Inlägg från: En liten |Visa alla inlägg
  • En liten

Juli bebis 2012

SommarDahlia skrev 2012-05-03 19:27:23 följande:
    Usch ja, här är en till som inte vill gå upp mer! Har inte ställt mig på vågen på ett tag men de går stadigt uppåt, så mkt vet jag!

Har lite ångest över det faktum att jag ska ut å flyga i v. 35. Tar min examen då och eftersom jag läser på distans så måsta jag lämna skåne och åka upp till Skellefteå i fyra dagar. Jag måste upp eftersom jag har examinationer som ska göras. Känner dock min lite illa till mods över flera saker som att sitta på flygplan 2 h, att vara nästan hela sveriges längd ifrån sambon om det skulle hända något, att jag ser ut som ett skåp och måste göra det inför hela klassen eftersom vi har opponeringar, att jag dessutom svettas som en gris gör inte saken bättre. Usch usch, fast det ska bli kul oxå att träffa klassen och gå ut å äta å fira men guuud så skönt det ska bli när jag kommit hem å bara kan släppa allt å fokusera på att bli mamma igen!

Blir nog Ullared nästa helg för mig. Ska inhandla lite sånt som behövs nytt. 

amningsbh, gosefilt till bebisen, spjälskydd, amingsinlägg, tunn overall, täcke till vagnen eftersom vi bara haft åkpåse till sonen och det känns lite varmt i sommar.Lite bebisstrumpor och en nässug ska jag försöka få med mig hem oxå.

Hej Millifjor!! 

Glöm inte att be om ett läkarintyg som du tar med dig på planet. I slutändan är det flygvärdinnan som är säkerhetsansvarig som avgör om du ska flyga eller inte. Jag har alltid med mig ett då jag flyger. Glöm inte journaler och annat som kan vara bra att ha om du vill vara på den säkra sidan.
  • En liten

Apropå vikten så fick jag när jag var gravid i Schweiz följande schema:
    1 kg första tre månaderna
    1 kg månad 4,5,6
    1 kg var 14 dag månad 7,8,9
    vilket skulle bli 10 kg. Men 12 var ok.... Jag gick upp 10-12 innan jag svälde som en liten korv på grund av havandeskapsförgifning och då slutade de väga mig...

Här i Frankrike gäller det att de sista tre månaderna får jag gå upp 1-3 kg per månad, beroende på om jag samlar vätska eller inte. När det är varmt ute kommer vi samla på oss vätska och då vi går upp i vikt och blir tyngre blir det en ond cirkel och vi samlar på oss ännu mer vätska....  Så räkna med att svettas som smågrisar efter förlossningen Flört
    Jag har fått tipset att ligga på rygg med benen i vädret och vifta på fötterna. Det pumpar ner benen. Simning hjälper och stödstrumpor!!!! Inte knästrumpor utan köp rejäla stay-ups styrka 2 och sedan får ni gå och svettas med dem istället för att svälla om benen....

Tala om för era män att de måste följa med till apoteket och få en kurs i hur man sätter på stödstrumpor på en hög gravid kvinna för snart fixar vi inte det heller... Cool

• En liten
    Woogie: hoppas du mår bättre snart. Skönt att du får vila lite.

Jag har gjort en genomgång av hur jag mådde förra graviditeten. Skillnaden var att förra gången var tappen väldigt påverkad redan runt vecka 31-32. Men jag fortsatte att resa och arbeta ordentligt fram till jag fick havandeskapsförgiftning i vecka 36. Jag var hemma och vilade knappt en vecka innan E kom.
    Så den här gången tänker jag ställa in mig på att det blir likadant om jag inte helt enkelt kommer gå längre. Jag är lite spännd på vad doktorn säger då vi har vårat tredje och sista officiella UL fredag om en vecka. Jag hoppas tappen inte är påverkad då jag kommer vara i v 31+3.

Nu är jag så nyfiken på att veta om  min kropp reagerar lika denna gången eller om tappen nu är stängd och inte kortare än förra mätningen! Det kommer vara en lång vecka att vänta på.
  • En liten
    FruSandra skrev 2012-05-05 22:46:54 följande:
    Hur vet man om man har förvärvar? Hur känns de lixom?

Fan ja känner mej skit dum som inte vet nåt, men de hör e ju första gången ja gått så här långt i graviditeten :S

Det kan vara olika har jag förstått. Förra gången hade jag massor utan att förstå det.Jag hade aldrig ont förren det var dags på riktigt. För mig hårdnade magen lite då och då. Jag antog att bebisen rörde på sig helt enkelt. Men en utplånad tapp talade sitt tydliga språk. Jag kände mig ganska dum faktiskt. ... Den här gången är det annorlunda då jag vet vad det innebär.

