan om det går bra att han få annan kost de gånger det innehåller vitlök.
    Det finns många som har särskild kost av antingen religiösa eller etiska själ, eller vid allergi.
    Vid allergi krävs oftast läkarintyg, men de kanske kan göra undantag?  

• Anonym (Lägg av!)
    smalandrockar skrev 2011-10-06 23:18:02 följande:
    Väldigt nyttigt med vitlök!
    Det kvittar väl om vitlöken är nyttig om man mår dåligt av den?
  • Emeli

Men vad är problemet? Vitlök är både gott och nyttigt. Jättebra att dagis vänjer barnen vid olika smaker och kryddor. Det tycker jag att du ska vara glad åt. Beröm dem för att de anstränger sig att laga god mat till barnen.

Om du äter det själv känner du inte lukten. Strunta i vitlökspulver, det ger ingen smak. Pressa 2-3 vitlöksklyftor i t.ex.  pastasåsen. Den blir mycket godare. Använd det flera gånger i veckan, så vänjer du dig. Vitlök är en fantastisk krydda.

• Dominant
    Anonym (Fyyy äckel) skrev 2011-10-06 19:52:22 följande:
    doften ÄR vidrig. flera ggr i veckan kommer en stinkande unge hem, och jag blir vansinnig över att gå runt och må illa.
    *buhu* så synd det är om dig som har ett barn som får nyttig och god mat helt gratis som någon annan lagar.
  • Miss Cee

Själv har jag en 2-åring som vägrar äta mat om det inte är vitlökspeppar på. Har varit så sedan han började äta barnmat för ca 1,5 år sedan.

Visst luktar det lite, men han vill ha mycket krydda och smak. Varför skulle det vara så hemskt? Man kan ju borsta tänderna!?

• Anonym (Fyyy äckel)
    Miss Cee skrev 2011-10-06 23:33:30 följande:
    Själv har jag en 2-åring som vägrar äta mat om det inte är vitlökspeppar på. Har varit så sedan han började äta barnmat för ca 1,5 år sedan.

Visst luktar det lite, men han vill ha mycket krydda och smak. Varför skulle det vara så hemskt? Man kan ju borsta tänderna!?

Borsta tänderna hjälper inte för en andedräkt. Tyvärr
  • LinneaJosie
    Anonym (Lägg av!) skrev 2011-10-06 23:18:12 följande:
    Nu får ni ge er!
     Svara ordentligt eller låt bli tråden!

Lök och vitlök är ett stort problem för många, och TS ber om råd.
    Det finns ingen anledning att svara oseriöst eller överkonsumera skiljetecken (ex: "!!!!!???????" Varför gör man så? Kan man inte uttrycka sig ordentligt med ord?)
    Åh, hoppa ner från dina höga hästar är du snäll. Du klagar på att människor driver med TS men kan inte låta bli att uttala dig nedlåtande om andras sätt att uttrycka sig?
Svar på tråden Dagis ger mitt barn VITLÖK...