Inlägg från: En liten |Visa alla inlägg
  • En liten

Juli bebis 2012

SaJo81 skrev 2012-05-11 07:35:39 följande:
    Ja då allt gick bra vi låg exakt fyra veckor på neo när dom föddes och dom vägde 1580/1280 gr när dom kom, kom ur CPAP:en efter bara någon timme tack vare att jag hann få båda behandlingarna med kortison:) vi åkte hem med hemsjukvård de dagen minstingen gått upp till 1700gr! Känner mig inte så orolig längre men hoppas ändå denna lill* vill stanna kvar några veckor till!

Just nu håller den i alla fall på att möblera om magen på mig, håller telefonen på magen(bordet) och skriver och det guppar upp och ner
    Vad skönt att komma förbi det där datument.
    Jag har skrivit upp i min kalender allt som hände i slutet av min förra graviditet för att jämföra. Det innebär att jag inser hur olik den här graviditeten är jämfört med den förra!
  • En liten

Idag vaknade vi hela familjen 7.40. I vanliga fall blir vi väckta av 4 åringen vid 6.30 tiden så på så vis var det skönt att inte klockan hade ringt.
    Dock hade jag mitt ultraljud kl 8.30 så det blev panik för mig upp ur sängen, duscha på med kläder och iväg. Jag hade sd som bara den och då jag inte han äta frukost blev det inte bättre.
    Jag kom springandes in på kliniken vid 9 tiden. Som tur var (den här gången) var han lika försendad som alltid dvs en timme så jag fick snällt sitta och vänta....
    UL gick bra, bebisen mår bra och växer som den ska. Huvudet neråt men inte fårlångt ner (vad det nu innebär). Uträknad födelsevikt är 3,4 kg men hon är tydligen kort i rocken då lårbenet visar på ett litet barn. Våran dotter vägde 2,6 kg då hon kom i v 36 så det blir lite skillnad att tryckat ut antar jag Skrattande

Dock är inte min livmodertapp påverkad något mer så det var en positiv överraksning förra graviditeten var den helt utplånad vid den här tidpunkten. Så doktorn skrev gladeligen ett intyg på att han godkänner en förskjutning av min mamma ledighet. Det innebär att jag antagligen inte går hem förren den 24/6 och får tre underbara veckor extra med bebisen efteråt! Hjärta Nu ska jag bara få godkänt av företagsläkaren och försäkringskassan men det hoppas jag går bra jag har ändå tre veckor på mig för deras godkännande.

Jag har även skrivit in mig på sjukhuset och reserverat mitt rum, jag får (läs:hyra dyrt) eget rum med inskrivningsdatum den 11/7 Babyoch utskrivning 16/7. Jag har även bokat tid med anestesist läkaren. Nu känns allting mycket mycket verkligare än innan.

Jag har bara två inplanerade besök kvar hos läkaren en i v 34/35 och en i v 38/39.

Jag var även hos barnmorskan för förberedande förlossnings kurs. Vi pratade om skillnaden mellan sd under graviditeten, värkar och krystvärkar. Positioner och ställningar man kan inta då värkarna kommer och gör ont för att orka med dem. Hur viktigt det är att slappna av och VARFÖR det är viktigt att slappna av när värkarna gör ont. Att vi måste prata med våra män så de är medvetna om vad som händer, att vi kan ha ont och att de ska vara där och stötta oss. Mycket bra kurs. Vi var bara tre mammor.
    Nästa gång jag ska dit är om tre veckor - men inte med samma mammor utan med andra, då ska vi prata om hur/vad man kan göra hemma när det sätter igång och när man ska in.

Jag är inte längre oroligt för förlossningen. Hela graviditeten är så annorlunda den här gången så jag kommer säkert gå över och ha en lååååång förlossning den här gången.

Nu sitter jag på jobbet, och tar en yogurt pause, jag har ett avanserings möte med ett 20 tal personer måndag-tisdag och är inte klar med alla presentationer ännu.
    Det ska bli såå skönt med en bonus ledig dag på torsdag nästa vecka!

• En liten

Förra gången packade jag när jag fick havandeskaps förgiftning. Ca 4 veckor innan. Hon kom sedan rekord fort bra dagar senare så jag hade varken haft ork eller tid då. Den här gången tänker jag packa första dagen jag går hemma men senast 3 veckor innan. Jag kommer stanna på sjukhuset 4-5 dagar. Jag har fått en lista på saker till mig på förlossningen och sedan vad jag ska ta med i en annan väska för bebisen och till mig.

Är ngn intresserad kan jag skriva imorgon vad som står på listan. Det kan ju hända att någon av er stannar lite längre sim jag gör.

• En liten

Här kommer listan!

Två väskor ska med för fem dagar. Väska 1: till förlossningssalen

Väska 2: till avdelningen/rummet

Väska 1: till mamman: fuktighets spray typ Evian, natt skjorta eller önskar och tofflor för resan tillbaka till rummet efter förlossningen.

Till bebisen: 1 body, 1 par strumpor, 1 omlott tröja med lång ärm, 1 önskar (med eller utan fot är som ni vill)

Väska2:

Till mamman: Engångs trosor, natt skjorta eller pyjamas anpassad till amning för de som önskar. Bekväma kläder för ombyte under besök och om man inte vill vara i pyjamas under hela tiden. 2 paket mjuka bindor. En necessär med tvål, tandborste, intimtvål... Handduk, tvätthandske, morgonrock.

