Inlägg från: En liten |Visa alla inlägg
  • En liten

Juli bebis 2012

SaJo81 skrev 2012-06-04 09:46:55 följande:
    Gnälldag för mig idag! Jag ORKAR verkligen inte mer nu! Med mina järnvärden som senast var nere på 95 och i väntan på svar på blodproverna jag tog i torsdags så försökte jag i veckan äta järnrik mat (tex åt jag blodpudding tre gånger) vilket direkt resulterade i att jag inte gjort nummer två på fem dagar! Gjorde det idag på jobbet och självklart så "spräckte" jag en hemorrojd direkt! Ber om ursäkt för "äckelhetsgraden" men F*N vad ont det gjorde! Det kan ju omöjligt vara så här jag ska behöva ha det i sju veckor till? Jag orkar inget och kan inte skita! Fy faaaan! Försöker dra i mig laktulos men vill inte pimpla det hela dagarna heller! Vad fasen kan man göra?
    Stackars dig! Jag vet inte vad du kan göra jag antar att du gör allt för att få i dig järn. Men mot hemorojderna kanske det finns någon kräm eller annat? När jag ska på toa ser jag till att dricka massor innan, sedan tar jag med mig en tidning och så försöker jag andas när det gör som ondast.
    Jag har iof inga hemorojder men doktorn har sagt att jag inte får "trycka på" så jag får snällt sätta mig och vänta på att det kommer av sig själv....

I början av grav. tog jag laxerande och stoppade upp för att få hjälp på traven, det kanske kan hjälpa då du måste ta så mycket järntillskott?
  • En liten
    haanaa skrev 2012-06-04 14:22:47 följande:
    Hejsan. jag har bf 12e juli. alltså i vecka 35 nu. Tänkte fråga om någon har haft väldigt ont runt venusberget? Vaknade inatt med stark molande värk i venusberget och starka ilningar neråt som sedan försvann efter 2 timmar. Någon som haft liknande.
    Jag har det när hon åker neråt.

Jag har precis varit hos bm på förberedelse kurs.
    I det här landet får vi göra sånt på betald arbetstid (men med tanke på vad lite föräldra ledigt vi får så tycker jag att det är ok).

Jag går inte någon grupp men hon bjuder in oss till olika träffar hon ordnar med andra mammor på de teman som hon tycker passar oss individuellt. Vi är tre mammor varje gång.
    Den här gången pratade vi om avslappning och andningteknik vid verk arbetet. Så klockan halv två la jag mig ner på en madrass och blundade fick lyssna på avslappningsmusik medans hon pratade lugnt om hur vi skulle andas och känna våra kroppsdelar. Ett ljus minns jag också som värmde fötterna och upp längs med benen och slappnade av musklerna allt eftersom ..... Sedan vaknade jag..Skrattande.... och förstod ingenting om pendeln och det andra hon pratade om hahahaha jag hoppas det inte märktes...Drömmer

Nu vet jag hur jag ska göra när jag ska sova på nätterna hemma i alla fall Skrattande
  • En liten

Och här nere i Frankrike är BF dagen 41+1... Så vi är gravida lite längre än er och det är alltså mer synd om oss Flört

Jag tror att det är en ekonomisk uträkning, för mamma ledigheten är x antal veckor innan(6 för mig 2:a barnet) med y veckor efter(10 veckor). Beroende på om det är första/andra eller tredje barnet eller om man väntar en två eller tre bebisar får man längre. Man kan roa sig med att flytta veckor x till y eller y till x och så vidare. Man får några x+2 och y+4 med läkarintyg om jobbig graviditet eller svår förlossning. Så jag får 16 veckor mamma ledigt, och max 22 om jag har problem under graviditeten eller sviter av förlossningen.

Men före och efter denna tiden är det vanlig sjukfrånvaro som gäller, med karensdagar och reducerad ersättning och hela baletten.

Statestiken säger att i Frankrike får man barn 10-16 dagar innan BF men det är inte fler pre-matura barn här nere än i Sverige....

• En liten

Jag går in i vecka 37 idag 36+0.
    Vi mår bra jag jobbar fortfarande och har ansökt om att jobba till den 22/6.

Förra gången fick jag havandeskapsförgiftning i denna vecka efter en lika smärtfri graviditet som den här så jag tänker göra klart nu.

Jag har tvättat alla kläder till bebisen och barnvagnsklädseln ikväll ska jag stryka barnkläderna och packa bebis väskan.

• En liten
    AKT83 skrev 2012-06-05 10:00:41 följande:
    Jag var hos BM igår, mitt SF mått som tidigare redan legat under kurvan hade nu dippat lite så det blir TUL på fredag. Dock var bebis fixerad och det kunde ev ha med det att göra att magen inte vuxit så mycket men det kan ju vara något fel också så lite orolig är jag. Har gått 36 fulla veckor idag och hade ett SF-mått på 32 vilket är lite skillnad från er andra. Med sonen låg jag något över kurvan så att jag är smal i övrigt borde inte vara orsaken.

Är du hemma föräldraledig med min 3,5 åriga son. Riktigt skönt faktiskt, bara det kan bli lite finare väder!
    Det är säkert ingen fara men skönt att du får göra TUL så snart.

