• bevingad

Juli bebis 2012

Hittade ingen tråd så jag startar en... det är ju bara början nu när alla får veta om sina juli bebisar.
    Själv plussade jag igår.... Här kan vi prata om allt mellan himmel och jord, dela med oss av erfarenheter och hjälpa varandra fram genom graviditeten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-30 17:32
    Skapade en tråd för bf listan

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61825282.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-01 15:38
    Länk till vår bildtråd...

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61856729.html

• Svar på tråden Juli bebis 2012
  • snoffsan08
    SommarDahlia skrev 2012-03-09 12:28:03 följande:
    Jag en son på 2,5år. Den förlossningen slutade med spinalbedövning när jag va 10 cm öppen. Innan dess fick jag bara lustgas trots att jag ville ha EDA mkt tidigare så möttes jag bara av kommentaren "Men du är ju så duktig". Jag fick till lustgasen under en enda värk förutom när BM, utan mitt godkännande, skruvade upp den som sörens när jag hade värkar utan stopp. Det resulterade i att jag tappade kontrollen totalt och låg som ett fyllo på ett dansgolv. Jag mår dåligt när jag tänker tillbaka på det och hade lagt upp en hel (kompromissbar) förlossningsplan inför denna förlossningen där EDA skulle sättas in men nu vet jag inte hur jag ska göra.
    Blir så arg när jag läser att BM säger sådär. Det är väl DU som föder som ska få bestämma hur du vill ha det? Inte undra på att vissa kvinnor blir livrädda för att föda barn igen. TENS rekomenderar jag starkt! Nu har jag läst att dom succesivt ska ta bort lustgasen och att den förmodligen kommer vara helt borta till 2014. VÄRDELÖST tycker jag. Visst, vi klarar oss, men våra framtida döttrar då om dom väljer och skaffa barn och inte vill ha en massa läkemedel? Hoppas dom hittar på ett sätt att få behålla lustgasen.
    Alemonia skrev 2012-03-09 12:53:23 följande:
    Jag minns nu att kiropraktorn som jag gick hos för kanske 5 år sedan rekommenderade tabletter med magnesium mot kramp i benen. Jag åt då och eftersom jag köpte fler än en burk så borde det ha fungerat.
    Nu är jag dock allmänt negativ till att stoppa i mig tabletter men det borde kunna gå att hitta uppgifter om magnesiumrik kost.

Även jag är sugen på vattenjympa men i Norrköping är det tidigast från vecka 25 och jag sa till om det vid inskrivningen. Dock blir mitt nästa besök hos BM först om knappa tre veckor så tidigast efter det. Jag hade fått en tid 20 mars (vilket skulle vara samma dag jag gick in i vecka 26) men sen fick jag ändra den pga jobbmöte och fick då tid först 28 mars så det känns riktigt långt bort.

Varför får man inte gå på vattengympa innan v:25? Jag har gått på vattengympa sedan v: 14 typ. Ingen som sagt nåt om det.
    Woogie skrev 2012-03-09 16:05:39 följande:
    Jag är totaltäppt!! Kan inte andas en ml genom näsan och får inte använda nässpray mer... Har fått utskrivet Rinexin nu (50 mg tror jag), som jag ska hämta efter jobbet. Hoppas att det fungerar. Annars är allt bra här, hon sparkar på.. hon måste ligga med benen ner, eller in emot ryggen lite, för det känns inte så mycket på magen, men desto mer ner i slidan (fast inte ont, utan som stötar bara) och på blåsan ibland. Ska inte till BM igen förrän i början på april, så vi får väl se hur stor hon har blivit då... Ska däremot till BVC med N nästa vecka på 1,5-års. Ska bli kul att se hur mycket han väger (vi äger ingen våg) och hur lång han är. Allt jag vet är att han inte kan ha 80 än och att 86 sitter bra, inte för stort... så 86-88 cm kanske?

På söndag är det kalas för mannen, tårta och kaffe. Ska göra en citronkladdkaka som är supergod och så blir det budapeststubbar. Mmmmm... :o)

Trevlig helg tjejer!

Är du täppt dygnet runt? Jag vet hur jobbigt det är!!! Jag önska man kunde ta otrivin comp ända till BF =o(. Var på apoteket idag och köpte grejer. Gaviscon mot halsbränna (storpack) Två burkar mitt val kvinna ( då det var 20% rabatt på dom, så passade jag på att köpa två) samt otricare, nån näs spray medsalt vatten. Hoppas av hela mitt hjärta att det funkar, annars DÖR jag.

Ha en trevlig helg!!!! 

• Emmizen80
    Alemonia skrev 2012-03-09 12:53:23 följande:
    Jag minns nu att kiropraktorn som jag gick hos för kanske 5 år sedan rekommenderade tabletter med magnesium mot kramp i benen. Jag åt då och eftersom jag köpte fler än en burk så borde det ha fungerat.
    Nu är jag dock allmänt negativ till att stoppa i mig tabletter men det borde kunna gå att hitta uppgifter om magnesiumrik kost.

