• OnlyZ

Noll tolerans!

Jag läser en massa trådar där folk frågar "hur får du ditt barn att äta bla bla och hur får du ditt barn att bla bla" 

Och det handlar om helt vardagliga saker som bara ska göras! Jag har aldrig haft några problem med detta, och jag förstår inte hur folk kan låta det ens hända? Saker som att borsta tänderna, plocka undan vissa saker efter sig osv.. Det ska ju bara göras? Inget tjafs om saken? Eller?? Är det bara jag som tycker så här.. Är jag för hård? Vad säger ni andra?

• Svar på tråden Noll tolerans!
  • Kimona

Håller med dig TS, i alla fall när det gäller viktiga saker som tandborstning, sömn och äta mat inte efterrätt

• Mad as snow
    MalinEddie skrev 2011-10-24 23:03:11 följande:
    Jag håller med helt. Vi lagar mat och barnen tar vad de vill ha precis som vi. Vi pratar om andra saker vid middagen än hur någon äter. Vill någon bli stressad vid en middag och bedömd för sina tuggor? Jag tror inte det. Sedan skiljer jag självklart på barn och bebisar. Att leka med maten tror jag är utvecklade för bebisar.
    Precis, detta fokus från föräldrarna på barnets tallrik tror jag blir jättefel. Om man gör måltiderna avspända och trevliga istället så kanske det går bättre.

Ja, för en bebis är det utvecklande att leka med mat. Tack och lov har jag en hund (numera klotrund) som går några varv runt bordet och städar upp det värsta.  
    Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för att slippa höra dem.
  • Mad as snow
    Yavannie skrev 2011-10-24 23:05:36 följande:
    Mad as snow: Du är så awesome när du blir arg! Hjärta
    He he, tack.
    Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för att slippa höra dem.
  • SallyBlixten
    TwistedSister skrev 2011-10-24 22:52:43 följande:
    Alla dessa tandborstningsknep har jag testat, utom att dansa, får prova det. Min dotter gråter inte när jag borstar hennes tänder, där skulle jag också dra gränsen. Hon kniper ihop tänderna och bits och skrattar och tramsar och blir lealös och far i golvet och ålar sig omkring och snurrar runt men hon gråter inte. 
    Hoppas dans funkar

Annars kanske hon vill borsta tänderna på dig och så kan ni turas om.

Gör en "tandborstarsalong" där man beställer tid för tandborstning och diskuterar lite hur man vill ha den, väljer tandkräm och leker som om man är hos frissan och sen får man betala innan man går. (Glöm inte att visa tänderna med spegel som frissan gör så ni kan se om det blev bra.)

Äggklocka? Sätt på två minuter och låt henne borsta hur som helst bara hon borstar i två minuter - man kan ha värsta nedräkningen och nästan få det att bli som Raketen-leken.

Utmana henne att sitta på toa och borsta tänderna samtidigt. Jag tror faktiskt inte att jag själv kan kissa och borsta tänderna på samma gång, måste prova ikväll, *s*

Med mina barn har det funkat att om man leker ibland så kan man ha vardag ofta, framför allt så räcker det med en lek. Om tandborstningen är kul så kan resten av kvällsgöromålen gå på rutin. Jag får samma effekt som TS, dvs de lär sig att det ska ske så de väljer att samarbeta för det bästa är ju att hinna i sängen i tid för att läsa extra mycket i boken
    Vi ärver inte jorden från våra föräldrar, vi lånar den av våra barn.
  • Naoko

När jag läser i  den här tråden förstår jag plötsligt varför vissa människor jag har stött på är som de är. Både ögontjänare och paragrafryttare får sin  förklaring. 

• Tom Araya
    Rhoda Horswunce skrev 2011-10-24 17:09:59 följande:
    Klart man kan fa barn att gora vad som helst bara man tvingar dem tillrackligt mycket eller slar dem tillrackligt hart, jag tror faktiskt inte att nagon missat detta faktum. Sa nar foraldrar "inte kan" fa sina barn att gora det foraldrarna vill handlar det nog framst om att foraldrarna anser att det ar mer skadligt att bli tvingad, slagen, hotad eller utpressad, an att ha ett ostadat rum eller oborstade tander.
    Vad är det för trams!
    Att använda våld anser jag lika misslyckat som att inte få de att göra som man vill.
    Genom tydliga regler, gränssättande och självklart även uppmuntran kommer man långt.

Men du kanske tycker att uppmaningen borsta tänderna/städa rummet/var snäll mot lillasyster annars bllir det inget lördagsgodis/tv/lek på gården e.t.c. är likställt med tvång, hot och utpressning?
  • Tom Araya
    konkelbär skrev 2011-10-24 17:16:16 följande:
    Är det så konstigt att folk undrar ? Är det okej att hota med ingen Bolibompa om han inte äter upp sin mat? Är det okej att säga att vi inte går till lekparken om man inte håller sig på trottoarkanten? 
    Ja, absolut.
  • Tom Araya
    Rockan skrev 2011-10-24 17:32:03 följande:
    För att en del barn ifrågasätter och bråkar om allt.

Då gäller det att bestämma sig för vad som verkligen är viktigt att bråka om.
    Eller bestämma sig för att visa att bråket inte leder någon vart.
  • tru

Jag håller med TS på ett sätt, på ett sätt inte. Det finns olika personligheter. en del tjurigare än andra. Men då måste föräldrarna sätta till den ännu tjurigare sidan till redan från början. För annars blir det problem i tonåren när man inte längre har samma kontroll över sitt barn som när den är 1 eller 2 år. Men det är ju jättebra att ha tex Fl om man nu inte har någon annan att fråga att hur gör ni i det här fallet. Och då kan man ju få råd som man inte tänkt på innan.

Jag tycker nästan de verkar som om de pågår två inriktningar i samhället samtidigt. En uppfostran där man återgår till 70 talet med flower power. Det ska inte vara några som helst hämningar på barn. Och en inriktning där man sätter hårt mot hårt. Och det ska vara stränga regler och konsekvenser.

Jag hoppas innerligen att jag ligger någonstans mitt emellan där jag samtidigt lyssnar på mitt barn samtidigt som hon vet vilka konsekvenser det blir om hon gör något helt tokigt.     

• Queenie70
    Mad as snow skrev 2011-10-24 22:22:21 följande:
    Och vad i hela fridens namn är det som är så jäkla allvarligt när det kommer till mat? Jag smakar verkligen inte på allt som serveras. Är jag mätt så är jag mätt. Vill jag inte ha, så vill jag inte ha. Jag behandlar både barn och vuxna med samma respekt, att de ska kunna välja när de faktiskt inte vill stoppa något i sin egen mun. I sin egen kropp. Släpp loss lite, ta inte allt så jävla allvarligt. Om man har ett avspänt förhållande till mat, där matstunden faktiskt inte innebär ångest, straff, "konsekveeeeeens" - detta patetiska ord i sammanhanget, och allmänt lidande tillsammans med en massa sura vuxna som har en massa idiotprinciper - så kanske det faktiskt blir roligt att äta också. Och till och med roligt att smaka. 
    Jag älskar dig.
Svar på tråden Noll tolerans!