Här nere mäter de inte ens SF måttet. De mäter direkt lårbenet och magen på bebisen. Min är liten men tjock enligt doktorn (jag ser riktigt fram emot förlossningenTyst)....
  • En liten
    Jamtlandstaus skrev 2012-06-06 00:24:13 följande:
    Undrar just om min slempropp börjar lossna... hade lite brunrött slemmigt i trosan i kväll.
    Hoppas det inte betyder annat än att kroppen börjar göra sig redo att släppa ut lillan om en månad!
    Någon mer som fått liknande?
    Hehehe
    När jag väntade lillan kom verkarna och vattnet gick några timmar efter att slemproppen gått. Men är det rött ska du ringa in. Är det brunt är det lugnare men du kan nog räkna med att det tar inte en månad....Förvånad
  • En liten
    AnnA1985 skrev 2012-06-06 07:06:21 följande:

ilat i underlivet hela kvällen igår och långt in på natten...
    fler som känt liknande? 

Jepp igår hade jag ilningar i mängder. Jag trodde hon skulle trycka ut sig själv Glad. Men jag har inga sd eller värkar som jag känner av och hon är kvar i magen.
    SaJo81 skrev 2012-06-06 09:33:40 följande:
    usch och fy! (känner att jag bara skriver när jag ska gnälla, så förlåt) igår tapetserades äntligen vårt sovrum vilket betydde att det var ganska mycket fix och don hela kvällen! höll på att greja hemma från att jag kom hem vid fem till klockan ett i natt och idag ska vi fortsätta!men shit jag har sååå ont i ryggen nu! speciellt ischias besvärar mig nu tyvärr....
    idag blir det la mest plock och skräpsläng iofs, tavlor ska upp, lådor som ska rensas, skit som ska slängas!

det blev i alla fall riktigt fint i sovrummet! nu vill jag bara åka till ikea och köpa dom sista grejerna med:P  
    Men lilla du, har du nu så ont så borde du vila. Det är iof lättare sagt än gjort. Men skit i lådor och annat och vila om du har ont. Maken får ta det eller det får stå kvar till tiden efteråt. Jag har glömt bort om du kommer ha stora barn hemma på sommarlov också annars hittar du säkert lite tid när liten har kommit. Du måste ha ork sista tiden.
    Det är inte hela världen om det är lite skräp kvar och allting är inte perfekt hemma. Liten i magen kommer inte minnas det sen i alla fall...Oskyldig
    Vi har inte fått upp tavlorna och vi flyttade in och helrenoverade för ett år sedan.... Jag har tom vissa lister hemma som inte är målade.... Men det är ingen som har märkt något när jag påpekar det! Glad
  • En liten

Jag som tror att lillan kommer om en sådär två veckor max, för det sa min läkare. Vad besviken jag kommer bli om jag går svenska tiden ut (om 25 dagar v 39+6 2/7) eller ännu värre om jag går hela franska uträkningstiden ut v 41+1 11/7 ! 

Jag vill heldst att hon kommer innan sommarlovet som börjar första veckan av Juli. Då får jag några timmar själv på dagarna medans dottern är i skolan Oskyldig

Min första förlossning tog knappt 4 1/2 timme. Det började med att vattnet gick och i samma sekund fick jag första värken. Så jag har fått order av läkaren att ringa ambulansen om min man inte är hemma då vattnet går, om det går den här gången... 

Jag kommer vabba resten av den här veckan (dottern har feber utan anledning...) och då ska jag passa på att stryka kläderna och packa väskan. Det känns som jag inte kommer att göra så mycket mer. Det får vara som det är här hemma när bebisen kommer. Hon ska sova i vaggan inne hos oss i början. Vagn har vi och BB för att bära. Sedan får vi se om dottern vill dela rum med henne och i så fall måste vi fixa ordning åt dem båda i deras rum annars blir vi utan gästrum....

• En liten
    SaJo81 skrev 2012-06-07 08:07:04 följande:
    Vecka 34+0 idag! Sex veckor kvar och jag är förbaskat trött på det nu!
    Det blir kanske bättre iofs när man får sluta arbeta men har ju inte sökt gp fören till midsommar så jag har två veckor kvar att arbeta först och Faaan vad tungt det börjar bli, underlättar ju inte direkt att ma inte får sova ordentligt på nätterna heller...

På lördag ska jag på möhippa, tur att det är en lugn möhippa för hur hade jag orkar annars? Följer ju inte med ut och festar och så men ska ju i alla fall vara med från klockan elva och middag äter vi vid sju på kvällen så man är ju ändå borta hela dan!

Tur i oturen på nåt sätt att den andra möhippan jag var bjuden på blev förflyttad till en dag ja inte kan för jag vet fasiken ute om jag hade orkat en till!

Bröllop ska vi gå på med den sista juni! Kommer vara hyfsat höggravid och har fortfarande inte hittat nåt att ha på mig då! Fasen va svårt det e att hitta en snygg klänning som passar över magen! Någon som har bra tips?
    Hur gick det igår? Lyckades du vila lite?
    För bröllopet har jag inget bra tipps. Men jag köpte en klänning på vertbaudet som även finns på laredoute postorder. Den är lätt i bomull och skön att ha på sig. Det blir snyggt med ett par leggings in under med lite spets om du gillar det. Den ser lite strand-klänning ut på bilden men jag har haft den på jobbet med leggings och jeans. Ett par snygga klackar om du orkar piffar upp  oxå.
    den franska hemsidan kan man se klänningen är här:
    www.laredoute.fr/vente-robe-ceinturee-de-grossesse.aspx&documentid=999999&categoryid=111137974&customertarget=0&numberpage=1&offertype=0&pos=12_n_n_n_n_n_n&prodcolor=1

Den är inte så dyr heller för en klänning att ha bara en gång. sedan kan du säkert sälja vidare den under sommaren!

Svar på tråden Juli bebis 2012