Inlägg från: En liten |Visa alla inlägg
  • En liten

Juli bebis 2012

Vi har haft dottern på dagis med barn från 2,5 månader till 3 år. Annars är det dagmamma antingen hemma hos oss eller hos dagmamman.
    Dottern har haft två dagmammor pga flytt och den andra var en katastrof därför fick vi tilltjatat oss en dagisplats.

Jag bor i Frankrike.

• En liten
    Malena C skrev 2012-02-09 11:07:55 följande:
    En Liten - Vilket land bor du i? Jag bor i Belgien och här är det 18 veckors betald mammaledighet men jag har också tre obetalda månader jag får ta ut eftersom jag har fast ansällning och varit anställd längre än ett år. Då får jag ett statligt bidrag på mellan 500 och 600 € per månad. Jag får jobba till en vecka inan beräknad förlossning så 17 betalda veckor hemma om jag klarar det.
    Här har vi längre ledighet från och med tredje barnet, men eftersom det är vårat andra har jag mina 16 veckor.
    Jag vet inte vad jag har för ersättning om jag tar ut sk "barn uppfostrings ledigt" vilket är upp till 3 år med 6 månaders intervall. Men jag vet inte om jag vill det. Jag skulle vilja vara hemma minst 6 månader, sedan kan jag (eller pappan) jobba 80 % med full lön i upp till tre år.
    Dock vill jag jobba då mitt jobb är väldigt intressant för tillfället.

Jag skulle heldst få en ny tjänst som jag suktar efter för i så fall anställer vi en barnflicka hemma.

Har ni funderat på barnflicka då ni har två?
  • En liten
    Trolla75 skrev 2012-02-09 19:44:40 följande:
    NU till mitt största bekymmer... jag har fortfarande inte sagt till brukarens mamma eller arbetsgivaren att jag är gravid!
    Jag fick ju fast nu den 28 november hade bara jobbat några veckor då jag kom på att jag var gravid, nu för några veckor sedan fick jag chansen att gå upp till 100%. Ville ju verkligen detta! Börjar 100% nu på måndag.

Så nu är det ju bara att kläcka det, men jag vet inte hur??? Jag tror att mamman kommer bli så besviken! det är min största rädsla att hon ska känna sig sviken och tappa förtroendet för mig... HJÄLP!

Jag tror att både chefen och mamman såg mig som ett ganska säkert kort, 36 år med stora barn (5 & 12år) så jag tror att de tänkte att jag var färdig. Men ack nej! inte för att det var planerat... för det var det absolut inte! men ingen av mina grav har vart planerade... det har bara blitt så... Förvånad

Ialla fall ska jag försöka få till ett möte med mamman och berätta...

och sedan berättar jag för chefen nästa vecka när vi ska ha möte... hon vill att vi kommer in med semesterlappar... tänkte säga att jag hoppar semestern och tar mammaledigt i stället Drömmer hon kommer väl trilla av stolen.

Men hur ska jag säga det till mamman? behöver tips och ideér...
    Om du berättar nu och säger att du hjälper till att hitta en bra lösning under tiden du är borta, lära upp en ersättare med rutiner och annat. Säg också att du ville vänta med att berätta för att vara säker och inte ställa till oro innan.
    Berättar du nu har ni fortfarande några månader med att planera ersättaren och eventuellt förbereda familjen på förändringar.

Jag tror det kommer gå bra. Det är ofta jobbigast innan man tar tag i jobbiga saker då man går och funderar så länge.
  • En liten
    Belliis skrev 2012-02-10 07:59:45 följande:
    Stod i duschen imorse som vilken dag som helst... Känner plötsligt en akut känsla av att ja måste spy, kastar mig ur duschen och över toan!! Och min känsla visade sig vara riktig!
    Första spyan under hela graviditeten, men nu?! I vecka 17? Jaja.. De e väl bara å vänja sig...

