• bevingad

Juli bebis 2012

Hittade ingen tråd så jag startar en... det är ju bara början nu när alla får veta om sina juli bebisar.
    Själv plussade jag igår.... Här kan vi prata om allt mellan himmel och jord, dela med oss av erfarenheter och hjälpa varandra fram genom graviditeten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-30 17:32
    Skapade en tråd för bf listan

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61825282.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-01 15:38
    Länk till vår bildtråd...

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61856729.html

• Svar på tråden Juli bebis 2012
  • juliaannaeva

Hos oss får man pencillin om det inte ger med sig på 5 dagar... Värker de hål så ger ju sig den mesta smärtan. Men har dem för ofta så kan de bli aktuellt med rör. Så är de här i alla fall... Tyra har haft 4 st fått pencillin utan konstigheter 3 gånger men sista gången nu fick vi av vakta o se om det blev bättre! Men de blev de inte så vi fick pencillin :)

• Sladdis

Hata inte mig nu men jag har gjort 5-minutersmetoden på Matteo. Jag orkade verkligen inte plocka upp honom ur sängen varje timme hela natten längre. Vi har gett honom ett helt år att få ordning på sömnen man han trodde väl att det var så det skulle vara. På BVC tyckte de t.o.m att vi skulle sovträna honom. Hon menade att när små barn vaknar vill vara där de somnade. Vi gjorde en variant. Jag kollade inte på klockan utan lyssnade på honom och gick in när jag kände att det behövdes. Att vi inte valde tassmetoden var för att han inte vill läggas ner utan flyger upp hela tiden och då hade det blivit en kamp mellan oss då jag hade fått hålla fast honom nere i sängen och jag tyckte det var värre. Vi har bara gjort det två kvällar men så här blev resultatet:

Kväll1:
    5 min pratar i sängen, 10 min skriker, 5 min sitter tyst med snutten innan han lägger sig ner och somnar. Sov 20:30-7:15 utan att vilja upp en enda gång. Dock hörde jag honom grymta ca 1 gång i timmen men han vände sig bara om och somnade själv.

Kväll2:
    10 min skriker, 5 min sitter tyst med snutten innan han lägger sig ner och somnar. Sover 20:30-6:30 utan att vilja upp en enda gång. Mellan 6:30-7:00 låg han och morgnade sig. Pratade och slumrade om vartannat.

Jag kan inte förstå att han plötsligt sover hela natten bara för att han somnar själv i sängen. Om jag vetat det hade jag gjort detta för längesen. Känns som att få livet tillbaka. Om allt fungerar som det ska så ska han inte skrika vid läggandet mycket mer utan ta snutten direkt och somna. Får se hur det blir ikväll.

• chess07

Sladdis : guuuuud va skönt för er!!! Äntligen får ni ro på natten!! Du gjorde helt rätt som provade, det var ju smärtfritt! :))

Kram!!

• Sladdis

Chess: Ja jag trodde han skulle skrika i timmar och att jag skulle stå och gråta utanför dörren. Är väl därför vi väntat så länge.

• skuttare

Sladdis: grattis!!! Finns väl ingen som klandrar er. Som ni kämpat!!! Som du skrev så får man ju livet tillbaka!!

• SessanM

Grattis sladdis, det måste kännas helt underbart!!

Emilia vaknar fortfarande en hel del.. Vissa kvällar och nätter är ok och det är mkt bättre än det har varit men absolut inte bra. En stor del av problemet är att hon sätter sig upp i sömnen (tror jag) sedan börjar hon gnälla eller skrika tills vi kommer in och lägger henne ner, då sommar hon direkt. Ibland har hon dock fixat det själv och ibland hör vi hur hon gnäller till men sedan själv sommar om. Jag förstår inte varför hon gör så och vad som gör att hon somnar om själv ibland och ibland inte?

• Sladdis

SessanM: Det är det som är jobbigt, att man inte vet varför de gör som de gör. Kanske hade hon också sovit hela natten och somnat om själv ifall hon somnat själv i sängen. Eller det gör hon kanske?

Jag skulle iaf aldrig rekommendera 5-min metoden till någon. Man måste nog komma på det själv och vara tillräckligt desperat. Trots allt är det man själv som ska höra sitt älskade barn skrika. Man måste fråga sig om det är värt det. I ett helt år var det inte värt det för mig men nu när det känns som om jag skulle gå in i väggen av trötthet blev det värt det.

• SessanM

Hon somnar oftast i sängen på kvällen, men först efter att vi lag henne ner 20000 ggr.. Till slut ger hon upp, ligger still och somnar in själv, men det är vägen fram till att slappna av helt som är jobbig på kvällarna. Nätterna somnar hon oftast om så fort vi lagt henne ner (eller i vår säng). Annars ligger vi bredvid i vår säng och håller handen tills hon somnar själv, men även då får man lägga ner henne några ggr. Ibland har hon somnat helt själv men då har hon varit suuuper trött vid läggning och då har vi inte märkt någon skillnad. Dessa barn!

• enilorac81

Sladdis, vi körde ju 5-min metoden för ganska länge sen. Den har funkat bra för oss. Numer så sjunger vi lite för honom medan han ligger i sängen och dricker sin välling. Sen när han druckit klart vällingen sitter jag och sjunger/nynnar tills han somnar. Han gråter inte utan kan krångla runt lite. Vill liksom nu när han är ändra förstå att vi är där hela tiden så han kan somna i lugn och ro. Men jag ångrar aldrig att vi körde 5-min vid 5 månader. Fick ju så ont i ryggen att konka på honom och är tacksam att jag gjorde det nu när jag är gravid. Det är mysigt att sitta och nynna och se honom komma till ro på egen hand och sedan kan vi tassa ut från rummet och stänga dörren. Sen sover han nästan hela natten. Han kan vakna mellan 4-6 och då tar vi upp honom så får han lite välling i vår säng så sover han vidare mellan oss till kl 6:30-7. Sover han från kl 19 (då vi nattar honom) till 6 somnar han oftast inte om utan dricker välling mellan oss och sedan går vi upp