Juli bebis 2012
Vi väntar en flicka! :D
Jag ska strax iväg och träffa en barnmorska för första gången. Här nere följs jag av gynekologen så jag vet inte vad som kommer ske hos barnmorskan. Men jag tror hon vill prata om förberedelser till förlossningen och annat. Vilket fall som heldst ska det bli spännande.
Vad ska ni göra för att förbereda er? Vi gick en föräldrakurs förra gången och det var trevligt. Den här gången har jag längtat efter simträningen sedan jag blev gravid så det hoppas jag att hon vet vart jag ska vända mig för att kunna delta i.
Har ni andra några förslag på vilka typer av kurser som är bra?
Nej sömnen har jag inte heller problem med efter att jag bytt sida med mannen i sängen... ingen aning om varför men han bytte snällt.
Vi har inte heller gjort ordning någonting än, men jag kommer börja efter semestern nu i mars.
Nu har jag kommit hem från mitt barnmorske besök. Det är ett så kallat obligatoriskt besök men helt gratis (läkar besöken betalar jag och får ersatt endel av försäkringskassan men inte allt)
Hon var jätte trevlig och jag var förbered på 15-20 minuter så när jag kom därifrån 1 timme och 10 minuter senare tyckte jag att det var långt. Hon undersökte mig inte men pratade om allt från mina rättigheter, kostrekomendationer, förlossnings utbildningar, mitt jobb och annat. Jag fick mycket mycket information och en lista på minst 15 barnmorskor i området som har förberedelse kurser.
Jag fick reda på att kliniken där jag är inskriven har flera "natur rum" för födseln om jag vill. Så jag ska kontakta någon barnmorska där med för att se vad de har för kurser att erbjuda.
Här tar de verkligen hand om de blivande mammorna. Nu måste jag kolla om jag får gå en eller två kurser betalda av försäkringskassan här nere.
Hon sa även att min viktupgång som jag och mannen är oroliga över (knappt 5 kg) i 21 veckan är helt normalt så det var skönt att höra.
Hej
Vi är tillbaka från semestern. Jag är stor som ett hus men på jobbet tycker de att jag ser "strålande ut" så det var skönt att höra.
Är i V25 nu och allt känns bra. Här nere blommade hela trädgården när jag kom hem och det är runt 17-20 grader ute så visst är det lite skillnad.
Jag ska kontakta lite barnmorskor till veckan för att besöka förlossningen och se om jag kan skriva in mig på någon förberedelse kurs .
Ha en bra dag.
Hej
Jag vet inte om jag har hemorojder, verkar inte så roligt. Jag har däremot en fruktansvärd kramp i baken, känns som någon sticker mig med kniv, på morgonen efter kaffet. I regel kan jag inte gå eller röra på mig och får be min man hjälpa mig att stå upp.... Däremot går det över efter toalett besöket men när jag är där inne så kallsvettas jag och har svårt att andas så det blir ganska obehagligt.
Jag antar att det är någon nerv som kommit ikläm men jag ska höra med doktorn på måndag.
Är det någon annan som har liknande?
Annars rekomenderar jag också magnesium mot kramp!

Dottern kom 3-4 veckor tidigt men det var antagligen pga havandeskapsförgiftnings symptom... så det går inte riktigt att gå efter det den här gången tror jag.
Han vill åka och självklart vara med på förlossningen...
Hej Hej
Jag har varit hos min läkare nu på morgonen. Allting är bra, han kollade tappen som var ok, blodtrycket 11/6 normalt och hjärtrytmen normal och så fick jag se UL igen då han mätte huvudet
.
Jag frågade angående min mans resa. Jag är beräknad den 11 juli men han sa att han räknade med att lillan kommer från den 15 juni... så han avrådde starkt för resandet! Så då fick vi svar på den.
Vi har klippt gräsmattan, cyklat, grillat och ätit lunch i trädgården den här helgen. Jag tog fram liggdelen till barnvagnen och kollade om den var ok och den är i alldeles utmärkt skick. Kollade även bebis kläderna 0-3 månader från förra gången och insåg hur små de var. Jag hade riktigt glömt bort det!
Men vi behöver inte köpa något nytt till första tiden i alla fall.
Hittade dessutom mina mamma kläder från förra gången som jag logiskt nog hade packat ner med bebis kläderna så nu har jag 3 mamma kjolar 
Då jag är ganska aktiv av mig och förra gången påverkades tappen tidigt och jag fick mycket sammandragningar hotade han mig med att han tänkte lägga in mig på avdelningen vid minsta lilla misstanke så att jag verkligen vilar.... Så jag får se upp, men just nu är allting ok.