• Anonym (Skambud)

Skambud?

Vi är ensamma spekulanter på en villa, det har varit ute under drygt 2 månader och det begärda priset har sjunkit från 2,9 till 2,6.

Huset verkar svårsålt men vi är intresserade och har fått lånelöfte från banken, vi vill lägga skambud, men hur lågt vågar vi gå...? Några erfarenheter från både köpare och säljare?

• Svar på tråden Skambud?
  • Anonym (lantis)
    Anonym (husägare) skrev 2011-11-02 15:39:30 följande:
    Vi betalade 2,9 milj för vårt hus, och den totala månadskostnaden inkl drift är ca 18.000:-
    oj jädrarGlad vi ligger på 5000 kr totalt med el!
  • Anonym

Jag har en släkting som väntade ut ett hus som började på 4,5 mille. Efter ett halvår bjöd han 3,1 och fick det.

• Söndermarken

Vårat kostade från början 2 225 000, sen sänktes det två gånger och när vi tittade på det skulle det kosta 1 975 000, vi la bud på 1,8 och köpte tillslut för 1,850 000, vi bilen inte gå lägre då vi visste att ägarna tackat nej till högre bud tidigare i försäljningen, och de hade lån på 1,7 någonting . Vi är mycket nöjda med båtar köp, men de ångrar nog att de var så petiga i början

• Indianica
    Falumamman skrev 2011-11-02 15:30:55 följande:
    ni med hus i miljonklassen (alltså 2 milj och uppåt) vad blir den totala månadskostnaden p det huset? *nyfiken*
    Det beror ju en hel del på vad man har för uppvärmning och även renoveringsbehov. Vi köpte ett ny/helrenoverat hus med bergvärme för två miljoner och betalar 8000 kronor per månad för boendet.
  • Anonym

Vi fick ner priset med en halv miljon, från 3,9 till 3,4. Det tog ett par månader men ingen annan var intresserad och vi vidhöll vårt låga bud och tillslut gav säljarna med sig.

• Indianica
    Anonym (Skambud) skrev 2011-11-02 15:31:15 följande:
    Taxeringsvärdet ligger på ca 2,3 milj.
    Taxeringsvärdet är en viktig indikator på vad huset "är värt", särskilt om det är svårsålt, i dagens läge bör man vara mycket försiktig med att ge så mycket mer än taxeringsvärdet visar. Tycker att ni ska lägga er mitt emellan taxeringsvärdet och det nu begärda priset kanske om ni nu har råd med det de nu begär, men vill testa dem lite grann ? Det blir ett skambud, men ingen risk att de blir helförbannade tror jag. Troligtvis försökte de ifrån början göra en rejäl vinst på huset.
  • Indianica
    Anonym skrev 2011-11-02 17:32:32 följande:
    Vi fick ner priset med en halv miljon, från 3,9 till 3,4. Det tog ett par månader men ingen annan var intresserad och vi vidhöll vårt låga bud och tillslut gav säljarna med sig.
    Det kan vara värt att göra så. En säljare som tvingas flytta tjänar ingenting på att låta ett hus för 2-3 miljoner stå obebott särskilt länge. Ingen vill ha dubbel boendekostnad.
  • Söndermarken

Det där med taxeringsvärdet tycker jag är svårt att gå på. Det beror väl lite p vad som är sålt runt omkring?

Vårat nyrenoverade superfina hus är inte ens taxerat till hälften av vad vi gav. Det är ändå värderat till lite mera.

Svar på tråden Skambud?