Inlägg från: En liten |Visa alla inlägg
  • En liten

Juli bebis 2012

SaJo81 skrev 2012-04-10 16:56:31 följande:
    Jaaaa:) vilken dag! Har oroat mig nåt fruktansvärt sen jag förlorade mitt jobb i februari, hade återanställningsrätt och det visar sig att dom nu behöver folk igen så på torsdag börjar jag arbeta:) annan avdelning (en lättare) blir det, men fast anställning istället för 6månaders kontrakt som jag hade innan! Så då har jag även ett jobb att gå tillbaka till efter mammaledigheten! Påsåg jag ska få lön igen:)
    Grattis, vad skönt! Hoppas du kommer trivas på din nya avdelning.
  • En liten
    Mijab skrev 2012-04-12 05:17:29 följande:
    Hej! Tänkte kolla med er ifall ni he varit "ömma" typ i blygdläpparna? Ska till bm idag ska fråga om det men vill kolla först med er :)
    Både ja och nej, jag vet inte om jag är öm men jag känner av dem och de känns som de är svullna. Dock ser jag dem inte längre Skäms så jag vet inte om det är mer en känsla eller om de är svullna.

Men fråga barnmorskan om du är oroligt!
  • En liten
    SaJo81 skrev 2012-04-11 22:04:14 följande:
    Jag hade samma problem med grabbarna, blev varslad den 9 mars hade plussat 5mars....men då var jag studieledig ändå så jag märkte aldrig av det, studerade tills killarna föddes...sen sökte jag det jobbet jag har nu då i anslutning till grabbarna började på förskola så detta känns riktigt skönt=) 
    Men så är det ju bilindustrin jag håller mig inom och där går det ju tyvärr upp och ner hela tiden!

Idag har vi i alla fall gjort ett storklipp! hittade barnvagn och babyskydd på blocket=) en Brio Sing med liggdel/sittdel/åkpåse (orginal) + Brio Primo med isofix allt från 2010 för 3papp=) det var ändå det vi hade tänkt köpa fast nytt men nu fick vi det för halva priset=)
    Så nu ska vi bara köpa växasängar till grabbarna så har lill*n en spjälsäng med och allt e klart=) 
    Oj vad roligt. Vilken tur ni har!
    I helgen sa min svärmor att vi kunde låna deras vagga till bebisen. Vi har funderat på att köpa något som vi kan ha i sovrummet innan vi lägger henne i barnsängen då den redan står inne hos storasystern. Men vi har funderat på en korg eller något liknande då vi inte vill lägga ner så mycket pengar den här gången.
    Vaggan är jättefin och min man låg i den när han var liten! Nu undrar jag bara hur jag ska göra med lakan, jag får nog ta och köpa nya och sätta mig att sy om dem för hennes kommer jag inte våga köra i tvätt maskinen...
  • En liten
    chess07 skrev 2012-04-12 14:28:30 följande:
    Vagga är ju toppen att ha i början! Ett tips är att sy om era egna gamla lakan som redan är intvättade och som inte används så mycket. Då får ju bebis mjuka och goa lakan som dessutom har doft av er Flört
    Vilken bra idee, det har jag inte tänkt på alls. Dessutom får jag en bra ursäkt att köpa nya lakan till oss sedan under sommar rean Skrattande
    DenizliZtar skrev 2012-04-12 14:11:28 följande:
    Hej på er. Här är en till med BF i juli. Den 15e är det beräknat
    Några fler från Uppsalatrakterna här?  
    Välkommen till oss.
    EllaBella02 skrev 2012-04-12 14:54:47 följande:
    Jahopp, då var det dags för blodtrycksrapport igen.. :)

Grattis förresten till alla tvåsiffriga!! :)  Jag har själv 87 dagar kvar till BF... : )

Idag hade jag i alla fall min stadiga 140/90 på första, och då satt jag i väntrummet kanske 5 min. Efter liggande vila hade jag 120/75, så det var de nöjda det.

Idag har jag 0 protein / äggvita i urinen också, så den är helt borta...

