• Anonym (Fyyy äckel)

Dagis ger mitt barn VITLÖK...

Jag spyr nästan när barnet kommer hem. Sova i samma rum går ju fasiken inte. Man ger inte barn vitlök i någon form. Kan ju vara allergiska. Ska kräva lökfri kost till mitt barn, går det?

• Svar på tråden Dagis ger mitt barn VITLÖK...
  • Anonym

Bajs, rapar och spya luktar också illa ändå har barn gjort detta i alla tider.... Vitlök någongång ibland kan du nog stå ut med. Känns som en korkad ide att få barnet att känna sig äcklig för att den har ätit den mat han/hon fick på förskolan!

• Nesss

Jag var den enda ungen på dagis som fick vitlöksfri kost, kan säga att det var rena förlusten för min del för deras mat var tusen gånger godare...

• Anonym (Fyyy äckel)
    Anonym skrev 2011-10-06 21:38:44 följande:
    Bajs, rapar och spya luktar också illa ändå har barn gjort detta i alla tider.... Vitlök någongång ibland kan du nog stå ut med. Känns som en korkad ide att få barnet att känna sig äcklig för att den har ätit den mat han/hon fick på förskolan!

Va!!! Menar du att mitt barn kommer känna sig äcklig för denne ska bada 2 ggr per dag?

Fick ju rådet här på FL att nogrannare sköta tvättning och hygien. Inte för att mina barn är smutsiga. De får nya kläder på sig varje dag och badar dagligen. För att undvika utsöndringen i kroppsvätska så är väl bad en god idé? 
  • Ginevra
    mamma till tre busungar skrev 2011-10-06 20:20:06 följande:
    Det är normalt att ha vitlök som krydda i mat. Vad härligt att dagis har en kokerska som vågar krydda maten!
    Instämmer! Vitlök är ju dessutom nyttigt, som några redan påpekat.
  • Anonym (Löklöver)
    Anonym (Fyyy äckel) skrev 2011-10-06 21:31:30 följande:
    Ja, jag skall bada mitt barn 2 ggr om dagen ist för 1 gång. Se om det hjälper. Sen även fråga om det finns möjlighet till lökfri kost.
    hahaha... det här va för roligt!

Om detta nu inte är ett skämt, vilket jag förutsätter att det är, så hoppas jag iaf att du vet att du främst måste bada barnet invändigt eftersom det är där doften sitter, inte utanpå kroppen :)

vitlöksallergi är ju minst lika vanligt som laktosintolerans... Minst! Heja lökfri kost :)
  • Anonym

Nej du kan inte kräva lökfrikost om du inte har intyg över att barnet inte tål det. Sen att DU inte tål doften är en helt annan sak. Persilja eller tuggummi. Pick and choose.

• Anonym

det finns väl roligare saker du kan göra med ditt barn än att bada två ggr Varje dag?? (pga vitlöksdoft!!!!)

• Anonym
    Anonym (Fyyy äckel) skrev 2011-10-06 21:31:30 följande:
    Ja, jag skall bada mitt barn 2 ggr om dagen ist för 1 gång. Se om det hjälper. Sen även fråga om det finns möjlighet till lökfri kost.
    doften kommer innifrån och hjälper inte med badning, men du ts kan börja att använda vitlök själv i din matlagning så slipper du problemet. Äter man själv så känner man inte doften.

Sen jobbar jag med kost inom kommunen, det är en ökad kostnad att ha specialkost ...inget man får bara pga av att föräldern tycker det luktar illa. 
  • Anonym (kul ju)

förlåt, men denna tråd var kul! =)

Du får käka lite vitlök också så känner du inte doften mer!

Svar på tråden Dagis ger mitt barn VITLÖK...