• Anonym (Skambud)

Skambud?

Vi är ensamma spekulanter på en villa, det har varit ute under drygt 2 månader och det begärda priset har sjunkit från 2,9 till 2,6.

Huset verkar svårsålt men vi är intresserade och har fått lånelöfte från banken, vi vill lägga skambud, men hur lågt vågar vi gå...? Några erfarenheter från både köpare och säljare?

• Svar på tråden Skambud?
  • Anonym
    Anonym (RISK) skrev 2011-11-02 20:37:39 följande:
    Risken finns ju att säljarna blir sura(om ni lägger ett riktigt skambud) och sen inte vill sälja till er om ni så skulle ge 2,5 för det.
    VA??? sälja hus e inget personligt, och tar man det så så är det ju inte köparens fel... (för blir man sur så tar man det personligt, köpa hus är affärer) osäkerhet?  det e väll vuxna människor som säljer huset?
  • Indianica
    HäxanSurtant skrev 2011-11-02 21:53:52 följande:
    Ja helt sjukt, hittade ett för 55 000 med allt nytt, nyrenoverat, mark till och ja de var helt sjukt faktiskt. Hade jag kunnat försörja mig genom att tex bara mestadels sitta hemma med min dator och en telefon så hade jag köpt det. Helt klart värt att åka iväg långt bort och jobba ibland om man inte kan sköta allt hemifrån och ändå bo bra.

Plus att min mamma bor i orten jag hittade huset i
    Vad var det för ort? Känns lite som en skröna att det skulle gå att hitta nyrenoverade hus för 10-50 000 kronor bara för att de ligger i "norrland". Var då undrar en inbiten norrlänning som finkammat Hemnet. Det är faktiskt så att ofta förlorar man på att renovera sitt hus i Norrlands inland, men i regel får man ändå tillbaka en hel del av det man lagt ut.

Det bästa "kap" tror jag som vi hittade var en nybyggd villa (1 år gammal) som låg typ mitt ute i skogen, i "ingenstans" för 800 000 kronor. Den såg helfäsch ut på bilderna, med trägolv genomgående, bergvärme, dubbelgarage, superflashigt kök&badrum etc och låg med panoramafönster vid värsta, grymma ängsutsikten. Måste kostat åtminstone ett par miljoner att bygga, men tyvärr låg det helt off för vår del iaf...men åååh, vad fint det var och sjukt bra pris

Men jag har aldrig hört talas om fräscha hus för 10-50 000 kr i Norrland. I regel är det pensionärer som bott hela sitt liv i sitt hus som sätter den prislappen och då har de inte lagt en krona på renoveringar..det räcker med att pynta huset med älghuvuden tycker de nog
  • Indianica
    Anonym skrev 2011-11-02 22:35:57 följande:
    VA??? sälja hus e inget personligt, och tar man det så så är det ju inte köparens fel... (för blir man sur så tar man det personligt, köpa hus är affärer) osäkerhet?  det e väll vuxna människor som säljer huset?
    Ja, men det finns ju mycket konstigt folk. Vi hade faktiskt ett par grannar som fick ett (enligt dem) skambud på huset och då drog de tillbaka det. Det var extremt svårsålt och när de väl fick ett bud, blev de så irriterade att de tackade nej och avslutade försäljningen. Nu är dock huset ute till försäljning igen (7 år senare ). De är nu inne på sjunde månaden utan vare sig visning eller bud på huset.

Att ett hus är svårsålt är ju en indikator på att priset anses vara för högt av många. Som köpare ska man då vara försiktig, för den dagen man själv kanske tvingas flytta kan ju huset vara lika svårsålt.
  • Anonym (RISK)
    Anonym skrev 2011-11-02 22:35:57 följande:
    Det är möjligt, men Mäklaren varnade oss när vi la ett "skambud" som egentligen inte var ett skambud, utan de facto vad huset var värt (dock 400 000 tusen under utgångspris. 
  • Luckiest

Ja, så billiga hus låter orimligt, även om det ligger här i Norrland. Speciellt här kring Umeå... Det skulle väl va i Jörn då, där dom i princip kastar hus efter dig...

För att svara på TS fråga så håller jag med om att 2-300000 under utgångspris verkar rimligt som skambud.

• Anonym (Norrlänningen)
    Anonym (Dyrt!) skrev 2011-11-02 19:48:10 följande:
    Och på vissa ställen i norrland hus för neråt 10-20000:- Och då pratar vi rediga hus,inte ruckel allls!

OJ! Bor i norrbotten och har aldrig hört talas om de priserna! En släkting köpte ett hus ingen bott i på 40 år, MITT ute i skogen (flera mil till närmsta granne och samhälle) och det var i princip bara skalet som det var nåt om resten har dom fått göra om totalt. Det betalade dom 100.000 för. Det var ett fullkomligt ruckel med varken värme eller vatten indraget. Jag blir riktigt skeptisk över att du ska hitta rediga hus nånstans i Sverige för 10-20000.
  • Grätchen
    Anonym (en som också) skrev 2011-11-02 21:20:02 följande:
    hm 2 min från Hötorget ? måste vara rätt ruffiga kvarter som ni bor i nu då  så jag förstår att ni flyttar ut ...

Du kommer inte till några trevliga områden på 15 min men om du kan sträcka dig till runt 20-25 kan du nog hitta ngt trevligt även om 9 milj är lite i underkant kanske för att du ska kunna få yta/undvika 50-90 tal.

/"en som också letar" 
    Ruffiga kvarter? Har du missat radhusen som är på taket  på Drottningatan 50-nånting.
  • Grätchen
    Anonym (Norrlänningen) skrev 2011-11-03 06:10:45 följande:
    OJ! Bor i norrbotten och har aldrig hört talas om de priserna! En släkting köpte ett hus ingen bott i på 40 år, MITT ute i skogen (flera mil till närmsta granne och samhälle) och det var i princip bara skalet som det var nåt om resten har dom fått göra om totalt. Det betalade dom 100.000 för. Det var ett fullkomligt ruckel med varken värme eller vatten indraget. Jag blir riktigt skeptisk över att du ska hitta rediga hus nånstans i Sverige för 10-20000.
    Ärligt talat så finns det nog inte. Då vill jag ha bevis
  • 120126 A
    Grätchen skrev 2011-11-03 06:30:32 följande:
    Ärligt talat så finns det nog inte. Då vill jag ha bevis
    Här där jag bor finns ett samhälle där husen säljs för 50-300 000, de för 50 är ruckel, för 300 000 får du ett fint hus. (i ett "dåligt" område dock)
Svar på tråden Skambud?