Tillbaka på måndag och ta nytt blodtryck!  :)

Kram på er!
    Vad skönt att det går åt rätt håll. Jag minns hur orolig jag var när jag åkte berg och dalbana med resultaten med första tjejen. men det gick bra fram till vecka 36/37.
  • En liten

Där jag jobbar är det mest men. Många av dem har ett behov av att påpeka min graviditet mer eller mindre, jag är ganska liten har gått upp lagomt men har en REJÄL baby bula redan. Det är lite olika hur de säger men en klassiker är:
    "Oj vad har hänt?"
    Varpå jag svarar att jag faktiskt inte vet, men att jag har gått upp väldigt mycket i vikt sedan i julas och har äntligen fått tid hos en dietist för att se om hon kan hjälpa mig. 
    Minen hos de flesta blir helt nollställda, precis som om de tror att jag faktiskt inte vet.... Skrattande

Idag fick jag dock en av grabbarna att ångra att han sagt något. När han gick förbi mig i korridoren så skrattade han lite och höll sig om magen och gick lite bredbent vinglande från ena sidan till den andra som en anka. Han tyckte nog att han var lite lustig och skulle ha roligt på min bekostnad. 

Så då gick jag upp till honom, ställde mig bredvid och jämförde storleken på magen med hans... Sedan sa jag bara "jo tack jag mår bra och själv då?" och så gick jag därifrån.... 

Hoppas jag inte får sparken efter mamma ledigheten..... 

• En liten

Oj ni anar inte vad glad jag blev när jag läste i lördags om era sov problem med 4-5 åringarna. Vi har exakt likadant här hemme och jag har haft så dåligt samvete. Jag tog nämligen skulden på mig att jag var en dålig mamma och att hon ropar hela kvällarna beror på att jag hämtar henne så sent på fritids .... Men om ni har likadant så kan det inte vara det!

För oss blev det bättre när jag en morgon lyfte in henne i min säng och sa att vi måste prata. Jag förklarade att hon nu är en stor tjej och att hon gjärna får läsa för sina nallar själv på kvällarna och sedan släcka lyset och sova. Att vi älskar henne precis lika mycket även om vi inte komme in och pussar och kramar henne hela tiden.  Som jag skrev tidigare så var det tänt frammåt tio tiden inne hos henne men förra veckan hade hon släckt lyset före nio varje kväll och då gick jag in och drog upp täcket och kramade om henne igen, och hon sov faktiskt. Helt otroligt.

Den här veckan är jag alldeles ensam hemma, lite konstigt var det igår kväll. Mannen är på tjänsteresa och dottern på påsklov hos sin farmor och farfar igen.

• En liten

Jag undrar lite, ni som bor i Sverige bestämmer ni själva hur länge ni ska jobba?Eller  vad baseras det på? Ni som går tidigare tar ni ut mammaledigt och får föräldra penning? Hur tidigt kan ni be om det då jag hör många som har problem med att får sjukskrivningar godkända innan?

Vi har 16 veckor totalt, varpå 6 veckor ska tas innan beräknat datum och 10 efter. Kommer barnet sent får man alltid minst 10 veckor efter. Enligt kollektiv avtalet vi har på jobbet får jag skjuta 4 veckor av perioden före till efter förlossningen om jag har läkarintyg på att det går, men denna tiden kommer vara förlorad om jag måste gå och vänta på bebisen.

• En liten
    Alemonia skrev 2012-04-16 20:22:04 följande:
    Jag tror det är från två månader innan BF som man kan gå på föräldraledighet som tidigast.
    Sen före förlossningen kan ju vissa få havandeskapspeng eller bli sjukskrivna.
    Jag vet inte säkert hur många dagar det totalt är per barn men 60 dagar är låsta till vardera förälder.
    Första året kan man vara föräldraledig utan att ta ut några pengar alls men sen är det 5 dagar/vecka som minst som gäller för att skydda sitt SGI (sjukpenninggrundande inkomst).
    Jag tror det är till barnet fyller sju eller åtta år alternativt börjar första klass som man kan ta ut föräldradagar.
    Om någon vet bättre besked så rätta mig gärna!