Även jag är sugen på vattenjympa men i Norrköping är det tidigast från vecka 25 och jag sa till om det vid inskrivningen. Dock blir mitt nästa besök hos BM först om knappa tre veckor så tidigast efter det. Jag hade fått en tid 20 mars (vilket skulle vara samma dag jag gick in i vecka 26) men sen fick jag ändra den pga jobbmöte och fick då tid först 28 mars så det känns riktigt långt bort.
    jag bor mellan linköping och norrköping! ska börja på vattenjymp vid månadskiftet. Kommer att var i v25 då. tror det även här är då man "får" börja. Bokar man vattenjympa vi bm i Nkpg? Här bokade jag själv..
  • Emmizen80

var in till babyproffsen idag och skulle bara hör om och hur läng leveranstiden är på Emmaljunga city cross... det är 14-15 veckor!!!! Sjukt lång tid ju.... tydligen är de mycket populära vagnar. Blir till att beställa en snarast om v inte hittar en beg via blocket snarast...

• momster

Här tror jag det var 10-12 veckors leverans tid. Fast var iofs nästan 1 år sedan så de kan ju ha ändrats.

• SaJo81
    Hallonmusen83 skrev 2012-03-09 13:42:32 följande:
    Jag haft lustgas me båda mina barn men nu ska jag snittas vecka 32/33 är såå NERVÖS !!! Ngn som kan berätta hur de går till??!Både bra och dåliga saker ! 
    Visserligen var det inte planerat men våra tvillinggrabbar kom med akut snitt i v30+1 (efter tidigt vattenavgång v29+3) förutom oron för barnen med tanke på vecka och så så har jag bara positivt att säga om snittet. nu har jag ju ingen vanlig förlossning att jämföra med dock.
    fick ryggmärgsbedövning som satt i från tuttarna till tårna så det var egentligen inte obehagligt alls, plötsligt hade dom bara plockat ut nr1 och en halv minut senare var nr2 också ute, tyvärr fick jag inte se dem förens efter uppvaket eftersom dom var så små och skulle tas om hand av läkare.

Låg på uppvaket knappt en timma sen kunde jag lyfta benen igen! enda som jag tyckte var lite jobbigt var återhämtningen efteråt, i ett helt dygn lite drygt fick jag ta mig runt i rullstol och det var svårt att ta sig upp i nästan två veckor för mig (men det har jag pratat med andra om och det är tydligen jätteolika)

"fördelen" var väl att eftersom barnen var prematura då så låg dom på neonatal under hela min återhämtningstid så jag fick ju hjälp med allt jag behövde hjälp med av snälla BM´s och sköterskor! 
  • momster

Jag har blivit igångsatt båda mina förlossningar och fick jag välja skulle jag hjärna bli det igen. Men kanske skippa orsakerna till igångsättningarna. Är så himla nojig hur allt ska hinnas med nu när man inte vet när liten vill titta ut. Så har vi dubbelt så långt till bb och måste ta sjuk taxi. Nej usch för den stressen det kommer bli och oron innan man är där.

• MissMurrig
    Trolla75 skrev 2012-03-09 13:09:16 följande:
    Jag har fixat bägge mina förlossningar utan smärtlindring så det går!

Nu är jag helt besatt av en tråd och vill dela med mig...
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m52647483.html
    Jag funderade på det där med min förste, men när värkarna kom så gjorde det så ont att jag glömde allt vad dykning, profylax och andning hette.... 

Fick morfin och sömntablett för jag var bara öppen 1-2cm och hade ändå så fruktansvärt ont. Men vattnet gick på natten och jag var helt groggy av sömntablett och lustgasen tror jag. Minns inte halva förlossningen. Vill inte ha det så nästa gång.. Hoppas jag kan stå emot lustgasen lite och tvinga mig själv att gå upp och röra på mig.

Men ryggmärgsbedövning SKA JAG HA. Det är min Gud. Den förtjänar sin egna bibel. 
  • Alemonia

Gällande vattenjympa så finns det säkert olika alternativ men eftersom jag vet att det finns på sjukhuset och anordnas av mödravården så har jag inte orkat titta efter andra alternativ.
    Varför det är tidigast i vecka 25 vet jag inte men kanske för att det inte är som kurs utan gravida deltar den period de kan. Eftersom jag inte gick förra graviditeten så vet jag inte så mycket om det. Eftersom jag hade BF i mitten av augusti så var perioden jag kunde delta inte så lång och med 5 mil till jobbet och nyinflyttad i huset så orkade jag inte ta tag i det.

Svar på tråden Juli bebis 2012