Grattis till all lyckade RUL tjejer :) var ni inte nervösa innan.. Jag börjar bli riktigt nojig nu.. Har mitt om först 3v..
    Förra graviditeten kräktes jag två gånger med några veckors mellanrum och båda gångerna under andra trimestern.
    Båda gångerna hade vi besökt svärmor innan så jag skyller på nervositeten
  • En liten

Hej
    Hoppas alla har haft en bra helg, här har vi firat 4 och 37 års kalas i helgen. Jag vaknade med feber och ont i hela kroppen igår. Och det är inte bättre idag. Av okunskap tog jag en medecin igår innan gästerna kom för att orka. En sådan där dunder sak så man mår bra i 4 timmar. Sedan läste jag på förpackningen att behandling (under flera dagar eller en vecka) med liknande läkemedel kan orsaka missfall, fosterdöd, hjärtskador etc på barnet... Tur att jag inte tog mer än en tablett.... men jag kände mig aningen dum.

Jag ska prata med min gyn när jag träffar honom, jag tror iof inte att en tablett just nu kan ha gjort så mycket skada, men det är nog bäst att kolla upp.

För övrigt så dricker jag te med honung och tar mina paracetamol snällt....

Min man fick lova mig att det här var sista barnet.

• En liten
    EllaBella02 skrev 2012-02-13 14:29:23 följande:
    Välkomnar v 20 idag!! 

På fredag så är det dag för RUL.. Är både nervös och förväntansfull... Håll tummarna att allt ser ut som det ska!

Har även fått ett nedrans skavsår i ljumsken efter mina trosor som inte vill bli bättre.. svider fasiken som eld!! Ringde till BM, och hon sa att jag skulle börja med någon receptfri salva så får vi se på fredag om det inte har blivit bättre, så kan jag får någonting på recept...  antar att jag får gå som att jag har bajsat i byxan fram tills dess... :)

Tycker jag känner bebis mer och mer nu... flera gånger om dagen... Hoppas det är det också och inte bara gaser.. :)

Kram på er alla!!

Jag vill också rekomendera babytalk eller liknande.
    Jag har köpt flerpack av DIMs seamless trossor boxer variant. Det är oslagbara när häcken bara blir större. Dessutom sitter trosskyddet bra i dom mot läckage Flört . Dock är de inte i bomul så är man känslig så får man vara försiktig...

Tvättar man dem dessutom i 90 grader tappar de elastisiteten och sitter jätte bra även framåt juli... Skrattande

PS jag vill inte göra reklam jag hoppas att inlägget är ok annars får ni ta bort det...
  • En liten
    SommarDahlia skrev 2012-02-13 13:27:27 följande:
    Då spyr man igen... Har mått konstigt hela dagen (började inatt) och nu kom spyan. Har lite feber å huvudvärk så jag funderar på om det verkligen är gravidsymtom eller om jag blivit magsjuk.. Har dessutom varit förkyld i flera veckor nu.. Börjar bli ordentligt trött på detta!

Jisses vad många gossar det verkar bli här! Härligt att allas UL verkar ha gått lysande!
    Stackare. Jag hoppas att de går över snart.
    Jag sitter på jobbet med muskelverk, har fått låna ett element av en kollega för att inte frossa men febern lär ju gå upp....
  • En liten

Hej V.20 idag! Hoppas alla får en trevlig alla hjärtans dag.

Igår hade jag feber och inatt har jag haft torrhosta men riktigt ordentligt. Jag trodde jag skulle hosta ut bebisen....  och knäcka ett revben. Min man kunde inte sova heller.
    Dock hade jag ingen feber imorse när jag vaknade.

Är det någon som vet vad man kan göra förrutom att dricka varmt te?

Får jag feber igen får jag väll gå till doktorn men jag vet inte om han kommer säga så mycket mera.... Förrutom skriva recept på inkontinens skydd eftersom jag kissar på mig varje gång jag hostar.... Skrikandes

• En liten
    Hallonmusen83 skrev 2012-02-21 17:04:17 följande:
    tack ska du ha!:)
    GRATTIS! Vilken överraskning för er.
    Hoppas foglossningen inte blir värre så du får njuta av tvillingarna!
  • En liten

Jag är också väldigt stor jämfört med första graviditeten. Den här gången har jag gått upp mer i vikt trots att jag inte små äter, men jag har slutat träna helt.
    Min man uttryckte en lätt oro häromdagen för min viktupgång, så jag får försöka hitta på något sätt att börja röra på mig igen. Jag drömmer om att återigen cykla till jobbet men då jag har 13 km så är det svårt att hinna med hämtning och lämning om jag cyklar...

Jag ska träffa en barnmorska imorgon så jag hoppas att hon kan hjälpa mig.

Svar på tråden Juli bebis 2012