Föräldraledigheten i Sverige är riktigt lyxig!
    froggyL skrev 2012-04-16 22:41:55 följande:
    En liten. De flesta jobbar ju så länge de kan, och orkar. Man får ta ut föräldrapenning om man vill va ledig innan förlossningen. (Hur tidigt man får det, vet jag inte.) Om det inte blir så attman istället blir sjukskriven eller får havandeskapspenning (eller mer korrekt; gravidpenning heter det numer.) men för att få det krävs ett jobb med särskilda risker, tex förskolelärare, tunga lyft, farliga ämnen, trafiklärare mm.mm. Engla80: i valet mellan de stolarna du nämner, rekommenderar jag multitechen om ni har långa barn. Den ska tydligen va extra bra för det. Var inne på den när jag forskade, men nu har vi skaffat senaste britax bäst i test, vad den nu heter. Den med krockkuddar på sidan av stolen.
    Vad bra ni har det! I och för sig har vi aldrig några diskussioner angående sjukskrivningarna, har en läkare sjukskrivit så blir det godkänt. Men är jag sjukskriven (oavsett anledning) får jag gå på mammaledighet 6 veckor innan.
    Många här nere ber tom att få 2 extra veckor innan som man kan få utan karensdagar om man har gravidrelaterade problem. Man kan även få förlängt med 4 veckor om man har förlossnings relaterade problem men tydligen är det mycket svårare att få än att få innan.
    Vi har rätt att jobba 80% med en ersättning på ungefär 84% av lönen fram till barnen är 3 år. Jag kommer nog förhandla det med min man då jag försöker få ett fast kontrakt på jobbet jag gör och han är fast anställd.
  • En liten

jag längtar tills på torsdag då jag ska på förlossningen på besök.
    Annars har jag 3 läkar besök kvar och ett UL. Här är det inte några extra koller med barnmorska eller gynekolog innan förlossningen som ni verkar ha. Jag fortsätter med mina en gång i månaden. Kanske lägger de till extra om de tycker att de behövs men då vet jag inte om jag betalar det själv eller om de kommer ersättas av sjukförsäkringen... har jag inte ens tänkt på att kolla upp.Skäms

Angående namn har vi det jätte svårt. Vi vill ha ett namn som uttalas lika på franska och svenska till våran andra tjej. Första gången blev det en blandning av alla namn vi tyckte om så nu har vi det svårt. Här nere måste man bestämma namnet innan födseln eller vara ganska säker för vi måste skriva namnet på födelsebeviset direkt timmarna efter....

Snoffsan08: Malin tycker jag var väldigt fint. Det hade jag valt och varför inte Felicia som andra namn?

• En liten
    Alemonia skrev 2012-04-18 11:29:49 följande:
    Idag (29+1) har jag varit till BM och allt såg bra ut förutom att jag behöver få i mig lite mera järn då jag låg nära nedre gränsvärdet. Det får bli lite leverpastejsmackor samt blutsaft så borde jag med lite tur kunna klara mig utan järntabletter.
    Har någon några bra kosttips? Kött och grönsaker vad det min BM sa i övrigt men jag är tyvärr en fiskälskare.

I går så fotade maken magen för första gången. De bilderna har jag själv dock inte sett ännu (jag får be om det i kväll) och får jag dem digitalt så ska jag försöka få in en i bildtråden.

Tråkigt att ni haft mindre positiva upplevelser av TUL som ni själva betalat för!
    Spenat och gröna ärter och även broccoli tror jag. Det är jättegott till fisk istället för potatis eller ris. Pressar du dessutom citronsaft på så har jag hört rykten om att järn tas upp bättre med c-vitamin. Men att man ska undvika te, kaffe och mjölkprodukter under samma månad...
    En bönsallad med paprika, röda bönor och majs är väldigt gott på sidan av...
Svar på tråden Juli bebis 2012