Inlägg från: En liten |Visa alla inlägg
  • En liten

Juli bebis 2012

Hej
    Igår tog jag blodprov och det visade sig att hemoglobinet var ok men ferretinet långt under rekomenderat. Dock sa doktorn att jag skulle ta järntillskott endast om hemoglobinet var under rekomenderat värde....
    Därmed köpte jag inte medecinen utskriven utifall att hemoglobinet skulle ligga i underkant.

Ni som är i Sverige när ni pratar om att ni har mätt järnvärdet vad är det ni har mätt? hemoglobin eller ferretin? eller båda? Vad är det för värde ni hänvisar till i era resultat?

• En liten
    En liten skrev 2012-04-19 10:55:38 följande:
    Hej
    Igår tog jag blodprov och det visade sig att hemoglobinet var ok men ferretinet långt under rekomenderat. Dock sa doktorn att jag skulle ta järntillskott endast om hemoglobinet var under rekomenderat värde....
    Därmed köpte jag inte medecinen utskriven utifall att hemoglobinet skulle ligga i underkant.

Ni som är i Sverige när ni pratar om att ni har mätt järnvärdet vad är det ni har mätt? hemoglobin eller ferretin? eller båda? Vad är det för värde ni hänvisar till i era resultat?
    Jag ställde frågan i experten forumet och fick detta svar:
    Hej!

Ferritin är ett protein som finns i cellerna och utgör kroppens normala deponeringsform för järn. En ferritinmolekyl kan binda 4 500 järnatomer. Vid järnbrist är ferritin vanligtvis lågt. Vid inflammatoriska tillstånd stiger ferritin och normala värden kan ses vid samtidig järnbrist. Ferritin är i första hand en bra markör för att tidigt upptäcka järnbrist. ditt hb är 128 vilket  är bra i sig men då ditt ferritin är 10 kommer det att sjunka snabbt och jag tycker att du bör ta järntabletter tex 1 niferx dagligen.

lycka till
  • En liten

Hej
    Igår var jag på förlossningen på besök och det var helt ok faktiskt. Ett lite mindre sjukhus här och det var fint, rent, snälla barnmorskor och allt som ska till.

MEN jag fick panik. Jag som har sett denna graviditet som hur lätt som heldst, det är ju ändå min andra, jag tycker jag är lugn och har koll. Tänkte inte ens skriva in mig på någon förlossnings kurs eller liknande då det blir min andra förlossning. Men väl inne på förlossningen började tårarna att rinna och hjärtat att springa ett maraton lopp. Jag var tvungen att gömma mig bakom alla andra föräldrar. Kan ni tänka er så pinsamt. Jag fick panik helt enkelt. Min förra förlossning gick bra så här i efterhand men det var många detaljer under själva förloppet som gjorde att jag fick panik.

Själva förlossningen gick jätte fort, 4 timmar från att vattnet gick, första verken kom och hon var ute. Under händelseförloppet tappade de bort hjärtljuden, jag fick syrgas mask upptryckt i ansiktet och de sa till mig att andas för barnets skull. Jag sprack inget och hade inga andra problem och hon kom ut med sugklocka. En söt liten flicka som var trött och meddagen men helt ok. Ända tills vi blev själv på förlossnings rummet. Hon låg och tuttade då hon helt enkelt slutade att andas och blev en blå klump! Jag hade fått peridural och skrek allt jag kunde då jag kunde inte resa mig upp och springa ut med henne. Det kom fort in personal och tog henne och min man sprang med efter.
    Jag vet inte vad som hände men han säger att de bara gav henne en dask på baken och syre så piggnade hon till, när hon kom tillbaka så låg hon inte ens i kuvös så det var nog inte så farligt. Men när jag låg där själv på rummet och inget kunde göra så kändes det bara som "Jaha det var det, hon var inte tänkt till oss, nu är det bara att packa och åka hem då."

