Inlägg från: En liten |Visa alla inlägg
  • En liten

Juli bebis 2012

smulan12 skrev 2012-06-17 08:50:45 följande:
    Nej jag vet. Det är därför jag sitter och överväger om man skulle börja packa ner kläder åt han. Oavsett hur det blir sen vill jag vara ensam nu ett tag känner jag. Hans problem är att han lyssnar, och är så himla vettig när man pratar med han, men sen i stunden går det ut genom örat igen tydligen.. Vissa dagar känns det som jag hade haft det bättre ensam.. :(
    Hej Hur har det gått? Hoppas han hade en bra förklaring!
  • En liten
    Vicki123 skrev 2012-06-17 09:21:21 följande:
    Har ni haft värkar/förvärkar?

Är i 34+4 och igår kväll fick jag profylax-andas mig igenom 4 jättekraftiga värkar som kom på raken.

Jag vet att det var såna som de pratade om på profylaxen för jag gick in i mig själv och struntade i allt annat utanför.
    (Mannen gick igenom först förnekelse där han trodde jag spelade, superstress över att bebis kanske skulle komma tidigare än planerat..... fastän jag försökt banka in det att bebis kommer när den vill och vi måste vara förberedda på det och göra färdigt allt nu och inte i sista minuten, och sist lättnad när värkarna gick över.)

Jobbigt, kände det som att jag fick kämpa för att klara värkarna och hade ingen lust/ork att dalta/ta hand om honom och hans känsla av att tappa kontrollen.

Sen vaknade jag inatt av två likadana värkar på raken.

Ringde in och BM sa att kommer de tätt och upprepande så ska vi åka in. Viktigt eftersom vi ska ha kejsarsnitt.

Är inte så oroad, kommer gå bra och jag tror att bebis håller sig inne lite till.

Har ni dessa värkar nu också? Vill gärna veta lite mer om det och hur ni upplever det?

Kramar
    Jag var hos barnmorskan på kurs i förmiddags. Temat var tiden hemma och när det är dags att komma.

Vi pratade i 90 min så jag tar inte upp allting här men det var en väldigt bra kurs idag. Då det är mitt andra barn men jag hade en jättesnabb förlossning med första har jag varit livrädd att samma sak händer nu.

Bla så sa hon att de får ofta in tjejer som har värkar, men det är viktigt att värkarna är

1) regelbundna varje 3-5 min.
    2) Man känner av dem, dvs de börjar göra ont.
    3) Det går inte över med ett bad och vila.

Ett av dessa är tydligen inte självtalande utan man ska heldst prova allt. För endel sätter det igång regelbundet var 5 minut från början men då har man inte så ont, eller så har man ont och det är inte regelbundet eller så går det över som du berättar.

Vi fick reda på att vi ska åka in:
    Vattnet går - ingen panik in men inte vänta flera timmar på att värkarna sätter igång!
    Vattnet sipprar - åka in på koll.
    Blod i trosan, även strimmor så ska vi in på koll.
    Dagen D, även om vi antagligen får åka hem igen ska vi in på koll.

Börjar det med värkar så kan vi vänta och se om de följer de tre stegen ovan. Är det så så kan vi åka in.

Hon sa att bara för att tappen är påverkad innebär det inte automatiskt att barnet kommer innan dagen D, eller att när barnet kommer att det kommer gå fortare än för en mamma som har opåverkad tapp när arbetet sätter igång.

Hon sa att det var viktigt att sysselsätta sig när arbetet sätter igång med värkar hemma då det kan ta ett tag. Inte sätta sig och titta på klockan.... det kan gå fort (som för oss) eller ta flera timmar innan arbetet är igång på rikitigt och det är dags att åka in...
  • En liten

Hahahaha nu ska ni få något att klura på!
    Jag är röd som en tomat hela jag! ansikte hals händer -ja allt!
    och det är inte varmt och jag gör inget ansträngande. Man jag har helt enkelt bytt färg!

Ser helroligt ut....

Tror ni det kan vara ett tecken på att bebisen kommer snart? Jag har precis hyrt en slipmaskin för att slipa trädgårdsmöbler och trapp i veckan..... Förvånad

• En liten

Min första kom i vecka 36 och jag är i v 38+6 idag....

