Inlägg från: En liten |Visa alla inlägg
  • En liten

Juli bebis 2012

Hej
    Här är allting bara bra. Tänker på er som har det jobbigt just nu. Jag hoppas det löser sig.
    Jag grämer mig mest åt att jag inte har alla försäkringspapper i rätt ordning.... Det blir dyrt med läkarbesök och UL undersökningar när man betalar hela kalaset kontant och återbetalningarna dröjer.... Helt plötsligt inser man (åter igen) varför man betalar skatt och extra för sjukförsäkringar!

Våran fyra åring somnar oftast vid 10 tiden på kvällarna. Dvs nattningarna börjar vid 20-tiden.... Vi har pratat med henne, nu sitter hon själv och läser sagor för sina gosdjur men jag tycker så synd om henne för hon är så trött på skolan på dagarna. Men hon äter, är frisk och verkar glad i alla fall! så jag vet inte om jag borde oroa mig eller inte.

Ha en bra dag alla och hoppas att det blir en lugn dag för er som behöver vila!

• En liten
    mousetrap skrev 2012-04-04 08:42:44 följande:
    HJÄLP!

Nu behöver jag lite råd, för jag är lite nojig, och känner mig, helt ärligt, lite fjantig för det, så jag får liksom ingen rätsida själv...

Historiken är att jag under min första graviditet fick havandeskapförgiftning och blev inlagd, dock i slutet av graviditeten. Min förra graviditet steg trycken vid denna tiden (runt vecka 25) men jag sjukskrevs halvtid, och trycket höll sig hyfsat fram till förlossningen.

Denna gången har trycket varit så där. Redan för någon månad sedan så låg jag på 120/95. Nu igår så låg det på 120/90, plus att jag samtidigt hade +1 protein i urinen. BM skickade för odling.
    Nu har jag egna stickor hemma, så nu på morgonen så tvättade jag mig och tog nytt "renare" prov, och jag hade +1 igen.
    Mår inte speciellt bra (inte innan heller) dvs mår illa, och idag har jag en hemsk huvudvärk.

Vad hade ni gjort? 
    Ring BM och be henne om råd. Det är inget att leka med eller ta lätt på. Du måste kanske vila eller få medecin.

Jag har bestämt mig (helt utan krämpor eller annat...) att utnyttja systemet här nere. Jag har rätt till en timmes kortare arbetsdagar med fortsatt full ersättning. Jag har inte valt att utnyttja de ännu men nu tänker jag faktiskt be om detta. Jag har ringt företagsläkaren och har en tid på fredag morgon. Så från och med fredag går jag hem tidigare (vi jobbar långfredagen... )
  • En liten

Klädde upp lillan till påskkärring i morse. Sedan gick vi över till grannen och klädde ut henne också. Båda fick fräknar och röda kinder.Glad
    Snacka om förvånade blickar när vi kom till skolan....Förvånad i frankrike har de inte påskkärringar!... men jag förklarade glatt att de var snälla svenska påskkärringar så jag hoppas dagen går bra.
    Tyvärr ska jag köra mannens familj på en begravning i eftermiddag. Jag tror inte dem kommer att vara i form att köra någon av dem.
    Så i eftermiddag ska lillan följa med bästa kompisen hem och äta hos dem så jag får nog inte höra hur det har varit i skolan Rynkar på näsan

Ha en bra dag. Jag ska köpa socker godis för humöret och försöka att inte bli alltför gravid känslig i eftermiddag då det inte blir så roligt. Men jag hoppas det blir en fin stund i alla fall.

• En liten

Min läkare sa att pga min låga viktupgång så behöver jag inte göra glukosbelastning. Jag har gått upp 7 kg och är i vecka 27.
    Innan vägde jag 53 till mina 158 cm.

Vad är riskerna med en graviditets diagbets?
    Varför vill de testa?

• En liten

Tack för alla svar om diabetesen och glukosbelastningen! Det verkar inte så roligt jag hoppas att vi och vara sma klarar sig utan allihopa!

Min tjej var jätteliten när hon kom, 2450g till sina 27 cm i v 26/27. Dock har hon alltid ätit bra ända från födseln. Hon fick dock socker lösning en gång om dagen då hon var så liten och amningen kom igång snabbt då jag fick så bra hjälp (min försäkring som arbetsgivaren hade på mig då betalade en schweiziskt privat klinik.... Skrattande). Hon orkade inte riktigt med i början utan slutade andas när hon låg hos mig, men efter att de fått igång henne så mådde hon bra (jag sämre men det är en helt annan historia)
    Dock gick hon aldring ner i vikt efter födseln som vanligt utan hon låg stabilt med en svagt uppåtgående kurva. Då de aldrig sett det innan så förstorade doktorn upp kurvan och satte upp den på väggen Glad.