Men det var en frisk liten flicka jag fick tillbaka. Vi har inte haft några som heldst problem efter att vi kom hem efter några dagar.

Till saken hör att jag har nog aldrig funderat så mycket på denna förlossning och när jag kom in i rummet på sjukhuset igår brast det.

Barnmorskan var jätte snäll och hon tog mig på sidan efteråt och jag ska bli kontaktad av en barnmorskorna för ett förberedande samtal samt upplägg av kurs och samtal innan förlossningen. En sak är säker, det får göra hur ont som heldst men någon ryggmärgsbedövning ska jag inte ha den här gången.  

• En liten
    minnamarie skrev 2012-04-22 02:18:32 följande:
    Hej, min julibebis blev en aprilbebis efter att jag fått den allvarligaste, akuta sortens havandeskapsförgiftning i v 25+1 den 8 april.

Aprilbebisen heter Ian och vägde endast 555g vid födseln, idag två veckor senare har han ökat 200g â¤

Ojoj. Vi önskar dig och din familj all styrka som går. Grattis till pojken !

Nu tänker jag inte klaga något mer på min graviditet.
  • En liten
    MissMurrig skrev 2012-04-22 09:10:33 följande:
    Japp v.30! Då var det dags att ta fram förberedelseoljan! Smörj på nu, så ni slipper spricka! 

Vad är det? Jag hade särskild kräm mot magränder förra gången och det gick bra. Iof gjorde jag bara knappt 37 veckor och endel säger att magränderna kommer efter 38....
  • En liten

Har nu övergivit bilen, jag kan inte vända mig och är farlig... Så under till bussen. Men jag räknade fel och fick springa! . Så mycket för att välja ett lugnare alternativ.

Igår hämtade vi dottern efter att maken röstat. Åhh, vad mysigt att gå in och snusa på henne innan jag la mig.

• En liten
    Trolla75 skrev 2012-04-23 08:57:41 följande:
    Min stora Saab går bra att köra, men min brukare har en liten Renault och den är supertrång... och vi är ju ute o far två ggr/v.

Jag räknade ut att jag endast har 19 pass kvar att jobba på 10 veckor innan jag går på semester 1 juli.
    Det känns väldigt överkomligt! Skrattande
    Och jag har 26 arbetsdagar med alla helger i maj.
    Fick av min svägerska höra att försäkringskassan här i frankrike är lika ologisk som den svenska har rykte om sig att vara.
    Min föräldraledighet är 16 veckor, varav 6 veckor före och 10 efter beräknat datum. Jag har fått ett brev från min arbetsgivare att för dem får jag flytta 4 veckor av tiden före till tiden efter utifall jag har läkarintyg.
    DOCK har jag läst på forum och nu fått höra av min svägerska att jag måste ansöka om detta till "försäkringskassan" som oftast svarar nej efter två-tre veckors handläggningstid. Detta utan att ta hänsyn till att arbetsgivare och ansvarig gynekolog/barnmorska godkänner att man fortsätter jobba! 
    Ansökan måste göras senast dagen innan ledigheten men läkaren skriver inte intyg förren just 1 vecka innan. Vilket innebär att man i godantro fortsätter jobba 2-3 veckor under handläggningstiden som man sedan inte får ersatt som lön utan förlorar som gratis arbetstid.....

Så här i Frankrike vill de att jag går hem så tidigt som möjligt, sitter hemma själv, och sedan när jag har fått min bebis så ska jag gå tillbaka till arbetet efter 2,5 mån! Det är inte klokt! Hur ska man kunna amma, och sköta sitt barn när man inte får chansen att landa?!

Nu står jag i valet och kvalet att ta kontakt med min försäkringskassa redan nu för att höra hur just de ställer sig till en ansökan för mig och mitt jobb om jag får intyg av läkaren att jag kan jobba....

