Inlägg från: En liten |Visa alla inlägg
  • En liten

Juli bebis 2012

Maryveken skrev 2012-02-23 09:34:56 följande:
    RUL igår, allt såg fint ut. 
    Vi väntar en flicka! :D 
    GRATTIS.
  • En liten
    momster skrev 2012-02-23 09:49:36 följande:
    I natt har jag haft bästa natten på bra länge. För första gången sov dottern i sin säng på sitt rum hela natten. Morgonen gick hur bra som helst helt utan tjafs med sonen (han har adhd så mornarna brukar vanligtvis bli stressade) och mannen kände garanterat liten i magen i morse. Denna dagen kan nog inte bli bättre :))
    Vilken bra start på dagen!
    Min man ska hämta våran prinsessa hos farmor och farfar i eftermiddag (det är sportlov här) så ikväll får jag gosa med henne.

Jag längtar så efter snö och skidåkning, här nere har vi grått och mulet. Krokusen och snödropparna blommar sedan minst en vecka 14 dagar.
  • En liten

Jag ska strax iväg och träffa en barnmorska för första gången. Här nere följs jag av gynekologen så jag vet inte vad som kommer ske hos barnmorskan. Men jag tror hon vill prata om förberedelser till förlossningen och annat. Vilket fall som heldst ska det bli spännande.

Vad ska ni göra för att förbereda er? Vi gick en föräldrakurs förra gången och det var trevligt. Den här gången har jag längtat efter simträningen sedan jag blev gravid så det hoppas jag att hon vet vart jag ska vända mig för att kunna delta i.

Har ni andra några förslag på vilka typer av kurser som är bra?

• En liten

Nej sömnen har jag inte heller problem med efter att jag bytt sida med mannen i sängen... ingen aning om varför men han bytte snällt.

Vi har inte heller gjort ordning någonting än, men jag kommer börja efter semestern nu i mars.

Nu har jag kommit hem från mitt barnmorske besök. Det är ett så kallat obligatoriskt besök men helt gratis (läkar besöken betalar jag och får ersatt endel av försäkringskassan men inte allt)

Hon var jätte trevlig och jag var förbered på 15-20 minuter så när jag kom därifrån 1 timme och 10 minuter senare tyckte jag att det var långt. Hon undersökte mig inte men pratade om allt från mina rättigheter, kostrekomendationer, förlossnings utbildningar, mitt jobb och annat. Jag fick mycket mycket information och en lista på minst 15 barnmorskor i området som har förberedelse kurser.
    Jag fick reda på att kliniken där jag är inskriven har flera "natur rum" för födseln om jag vill. Så jag ska kontakta någon barnmorska där med för att se vad de har för kurser att erbjuda.
    Här tar de verkligen hand om de blivande mammorna. Nu måste jag kolla om jag får gå en eller två kurser betalda av försäkringskassan här nere.

Hon sa även att min viktupgång som jag och mannen är oroliga över (knappt 5 kg) i 21 veckan är helt normalt så det var skönt att höra.

• En liten

Hej
    Vi är tillbaka från semestern. Jag är stor som ett hus men på jobbet tycker de att jag ser "strålande ut" så det var skönt att höra.
    Är i V25 nu och allt känns bra. Här nere blommade hela trädgården när jag kom hem och det är runt 17-20 grader ute så visst är det lite skillnad.

Jag ska kontakta lite barnmorskor till veckan för att besöka förlossningen och se om jag kan skriva in mig på någon förberedelse kurs .

Ha en bra dag.

• En liten

Hej

Jag vet inte om jag har hemorojder, verkar inte så roligt. Jag har däremot en fruktansvärd kramp i baken, känns som någon sticker mig med kniv, på morgonen efter kaffet. I regel kan jag inte gå eller röra på mig och får be min man hjälpa mig att stå upp.... Däremot går det över efter toalett besöket men när jag är där inne så kallsvettas jag och har svårt att andas så det blir ganska obehagligt.
    Jag antar att det är någon nerv som kommit ikläm men jag ska höra med doktorn på måndag.

Är det någon annan som har liknande?

Annars rekomenderar jag också magnesium mot kramp!