Vi har gjort klart massor hemma, mest bara av farten. Jag ville kolla hur mycket bebiskläder jag hade till första tiden eftersom den här gången ska jag till ett vanligt sjukhus och måste ta med mig kläder till mig och lillan för de första 5-7 dagarna utan tvättmöjligheter... Vi kommer inte köpa några nya bebis kläder men kommer behöva nya kläder framåt hösten och vintern. Barnvagnen är kollad och liggdelen är ok. Tom skötbordet är uppmonterat då vi har flyttat och vi ville veta om det fick plats i vårat nya hus.... så nu får det stå där det står.

• En liten

Lite oklart i texten ovan, men jag hoppas att jag får en lite större och starkare bebis den här gången !

• En liten
    SaJo81 skrev 2012-04-08 18:49:38 följande:
    Skrev du inte fel där då? 2450gr  27cm i v 26/27 ??? mina killar kom i v 30 och var 39/42cm långa och vägde 1280/1580gr.....den stora låg på normalkurvan för enlingar.......min syster vägde 2700 när hon kom i v39!!!
    Ojojoj förlåt jag menade självklart 36/37! Förlåt igen.

Jag har varit hos svärföräldrarna över påsken. Och som vanligt kan jag inte riktigt sköta magen där så nu sitter jag på jobbet med förstoppning ... men det är väll bara att dricka vatten och försöka lösa problemet under dagen Skäms

4 åringen som har två veckors skollov (här i frankrike) stannade hos farmor och farfar i morse och var jätte ledsen när vi åkte. Jag hoppas att det gick över fort. Men det gjorde ont i mamma hjärtat. Jag får ta och ringa ikväll och höra hur det går. Jag vill inte ta så mycket semester innan bebisen kommer då jag bara får 16 veckor mamma ledigt. Min man tar ledigt tors-fred och nästa vecka får hon gå på fritids om hon inte vill vara hos farföräldrarna...

Idag gick jag förövrigt in i sista tredjedelen av graviditeten och hoppas att det kommer gå bra.
  • En liten
    En liten skrev 2012-04-10 09:19:40 följande:
    Ojojoj förlåt jag menade självklart 36/37! Förlåt igen.

Jag har varit hos svärföräldrarna över påsken. Och som vanligt kan jag inte riktigt sköta magen där så nu sitter jag på jobbet med förstoppning ... men det är väll bara att dricka vatten och försöka lösa problemet under dagen Skäms

4 åringen som har två veckors skollov (här i frankrike) stannade hos farmor och farfar i morse och var jätte ledsen när vi åkte. Jag hoppas att det gick över fort. Men det gjorde ont i mamma hjärtat. Jag får ta och ringa ikväll och höra hur det går. Jag vill inte ta så mycket semester innan bebisen kommer då jag bara får 16 veckor mamma ledigt. Min man tar ledigt tors-fred och nästa vecka får hon gå på fritids om hon inte vill vara hos farföräldrarna...

Idag gick jag förövrigt in i sista tredjedelen av graviditeten och hoppas att det kommer gå bra.
    Hjälp mig!
    Allting blir fel, jag skyller på förstoppning och gravidhormoner Foten i munnen.Skäms
    Självklart var hon inte så kort. Hon föddes precis i v. 26+6 vägde 2600 g och var 48 cm lång! Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för allt fel! Jag försöker inte luras jag är bara så förvirrad ibland!

Jag önskar bara att vi alla kan få pigga glada bebisar som stannar så länge som möjligt och som är pigga och friska när de kommer ut!
  • En liten
    En liten skrev 2012-04-10 09:47:16 följande:
    Hjälp mig!
    Allting blir fel, jag skyller på förstoppning och gravidhormoner Foten i munnen.Skäms
    Självklart var hon inte så kort. Hon föddes precis i v. 26+6 vägde 2600 g och var 48 cm lång! Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för allt fel! Jag försöker inte luras jag är bara så förvirrad ibland!

Jag önskar bara att vi alla kan få pigga glada bebisar som stannar så länge som möjligt och som är pigga och friska när de kommer ut!
    Jag ger upp 36+6 ... jag tror inte jag borde vara på jobbet idag...
  • En liten
    FruSandra skrev 2012-04-10 19:16:56 följande:
    Hej alla! Jag har en fråga som kanske är alldeles dum? Men frågar man ute så vet man inte. Dessutom är de här första bebisen.
    De jag undrar över är om man kan ha en aning om vad bebisen kommer att ha för storlek på kläder till hösten/ vintern.
    Min mamma har bjudit mej på en resa till Ullared, o ja tänkte att man kanske ska ska köpa fleceoverall till vintern om sånt finns. Samt åkpåse...
    Men ja har ju ingen aning om vilken storlek...
    Det kan variera lite men för det mesta kan man följa indikationerna som Trolla säger. Jag vill dock lägga till att gå efter cm storleken och inte månads storleken eftersom det varierar mycket beroende på vart kläderna kommer ifrån.
    Nordiska märken som P&P, H&M, Lindex, och sportmärken är oftast en storlek större än liknande europeiska märken från Spanien, Italien och Frankrike. Därför är det bättre att gå efter cm/cl istället för månads indikationen.

Min erfarenhet är att fleesekläderna var användbara ganska länge då de "töjer" sig och växer med barnet.
Svar på tråden Juli bebis 2012