Till bebis: 1 sovpåse, 6 body, 6 pyjamas, 3 par strumpor, hakklappar, mjuk hårborste för nyfödda, 3 små handdukar.

• En liten
    FruSandra skrev 2012-05-18 20:45:33 följande:
    Imorn är de dax för min baby shower som 2 av mina vänner fixat :)

Jag vet ingenting förutom att de börjar kl 12 och vilka som kommer :)

Jag är sååå sjukt pirrig :)

Oj vad spännande det låter. Ha en riktigt mysig dag och bara njut!
  • En liten

Här i Frankrike har jag gått en gång per månad sedan v 12. Det är inte oftare på slutet utan jag har ett besök den 31/5 och ett 25/6. Däremellan har jag bara kurs och anestesist läkaren som jag ska till.

Blod och kiss prov har tagits varje månad för att kolla
    - järnvärdet
    - protein i urin
    - och toxoplasmos

Jag är även kollad för aktiviteten i köldkörteln hela graviditeten eftersom jag blev behandlad förra graviditeten.

Jag undrar lite hur era uträkningar för bäräknat födelsedatum har varit. Jag har inte fått till samma födelsedatum på någon uträknare här på intenet som min läkare använder.... Dessutom tycker jag vecko indikationerna stämmer sådär bra på mig.

Till saken hör att här i Frankrike har jag ett officielt graviditetsstartsdatum som är den 11/10 med beräknad förlossning 11/7. Vilket innebär att jag ska få barn exact 9 månader senare eller snarare 39 veckor senare (41 veckor om man räknar med de två extra veckorna)....
    Använder jag det beräknade födelsedatumet är jag i vecka 32+6, och enligt UL som jag får av doktorn är jag i v 33+6 och ska då ha beräknat födelsedatum en vecka tidigare....

Så nu en fråga till er här inne. Vad har ni för uträknat "befruktningsdatum" jämfört med "förlossningsdatum"?

För nu tror jag att jag kommer få barn en vecka tidiagare!

• En liten

Åh vad läskigt. Om jag nu följer uträkningarna enligt svenska regler och datering enligt UL (gravidstart/ägglossning den 11/10) så ska jag få barn enligt FL den 2/7.
    Enligt min gynekolog ska jag få barn den 11/7. Men han har sagt att jag ska vara berädd från den 15/6...
    Min uträkning som använts för att beräkna mamma ledighet så ska jag få barn den 15/7!!!!

Det är även sant när ni pratar om överburenhet att här nere får man diskutera igångsättning dagarna efter (max 3) efter beräknat födelsedatum och det är vanligt att bli igång satt redan dagen efter beräknat datum.

Så om jag tänker efter om man här nere räknar med födsel i slutet på vecka 40/41 är det mera logiskt  och i Sverige i början på vecka 40 så stämmer det på ett ungefär. Men å andra sidan så borde det finnas statestik på att barnen kommer tidigare här och senare i Sverige.....

Men att jag ska vara berädd från den 15/6 4 veckor innan beräknat verkar inte klokt om man tänker efter! Däremot med 2/7 som datum är det bara 2 veckor innan.

Jag som precis har ansökt om att jobba till den 24/6... jag måste nog se över min planering och tvätta kläder innan mamma ledigheten Skrattande Vad spännande!

• En liten
    FruSandra skrev 2012-05-21 12:33:39 följande:
    Åhh ja är så sjukt besviken!! Vi skulle ju få våran vagn (brio happy, ligg+sittdel) i början av maj.
    Nu e de långt ifrån början av maj så ja ringde dom idag för att kolla vart den tagit vägen..
    Sittdelen och chassit har dom men liggdelen har inte kommit utan fått nytt leveransdatum i SLUTET av JUNI!!!! Åhh ja är så besviken! Dessutom är de ingen som tror att lilleman kommer komma å komma då, eftersom han är fixerad och ligger långt ner i bäckenet.. Dessutom har ja massa förvärkar + sammandragningar.
    Hon på BP skulle iaf göra allt vad hon kunde för att få tag på liggdelen. De hade känts bättre om de va sittdelen som va sen...
    Nu känns de bara skit! Ja hade ju lika gärna kunna köpa en billig begagnad om ja ändå ska få låna en liggdel av dom, om lilleman skulle komma tidigare... :(
    Med lite tur kan de byta till sig en liggdel från en annan butik för någon mamma med senare datum än er! Allting brukar lösa sig i slutändan. I värsta fall kan du kanske begära en rejäl rabatt?
  • En liten
    froggyL skrev 2012-05-21 21:31:09 följande:
    Vill också få gå på TUL...! Orättvist. Jag har fått sån fruktansvärd halsbränna. Vad e bäst. Hade flytande gaviscon förra graviditeten, men det e ju vidrigt. Finns ju tuggtabletterockså. Undra om jag fixar det. Vad tycker ni e bäst/godast....?

Fofta gången åt jag homeopati som funkade trots att jag verkligen inte trodde att det skulle fungera. Om du har ngt bra homeopati apotek kan du fråga dem.
Svar på tråden Juli bebis 2012