Grattis på bröllopsdagarna. Vi gifte oss också kring midsommar så den 27 firar vi med <3

Vi har äntligen hittat ett namn till bebisen som vi båda gillar. Hoppas vi tycker det om några veckor med!

• En liten

Hahaha en färdknäpp är det inte tal om. Mannen har inte varit i närheten av mig sedan jag blev gravid.... han är livrädd att skada oss Skrattande Men men det är hans sätt att reagera, vi får ta igen det sen som med lillan.

Bara för att inte skrämma bort förstagångs mammorna. Min förlossning var katastorfal men sedan fick barnmorskan sparken för yrkes fel (ej i sverige...).

Tiden efter var helt ok, amningen fungerade från början, lillan åt iof var annan timme dygnet om men hon tömde båda brösten på 15-20 min så det var ingen lång tuttare! Det ända krångliga var att tajma in det när jag skulle ta bilen någon stans men jag lärde mig snabbt vart man kunde stanna och amma på vägen.

Hon gick upp i vikt som hon skulle och allting var ok.

DOCK så upplevde jag inte den där "kärlek vid första ögonkastet" känslan, men det kommer!

• En liten
    anjiali skrev 2012-06-19 08:49:40 följande:
    Båda mina förlossningar har startat efter färdknäpp. Första så gick vattnet efter några timmar och andra så startade med värkar. Men vet inte, kanske hade startat ändå.

Vet inte om jag vågar dricka hallonbladste. Min förra förlossning gick ju så vansinnigt fort. Så mer effektiva värkar behöver jag kanske inte. Hur skulle ni gjort ???
    Jag skippar det med tanke på att förra gången tog det 4,5 timmar från start hemma tills att hon var ute...
  • En liten
    anjiali skrev 2012-06-19 14:55:40 följande:
    Miss murrig skrattar ihjäl mig. Babianrumpa !!! Mycket bra liknelse och väldigt skönt att höra att jag inte är ensam med denna upplevelse :D.

Tror inte heller på att färdknäppen hade funkat om jag inte var redo. Förmodligen hade barnen kommit ändå .
    Eller som om någon dragit upp en träklubba mellan benen på en..... mysigt värre Flört

Nä nu har jag två timmars arbete kvar och sedan går jag på mammaledighet. Det känns som det är flera dagar sedan jag delegerade över allt mitt arbete på andra Skrattande...
  • En liten
    smulan12 skrev 2012-06-19 20:28:47 följande:
    Hej.Ja förklaringen var inte mkt att hurra för. Men han fick det riktigt hett om öronen och tror att han blev riktigt rädd faktiskt.Jag packade kläder, laddare och så till honom och bad han gå.. Tror aldrig han sett mig så arg och ledsen på samma gång. Det enda jag höll tillbaka med var örfilen jag gärna hade gett honom. Efter att vi hållt på och bråka en stund bröt jag ihop fullständigt och det har han aldrig sett mig göra. Detta resulterade i att han grät han också och stod och höll om mig en stund innan han tog mig i handen och sa till mig att vi skulle lägga oss i sängen då jag hade rejäla sammandragningar. Han blev nog rätt rädd för sen har han varit väldigt hjälpsam och pysslar om mig. 
    Jag har fortfarande inte släppt det, men försöker att ta det lugnt och inte tänka så mycket på det eftersom jag har haft en del sammandragningar nu i dagarna efter också. Men det känns okej nu i alla fall.

Tack för att jag fått ventilera lite!  
    Skönt att höra att han tog dig på allvar. Med lite tur så skärper han sig nu när han har förstått!
  • En liten

Här nere i Frankrike har vi fått rådet att är värkarna regelbundna var 5 min ungefär, samt att de inte går över med ett bad eller varm dusch så ska vi in på koll. 
    I värsta fall skickar de hem oss men det är bättre att åka in än att föda hemma.

Går vattnet däremot så ska vi inte invänta några värkar utan åka in på en gång, för då vill de ha koll på oss.

Idag är jag MAMMALEDIG!!!!! jippie tjoho. Nu väntar jag på att klockan ska bli 10 så jag får börja slipa trädgårdsmöblerna det är dagens projekt.

Svar på tråden Juli bebis 2012