• Anonym (Skambud)

Skambud?

Vi är ensamma spekulanter på en villa, det har varit ute under drygt 2 månader och det begärda priset har sjunkit från 2,9 till 2,6.

Huset verkar svårsålt men vi är intresserade och har fått lånelöfte från banken, vi vill lägga skambud, men hur lågt vågar vi gå...? Några erfarenheter från både köpare och säljare?

• Svar på tråden Skambud?
  • Janice01

2.3 mille är inget skambud! Är priset 2.5 så är ett bud på 1.3-1.5 mille ett skambud.

• Tokstolla
    Anonym (Skambud) skrev 2011-11-16 09:11:25 följande:
    Jo då vi la ett skambud på 2,3 säljaren gick med på priset.... under tiden blir vår bank nervös och fundersam på vad vi får vår fastighet såld för, banken vill ha inskrivet förbehåll säljaren nekar till detta.

En till spekulant dyker upp snabbt och lägger bud (under tiden har vi gått till en annan bank för lånelöfte), det blir då budgivning.. Vi lägger oss vid 2,6 .... så kan det gå
    Attans då! =/

Hoppas ni får bättre lycka snart. =) 
  • Tummelisa
    Indianica skrev 2011-11-16 09:15:11 följande:
    Stort grattis! För ni har väl vunnit budgivningen?? Vet inte om jag skrev det men risken med att lägga skambud är alltid att man startar igång en budgivning eftersom folk ser att man ev. kan få huset riktigt billigt. Nu hoppas jag ändå ni blev nöjda med affären, även om det ju var trist (men förståeligt) att säljaren accepterade budgivningen, rent krasst kan de ju vara snälla och ge huset till den spekulant vars pris de accepterade
    Tror inte riktigt du läste va? De "la sig vid 2.6" betyder iaf för mig att de inte fick huset.
    Himla otur kan man väl säga, men men det kanske inte var meningen iaf då
  • Anonym

Nej, vad trist TS! Hoppas att ni snart hittar ett nytt hus!

• Anonym (Skambud)

Jag uttryckte mig lite dåligt, vi backade ur vid 2,6. Så huset blev inte vårat men det finns nog en mening med det.... bara att ge sig ut på ny husjakt Skrattande

• Janice01
    Anonym (Skambud) skrev 2011-11-16 18:40:45 följande:
    Jag uttryckte mig lite dåligt, vi backade ur vid 2,6. Så huset blev inte vårat men det finns nog en mening med det.... bara att ge sig ut på ny husjakt Skrattande
    Var i Sverige letar ni hus? 2.6 låter ju annars väldigt billigt.... I vårat område utanför Gbg börjar priserna vid 5 mille.
  • Anonym (Skambud)
    Janice01 skrev 2011-11-17 08:52:44 följande:
    Var i Sverige letar ni hus? 2.6 låter ju annars väldigt billigt.... I vårat område utanför Gbg börjar priserna vid 5 mille.
    Lite utanför en av de normalstora städerna i Sverige. Jag blir nyfiken  på hur mycket kontantinsatts ni behöver till ett hus på ca 5 milj
  • Janice01
    Anonym (Skambud) skrev 2011-11-17 12:30:07 följande:
    Lite utanför en av de normalstora städerna i Sverige. Jasats:g blir nyfiken  på hur mycket kontantinsatts ni behöver till ett hus på ca 5 milj
    Det säger ju inte så mycket eftersom priserna i runt Skåne, Gbg och Stockhplm är väldigt höga jänfärt med tex utanför Umeå.

Knatantinsats: Vi hade insatslägenheter som vi sålde så vi hade ca 2 miljoner kontant. Jag hoppade på den svängen redan 1986 så jag har tjänat många härliga kronor under åren.
  • Anonym (Skambud)
    Janice01 skrev 2011-11-17 12:37:05 följande:
    Det säger ju inte så mycket eftersom priserna i runt Skåne, Gbg och Stockhplm är väldigt höga jänfärt med tex utanför Umeå.

Knatantinsats: Vi hade insatslägenheter som vi sålde så vi hade ca 2 miljoner kontant. Jag hoppade på den svängen redan 1986 så jag har tjänat många härliga kronor under åren.
    Vad bra, fina affärer du har gjort Glad
  • Janice01
    Anonym (Skambud) skrev 2011-11-17 15:49:49 följande:
    Vad bra, fina affärer du har gjort Glad
    Klart vi är nöjda! Men det gäller ju att hoppa på bostadsmarknaden med en billig br tidigt för att kunna avancera uppåt så småningom, kanske inte så många unga som tänker på det.
    Har ni hittat fler objekt att buda på?
  • Anonym (Skambud)
    Janice01 skrev 2011-11-18 08:18:35 följande:
    Klart vi är nöjda! Men det gäller ju att hoppa på bostadsmarknaden med en billig br tidigt för att kunna avancera uppåt så småningom, kanske inte så många unga som tänker på det.
    Har ni hittat fler objekt att buda på?
    Du har helt rätt, jag förstod inte det eller mina föräldrar så jag har inget tungt kapital bakom. Du vi letar efter något som passar oss det kanske ta en vecka eller ett år tills vi har hittat det som vi vill ha igen.
Svar på tråden Skambud?