• bevingad

Juli bebis 2012

Hittade ingen tråd så jag startar en... det är ju bara början nu när alla får veta om sina juli bebisar.
    Själv plussade jag igår.... Här kan vi prata om allt mellan himmel och jord, dela med oss av erfarenheter och hjälpa varandra fram genom graviditeten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-30 17:32
    Skapade en tråd för bf listan

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61825282.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-01 15:38
    Länk till vår bildtråd...

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61856729.html

• Svar på tråden Juli bebis 2012
  • Trolla75
    snoffsan08 skrev 2012-03-11 19:36:19 följande:
    Den ÄR sprillans ny =o)
    Lila & svart är så snyggt!
    snoffsan08 skrev 2012-03-11 19:36:40 följande:
    Tack förresten =o)
    Skrattande
    ღ ♥ Wilma 2000 - Vanna 2007 - BF 20e juli 2012♥ღ
  • MissMurrig
    Trolla75 skrev 2012-03-11 19:18:00 följande:
    Du lär ju få hjälp av den du har Flört Hur gammal är h*n?

Man kan ju säga att jag är lite praktiskt lagd!Tungan ute Wilma blev 7 när vi fick lillasyster... hon har var en superbra extramamma och polis!
    Nu är Wilma 12 och lillasyster är 5 så jag har all hjälp jag kan behöva ... Hahaha...  Skrattande
    Han är 2,5 han blir 3 i Juni. Skönt iaf att han börjat potträna förra veckan, så vi slipper nog 2 blöjbarn samtidigt. 
    Men han är en handfull. Mina föräldrar passar ibland, och då och då är min syster hemma från Stickholm. Så då är de 4 (inkl. min bror som är 17), de kan sitta helt utslagan i soffan och vädja till Leo att sätta sig och vila, men han bara ropar "Moffa! Kom vi ska leka!". Då brukar de ringa och fråga när jag kommer  

Denna lille killen verkar inte bättre, han snurrar runt i magen som en tornado hela dagarna, är nästan aldrig stilla...

Du har samma upplägg som min mamma hade Jag var 6,5 när jag blev storasyster, sedan kom min bror 5 år senare. 
  • snoffsan08
    MissMurrig skrev 2012-03-11 19:54:14 följande:
    Han är 2,5 han blir 3 i Juni. Skönt iaf att han börjat potträna förra veckan, så vi slipper nog 2 blöjbarn samtidigt. 
    Men han är en handfull. Mina föräldrar passar ibland, och då och då är min syster hemma från Stickholm. Så då är de 4 (inkl. min bror som är 17), de kan sitta helt utslagan i soffan och vädja till Leo att sätta sig och vila, men han bara ropar "Moffa! Kom vi ska leka!". Då brukar de ringa och fråga när jag kommer  

Denna lille killen verkar inte bättre, han snurrar runt i magen som en tornado hela dagarna, är nästan aldrig stilla...

Du har samma upplägg som min mamma hade Jag var 6,5 när jag blev storasyster, sedan kom min bror 5 år senare. 

Förlåt, förväxlade dig med hon som väntar tvillingar hallonmusen =o( Därför skrev jag som jag gjorde i #4305
    Trolla75 skrev 2012-03-11 19:41:46 följande:
    Tänkte att det är lite unisex... Flört
    Ja, super ju. Jätte fina.
    Trolla75 skrev 2012-03-11 19:43:03 följande:
    Lila & svart är så snyggt!
    Skrattande

Ja, det är både makens och min favvo färg (lila). Hade lila och vitt som färg tema påvårt bröllop i somras oxå. Tänkte att det faktiskt KAN passa till kille oxå OM det nu skulle vara det i magen trots allt.
  • Alemonia

