Anonym (nyss köpt) skrev 2011-11-02 12:07:32 följande:
Jag har precis befunnit mig i samma situation som trådskaparen. Vi tittade på en lägenhet som låg ute för 3,95 mkr. Vi var på en välbesökt visning och tänkte att det säkert blir budgivning, och då blir det för dyrt för oss. Så jag sa till mäklaren att om den inte är såld om två veckor (vi skulle precis iväg på semester) så kanske vi är intresserade.
När vi kom tillbaka från semestern var den fortfarande inte såld. Hade då legat ute på hemnet i nästan en månad. Vi kontaktade mäklaren och fick en visning till, och kände att den verkligen var fin och skulle passa vår familj. Det var då vi skulle försöka bestämma oss för hur mycket vi skulle bjuda.
Vi bestämde oss för att lägga ett öppningsbud på 3,6 mkr. Ca 10% under vad de startat på, men ingen annan var ju intresserad och den verkade gå osåld. Säljarna sa blankt nej och blev ganska sura - faktum är att mäklaren sa att deras "motbud" var på 4,2 miljoner! Något förvirrande, men det var mest ett uttryck för deras frustration.
Vi bjöd 3,8 mkr dagen därpå. Nej igen. Då fick vi fundera igen på om vi verkligen ville ha den där lägenheten, och kom fram till att det ville vi ändå.
Till slut kom vi överens med säljarna om 3,95 mkr och skrev kontrakt förra veckan.
Hade vi inte bjudit 3,95 hade vi inte fått köpa den, och vi bestämde oss för att den ändå var värd så mycket för oss. Kalkylen kommer att gå ihop för oss så länge vi inte får extremt dåligt betalt för vår nuvarande lägenhet.
Antar att de hade förväntat sig budgivning och att få sälja för mer än 3.95...