Usch nu tänker jag ansöka om franskt medborgarskap så fort jag bara kan så jag kan rösta i nästa val. Det här är ju inte klokt! Det här landet är baserat på folk som inte vill diskutera logiskt men bara ser till sin egen vardag för veckan som är och inte ens längre än näsan räcker. Rynkar på näsan
  • En liten
    Trolla75 skrev 2012-04-23 09:29:30 följande:
    En liten - fy vilket dilemma! men att det är en sådan kort tid man får vara hemma är ju så ledsamt, visst kan det vara skönt att få vila upp sig lite innan förlossningen, men sedan när bebis anländer vill man ju vara hemma med den...

Fy fy lagen i Frankrike!
    -Jag som tycker att jag ska börja jobba tidigt, har föräldrapeng tom. 16 mars -13 och då kommer bebis vara precis 8 månader och det känns väl ganska tidigt med att sluta amma och så vidare... Men inte nu när jag hör hur det blir för dig!

Men är du fortfarande Svensk medborgare? kan du inte få tillgång till vårt system? och få 240 dagar???
    Nej jag har bott i utlandet förlänge Skrattande. Måste hem och jobba 6 månader för att få det och så är det inte. Betalar ju inte skatt i Sverige så det vore lite orättvist om jag skulle få det.
  • En liten
    JennyL88 skrev 2012-04-23 16:02:02 följande:
    Nån som har tips på vad man ska investera i för babyskydd, bilbarnstol och amningspump..

Ska vara funktionella och prisvärda!!!

Vi hade maxicosi till lillan, med insatts i ena bilen. Det var smidigt och vi kunde även ha den på vagnen för korta turer. Jag körde med Avent automatiska pump, även den mycket priser och tillbehören med väska och allt var toppen då jag pumpade på jobbet. Manuel kan man få ont i handen av...
  • En liten
    Malena C skrev 2012-04-24 07:42:29 följande:
    En Liten, Har ni ingen annan typ av ledighet som kan utnyttjas? Jag bori Belgien och mammaledigheten här är 15 veckor men jag får joba till en vecka innan beräknad förlossning om jag vill. Däremot har jag också 4 månaders föräldraledighet extra för att jag varit fast anställd i mer än ett år. Under dessa månader får jag ingen ersättning från arbetsgivare eller föräkringskassa men 770 € per månad från staten. Det är ju inte mycket men det går. Här finns det också en massa andra ledighetsformer man kan begära men alla obetalda. 
    Med sonen började jag jobba när han var sex månader men maken var hemma ytterligare två månader och sedan började han dagis på halvtid. Under första halvåret jag jobabde kolvade jag ur bröstmjölk två gånger om dagen på jobbet så att han kunde fortsätta få bröstmjölk istället för ersättning. Här har man kaglig rätt som mamma att ta 2 x30 minuter per dag obetald ledighet för att pumpa ur bröstmjölk - eller amma -  omman har barnet i närheten.
    Jodå jag har sparat en del ledighet så jag ska nog kunna förlänga med en och en halv månad och sedan kanske jobba halvtid med semester läggning. Min man kommer inte ta ut någon extra semester till hösten/vintern så det är bara att glömma.
    Vi har även rätt att ta ut så kallad uppfostringsledighet men som du säger är den inte särskilt välbetald. Till saken hör även att jag är tillfälligt anställd med löfte om fast kontrakt under 2013. Så jag känner mig lite skyldig till att jobba också för att få kontraktet...

Vi har också rätt till 2x30 min för amning och då dagis är nära kommer jag nog försöka med det. Mitt mål är helamning i 6 månader. För våran stora tjej så funkade amningen fram till dagen jag började jobba, jag pumpade två-tre dagar men det var helt omöjligt att få ut något. Det var som att det sa stopp från ena dagen till den andra trots att jag pumpat flera veckor hemma...

Jag ska besöka försäkringskassan så fort jag kan för att höra hur stora chanser jag har att få förlänga.
Svar på tråden Juli bebis 2012