Jag har fungerat lite på detta med vagn och undrar vad ni tror är bästa förslaget för min del.
    Jag har en Emmaljunga Duo Edge som är tänkt att vi ska ha även till bebisen och den är helt okej så det känns bra men hur gör jag med hanteringen av dottern (som blir fyra i augusti)?
    Normalt kan hon säkert gå då vi i princip inte använder vagnen till henne längre och att gå för att lämna henne på förskolan är uteslutet (5 km längs smal väg med fåtalet bilar som dock oftast kör fortare än de 70 som är skyltat, jag får erkänna att det inkluderar mig själv).
    Skulle jag våga de mig på att besöka en mataffär med båda så lär dottern få gå (vilket hon oftast gör om hon inte sitter i själva kundvagnen) för barnvagn och kundvagn är en vagn för mycket.
    Det stora dilemmat är långpromenader vilket inkluderar besök på Kolmården djurpark (där vi redan köpt årskort) som är både stort och ganska kuperat (så har hänger på när min kropp orkar med en sådan utmaning också). Köpa ståbräda är ju ett alternativ (dessutom så har jag blivit lovad en begagnad om kompisen hittar den hon har) men hur bra är det egentligen? På asfalterade väger går det säkert men på grusvägen hemma (där jag lär gå för att söva bebisen lär det troligen funka mindre bra). Att vid dylika tillfällen i stället använda sittdelen till vagnen är en annan tanke så länge det är sommar. Då har jag alternativen: Bebis i sjal/sele och vagnen tom eller med dottern, Bebis i vagnen och dottern går själv alternativt sitter på fotdelen (dvs använder bågen som ryggstöd vilket hon spontant testat redan i somras med i övrigt tom vagn).
    Några kommentarer och/eller tips och tankar?

• Trolla75

Alemonia: Jag hade det nog ganska lätt, dottern vägrade åka vagn efter 2½. Hon har gått och gått o vart jätteduktig, nu har vi ingen sådan farlig väg i o för sig.
    Men att ha din dotte gående på insidan och hållandes i vagnen?
    Boråsbesök, finns ju skrindor/vagnar att hyra eller om man lånar en vagn av kompisen inför dessa besök?

Jag skulle låta barnet gå så mycket hon orkade, kuperad terräng desto bättre för motoriken.

Jag vet inte, men det känns som om folk som har sina barn länge i vagn endast gör detta för att underlätta för sig själv?
    I somras höll jag på å svimma, va inne på en H&M inne i Göteborg och i affären sprang en tjej runt mellan hyllorna, tror hon va en 6 år? -sminkad, fräcka kläder + skinnjacka. Gissa om jag tappade hakan när mamman ropade att de skulle gå o hon hoppade upp i en sulky och stoppade en napp i munnen!!! Obestämd

• Trolla75

Ni som har erfarenhet och fått sommarbarn tidigare, hur mycket/lite behöver en nyföding ha på sig på sommaren???
    Jag tänker mig att de kanske har svårt att hålla värmen i början i alla fall?

• MissMurrig
    Trolla75 skrev 2012-03-11 20:45:38 följande:
    Ni som har erfarenhet och fått sommarbarn tidigare, hur mycket/lite behöver en nyföding ha på sig på sommaren???
    Jag tänker mig att de kanske har svårt att hålla värmen i början i alla fall?
    Leo kom i värsta hettan, 30-35 grader var det nog i 2-3 veckor när han var nyföding. Jag hade oftast bara en ljus, tunn body lång eller kortärmad på honom. Ibland tunna byxor. Och en tunn hjälmmössa. Så fick han alltid ligga i sin vagn med ett skynke över, och skuggan så ofta som möjligt. Men han hade inte mycket kläder på. Ett tunnt lager mer än vad vi hade på oss, typ.
  • Trolla75

Jag har ju bara erfarenhet av två februaribarn och vad jag kommer ihåg så var de små fötterna oftast kalla...
    Ja det det blir spännande åh se hurdan sommaren kommer bli i år? Längtar efter en ledig sommar!

• froggyL

Alemonia. Jag funderade på ståbräda jag med, men märkte sen att de är ju för max 20kg, och vår dotter är fyra och väger typ 19 nu, så hon får gå eller köra springcykeln. Hon var så duktig i höstas så det tar nog inte lång tid innan hon cyklar. Det finns ju tydligen nån sparkcykel man kan koppla på nu också, fattar inte riktigt hur, men....kanske nåt alternativ. Fast inte på grus....

Mamma till Linnea 2008-01-04
  • snoffsan08
    Trolla75 skrev 2012-03-11 20:45:38 följande:
    Ni som har erfarenhet och fått sommarbarn tidigare, hur mycket/lite behöver en nyföding ha på sig på sommaren??? Jag tänker mig att de kanske har svårt att hålla värmen i början i alla fall?

Ja, jag gjorde likadant som miss murrig med min yngsta som är född i juni. Måste vara noga med att ha på huvudet trots värmen, just för solen. Inte för att man ska ha bebisen mitt i solen, men iaf. Tunna långärmade bodies och tunna långbyxor är att rekomendera, iaf precis som nyfödd. Mycket skugga. Mycket handlar ju om sunt förnuft oxå. Jag var oxå lite orolig innan då mina två äldsta är vinter barn.
Svar på tråden Juli bebis 2012