Trolla75 skrev 2012-04-23 08:57:41 följande:
Min stora Saab går bra att köra, men min brukare har en liten Renault och den är supertrång... och vi är ju ute o far två ggr/v.
Jag räknade ut att jag endast har 19 pass kvar att jobba på 10 veckor innan jag går på semester 1 juli.
Det känns väldigt överkomligt!

Och jag har 26 arbetsdagar med alla helger i maj.
Fick av min svägerska höra att försäkringskassan här i frankrike är lika ologisk som den svenska har rykte om sig att vara.
Min föräldraledighet är 16 veckor, varav 6 veckor före och 10 efter beräknat datum. Jag har fått ett brev från min arbetsgivare att för dem får jag flytta 4 veckor av tiden före till tiden efter utifall jag har läkarintyg.
DOCK har jag läst på forum och nu fått höra av min svägerska att jag måste ansöka om detta till "försäkringskassan" som oftast svarar nej efter två-tre veckors handläggningstid. Detta utan att ta hänsyn till att arbetsgivare och ansvarig gynekolog/barnmorska godkänner att man fortsätter jobba!
Ansökan måste göras senast dagen innan ledigheten men läkaren skriver inte intyg förren just 1 vecka innan. Vilket innebär att man i godantro fortsätter jobba 2-3 veckor under handläggningstiden som man sedan inte får ersatt som lön utan förlorar som gratis arbetstid.....
Så här i Frankrike vill de att jag går hem så tidigt som möjligt, sitter hemma själv, och sedan när jag har fått min bebis så ska jag gå tillbaka till arbetet efter 2,5 mån! Det är inte klokt! Hur ska man kunna amma, och sköta sitt barn när man inte får chansen att landa?!
Nu står jag i valet och kvalet att ta kontakt med min försäkringskassa redan nu för att höra hur just de ställer sig till en ansökan för mig och mitt jobb om jag får intyg av läkaren att jag kan jobba....
Usch nu tänker jag ansöka om franskt medborgarskap så fort jag bara kan så jag kan rösta i nästa val. Det här är ju inte klokt! Det här landet är baserat på folk som inte vill diskutera logiskt men bara ser till sin egen vardag för veckan som är och inte ens längre än näsan räcker.