Dagis ger mitt barn VITLÖK...
Jag spyr nästan när barnet kommer hem. Sova i samma rum går ju fasiken inte. Man ger inte barn vitlök i någon form. Kan ju vara allergiska. Ska kräva lökfri kost till mitt barn, går det?
Jag spyr nästan när barnet kommer hem. Sova i samma rum går ju fasiken inte. Man ger inte barn vitlök i någon form. Kan ju vara allergiska. Ska kräva lökfri kost till mitt barn, går det?
Ååå... Här va dagens i-landsproblem!
Jobbigt värre!
Väldigt nyttigt med vitlök!
Nu får ni ge er!
Svara ordentligt eller låt bli tråden!
Lök och vitlök är ett stort problem för många, och TS ber om råd.
Det finns ingen anledning att svara oseriöst eller överkonsumera skiljetecken (ex: "!!!!!???????" Varför gör man så? Kan man inte uttrycka sig ordentligt med ord?)
Och för att svara på frågan:
Prata med förskolan om det går bra att han få annan kost de gånger det innehåller vitlök.
Det finns många som har särskild kost av antingen religiösa eller etiska själ, eller vid allergi.
Vid allergi krävs oftast läkarintyg, men de kanske kan göra undantag?
Men vad är problemet? Vitlök är både gott och nyttigt. Jättebra att dagis vänjer barnen vid olika smaker och kryddor. Det tycker jag att du ska vara glad åt. Beröm dem för att de anstränger sig att laga god mat till barnen.
Om du äter det själv känner du inte lukten. Strunta i vitlökspulver, det ger ingen smak. Pressa 2-3 vitlöksklyftor i t.ex. pastasåsen. Den blir mycket godare. Använd det flera gånger i veckan, så vänjer du dig. Vitlök är en fantastisk krydda.
Själv har jag en 2-åring som vägrar äta mat om det inte är vitlökspeppar på. Har varit så sedan han började äta barnmat för ca 1,5 år sedan.
Visst luktar det lite, men han vill ha mycket krydda och smak. Varför skulle det vara så hemskt? Man kan ju borsta tänderna!?