Jag försöker ta det lugnt men ibland är det svårt att.sluta stressa runt.
  • En liten
    SaJo81 skrev 2012-05-07 07:23:51 följande:
    Usch vad jag avskyr måndagsmorgon :( jag var så trött bär klockan ringde i morse, speciellt när min man är ledig och följaktligen gick och la sig klockan 3 och då skulle kolla lite grejer på iPaden! Det var so en lampa rakt i ansiktet på mig ju, två timmar innan jag skulle upp!

Är det någon mer som har ordentliga svettningar på natten förutom mig? Sover så jäkla dåligt pga att jag är så varm!

Igår var det v 29+3 vilket var den dagen mitt vatten gick med grabbarna så då sov jag ännu sämre av ren oro men allt e ju lugnt så nu går jag på "övertid"
    Vad skönt att du har kommit förbi det jobbiga datumet. Jag ber min man att gå ngn annan stans när han läser eller spelar då jag måste få sova. Kan han inte vara snäll och göra det?
    Eller har han behov av att vara nära dig och göra annat än lägga sig ner och blunda då han kanske också tänker på det jobbiga datumet med pojkarna?
  • En liten
    Bragdoll skrev 2012-05-07 22:39:09 följande:
    Hicka känns som lätta knuffar på ett och samma ställe i flera omgångar. Hick, hick, hick.. :)

Förra gången lugnare E mycket och ofta. Den här gången har jag inte märkt någon hicka alls! Så det kan också vara olika
  • En liten
    Trolla75 skrev 2012-05-08 20:48:51 följande:
    Shoppingen gick bättre än förväntat! dottern hittade en avslutningsklänning men jag fick ta det lugnt, så himla ont i musbenet... men inget mer...

Nyss hemkommen va jag på toa och såg då att jag fått en stor brun vad ska vi kalla det, flytning?

Nu känns det pyttelite som molande mensvärk och det är första gången den här graviditeten...

Ringde för säkerhetsskull till förlossningen som tyckte att jag skulle avvakta, men höra av mig så fort det var minsta lilla jag und rade över...

Men ändå! är det fler som haft småblödningar?

Vet du var du har moderkakan? Innan min flyttade upp sig kunde den vara orsak till blödning. Jag tycker du ska åka in och be om en undersökning om det fortsätter att känna av det. Heldre för tidigt i onödan än ligga hemma orolig och kanske få mer börjar och obehag av att du stressar.
  • En liten
    Emmizen80 skrev 2012-05-09 07:35:20 följande:
    Igår ringde försäkringskassan och meddelade att min ansökan om graviditetspenning är godkänd! Nu kan jag slappna av och slipper gå till läkaren för sjukskrivning. Jobbar sista Dagen den 15/5. Längre kommer nog inte gå, har mkt sammandragningar och förvärkar vid ansträngning. I fredags trodde jag nästan lilleman ville komma ut till oss, men som tur var lugnade det ned sig. I fredags var första gången jag upplevde "ett tryck" i dem.
    Vad skönt.J
    ag har motsatt problem. Jag ska till doktorn på fredag och jag vill att han ska ge mig tillåtelse att börja min föräldra ledighet senare så jag får njuta av bebisen. Då det kan ta lite tid för handläggningen då jag måste ansöka hos försäkringskassan om att få förflytta 3 av mina 6 veckor till i höst. Annars börjar min mamma ledighet börjar den 3/6 annars (som förövrigt även är morsdag här nere i Frankrike).
  • En liten

Ikväll somnade jag direkt kl 8... Jag har en huvudvärk som dånar och allt snurrar. Jag måste vila! Har vaknat då dotter var ledsen. Min man har tagit hand om allt ikväll. Jag är livrädd för att bli sjukskriven. Min kalender på jobbet är knökfull och jag kan bara inte lämna nu! Har funderat på att ställa in ul och barnmorska på fredag för att hinna på jobbet, men det är nog ingen vidare lösning.

• En liten

Hej. Jag ska på UL i morgon. Ska be att få godkännande att jobba tre veckor längre än uträknat. Ska även be om papper till sjukhuset så jag kan skriva in mig och boka tid med anestisist läkaren.

Jag har fullt av sd men idag gör det inte ont och jag kan pinna på emellan åt.

Svar på tråden Juli bebis 2012