• En liten
    SaJo81 skrev 2012-03-22 09:35:02 följande:
    Men herregud! visst är det inte alltid speciellt skoj men hua....det är INTE kul att få barn så tidigt heller....våra killar kom i v30+1 efter att mitt vatten gick redan v29...inget att rekommendera! allt gick ju bra och så men jag låg en vecka på sjukhus innan dom föddes sen var vi på sjukhus i fyra veckor till samt tre veckor med hemsjukvård....och den oron som följer med, nej usch!

Håller tummar och tår för att den lill* i magen ska hålla sig inne till v36 i alla fall=) 
    Kan inte vara roligt för er att gå med den här oron. Vad säger barnmorskan nu då? Får du gå på extra kontroller?
  • En liten
    smulan12 skrev 2012-03-23 07:14:57 följande:
    Går in i v.25 idag. :D Jag hinner inte med riktigt känns det som. Tiden går för fort. :p

Har haft problem med sådana jäkla sura uppstötningar och halsbränna sedan magsjukan. Har ni några bra tips? Har novalucol, men tänkte om det fanns andra allternativ också? Sötmandel funkade inte ett kiss på mig.   
    Hej
    Jag åt homeopatie för uppstötningar förra graviditeten. Fick det utskrivet av en för övrigt supermedikaliserad läkare så jag blev lite förvånad. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad det hette men de kanske vet på apoteket?
    Tekla78 skrev 2012-03-22 19:06:40 följande:
    När vi var hos doktorn med sonen för bajsproblem berättade han om något som kallades analkramper tror jag. Syrran hade tydligen också haft det. Låter väl som om det kan vara något sånt? Om det höll på länge kunde man försöka föra in ett finger och försöka lossa krampen, men ofta varar den ju inte tillräckligt länge för det antar jag. Som tur var hade inte sonen det utan hade problem av andra orsaker.
    Tusen tack för tipset. Lite äckligt men vad gör man inte när man har jätte ont, nu kvarstår problemet hur man ska komma runt magen....Obestämd

Min man funderar på att åka till Chicago för jobbet 2,5 veckor innan beräknad födsel. Iof bara någon dag men det är långt borta. Jag vill uppmuntra honom men samtidigt är jag lite smånervös hur det skulle kunna bli om jag blir ensam då förlossningen sätter igång. Vi har en dotter på 4 år som inte kan följa med och jag har ingen familj i närheten så jag skulle bli själv antar jag. Det är inte det som jag oroar mig förlossningen kommer antagligen bli en snabb historia, förra tog 4 timmar..... och vem ska ta hand om lillan då jag är på sjukhus och om det händer något.... Är jag dum som uppmuntrar honom till att åka? Borde jag sätta ner foten och säga nej stanna hos oss?

Jag vill inte vara en ragata och gnäll spik...
  • En liten

Dottern kom 3-4 veckor tidigt men det var antagligen pga havandeskapsförgiftnings symptom... så det går inte riktigt att gå efter det den här gången tror jag.

Han vill åka och självklart vara med på förlossningen...

• En liten

Hej Hej
    Jag har varit hos min läkare nu på morgonen. Allting är bra, han kollade tappen som var ok, blodtrycket 11/6 normalt och hjärtrytmen normal och så fick jag se UL igen då han mätte huvudet Glad.

Jag frågade angående min mans resa. Jag är beräknad den 11 juli men han sa att han räknade med att lillan kommer från den 15 juni... så han avrådde starkt för resandet! Så då fick vi svar på den.

Vi har klippt gräsmattan, cyklat, grillat och ätit lunch i trädgården den här helgen. Jag tog fram liggdelen till barnvagnen och kollade om den var ok och den är i alldeles utmärkt skick. Kollade även bebis kläderna 0-3 månader från förra gången och insåg hur små de var. Jag hade riktigt glömt bort det! Foten i munnen Men vi behöver inte köpa något nytt till första tiden i alla fall.

Hittade dessutom mina mamma kläder från förra gången som jag logiskt nog hade packat ner med bebis kläderna så nu har jag 3 mamma kjolar Skrattande

Då jag är ganska aktiv av mig och förra gången påverkades tappen tidigt och jag fick mycket sammandragningar hotade han mig med att han tänkte lägga in mig på avdelningen vid minsta lilla misstanke så att jag verkligen vilar.... Så jag får se upp, men just nu är allting ok.

Svar på tråden Juli bebis 2012