Juli bebis 2012
Igår kväll kollade jag upp statestiken på födslar här nere. Det verkar som en majoritet får barn 10-20 dagar innan BF dagen vilket är logiskt om vi nu har uträknat BF datum annorlunda än i Sverige.
Jag har korrigerat mitt BF datum i listan och här på FL så jag ska vara mer berädd (dottern kom i v 36 enligt svensk uträkning).
Vi har redan det mesta av det nödvändigaste hemma eftersom det är andra barnet.
Det är lite som ska göras är:
- Det ska inhandlas nya däck till barnvagnen
- Madrass och sidoskydd till liggdelen ska tvättas
- Jag måste på IKEA och handla spjälsängsskydd som vi ska ha till vaggan vi fått låna. Jag har bara spettslakan och spettsskydd som jag fått låna av svärmor men de tänker jag spara till deras besök. Vi tänker modernisera vaggan med lite barnmönster.
- En skötmadrass ska inhandlas på IKEA som jag kan ha i tvättstugan på bottenplanet.
- Sedan ska alla barnkläderna tvättas upp (de är iof rena och strukna och har varit i vakumpåsar....)
- Jag måste kolla mängden pyjamasar och bodys då jag måste ha med mig till sjukhuset för 5 dagar
- Jag ska köpa nya tofflor och tvålar att ha i min necessär
- Jag ska köpa in småhanddukar.
Då jag kommer stanna på sjukhuset i 4-5 dagar så kommer mannen och dottern (4 år) få gå och köpa blöjor och annat tillsammans tills att jag kommer hem, så hon får känna att hon får vara med lite.
Jag hade tänkt vänta med allt det här tills mamma ledigheten men nu tänker jag börja så snart vi får fint väder så jag kan hänga ut och torka tvätten ute. Vi går fortfarande i regnjackor och långärmat här nere i Frankrike... och jag är riktigt avundsjuk på er därhemma i Sverige som har sol och varmt.
Sedan undrar jag, ni som har fått barn efter fullgången tid på runt klassiska 3,5 kg hade ni storlek 50 eller 54 på barnkläderna?
Vi hade storlek 48 och 50 nästan i en månad om jag minns det rätt.
Idag tänker jag sitta snällt på min kontorsstol och bara använda telefonen och datorn om jag måste prata med någon.