• Anonym (Skambud)

Skambud?

Vi är ensamma spekulanter på en villa, det har varit ute under drygt 2 månader och det begärda priset har sjunkit från 2,9 till 2,6.

Huset verkar svårsålt men vi är intresserade och har fått lånelöfte från banken, vi vill lägga skambud, men hur lågt vågar vi gå...? Några erfarenheter från både köpare och säljare?

• Svar på tråden Skambud?
  • Butterscotch

Det är klart att ni kan prova att lägga ett bud under utgångspriset. Går det så går det, och annars blir det väl en förhandling.

Jag vet inte hur mycket priserna brukar gå upp i budgivningar där ni bor, om det är mindre orter brukar det väl oftast inte hända så mycket. I så fall kan det möjligen jämföras med acceptpriser, som blivit vanliga i Stockholm den senaste tiden. Jag läste en artikel om att, av 150 försäljningar i september, slutade en tredjedel i ett pris under acceptpriset. Så utrymme för skambud verkar det finnas här i alla fall.

• hellen75

Vi la ett skambud på vårat hus.. den var ute för 2,1 miljoner och vi la ett bud på 780´tusen.
    Och vi fick huset för det priset . Guld i mun
    Men då ska jag säga att huset hade varit ute till försäljning 1,5 år och det var mycket fix som är dyrt om man ska ta in hantverkare.
    Men min man är snickare och kände både elektriker och rörmokare.Solig

Så visst kan man lägga skambud och hålla tummen {#emotions_dlg.djavulsk}

• Ulf Harrys Farsa

Skambuda på, det är ju alltid upp till säljaren om dom vill bli av med huset.
    börja med 50% av utpris, kalkylera att gå upp till 65-75%.

• Taamlin

Ocj det där med prissättning av hus är ju sällan hugget i sten heller har man ju fått lära sig efter att ha sprungit på diverse visningar.
    Var intresserade av ett hus utanför stan som från början kostade kring 2 mille, men som efter 6 månader sänktes till 1,3 miljoner. Detta eftersom mäklaren upptäckte att säljarna angett felaktiga mått på huset, och att det i själva verket var mycket mindre än det från början stod. Huset såldes sedan för 1 miljon, alltså för halva ordinarie utgångspriset. Då hade besiktningsmän också upptäckt enorma fuktskador i huset som skulle kosta minst 200 000 att åtgärda, så det var ändå för dyrt till att börja med.

Ett annat fall i centrum var en villa på ett attrakivt område som först såldes för 4,5 miljoner, men där säljaren sedan fick ta tillbaka köpet eftersom hela grunden var mögelangripen. Såldes till slut för strax under 2 miljoner. Det verkar onekligen löna sig att granska ett hus noggrant innan man lägger ett bud på det!

Merry meet and blessed be!
  • Taamlin

Förresten, ni som kan det här med husförsäljning bättre än jag, vad säger ni om detta?

Ett gammalt mysigt hus från 1930 i den mest centrala och högst belägna tomten i Växjö låg ute för 1,5 miljoner på Hemnet. Var säkert 30 personer där och budade, eftersom det lät sjuuuukt billigt. Huset såldes sedan för 2,9 miljoner + att det fordrades renoveringar för ytterligare 1 miljon enligt närmaste grannen. Alltså ett hus som gick från 1,5 miljoner till 3,9 miljoner. Är det verkligen tillåtet av en mäklare att sätta ett så lågt utgångspris med tanke på att tomter runtomkring utan hus har sålts för 1,6 miljoner? Funderade faktiskt länge på om detta gick att anmäla någonstans...

Merry meet and blessed be!
  • 120126 A
    Grätchen skrev 2011-11-03 06:53:12 följande:
    Vi har en liten stuga i norra Lappland, absolut inte speciell på något sätt. Tror att vi lätt skulle få 400 000 för den.
    Där såldes ett ruckligt hus för ett tag sen, utan indraget vatten  och andra bekvämligheter för 240 000, mitt i skogen.
    I lycksele, storuman, eller vars då? Det finns ju faktiskt dyra attraktiva lägen i norra sverige också, även om de akn tyckas vara ute i skogen..
  • Maramina
    Anonym (Skambud) skrev 2011-11-02 15:31:15 följande:
    Taxeringsvärdet ligger på ca 2,3 milj.
    Om jag vore er så skulle jag ge ett bud på 2,3. Om ni har tur så accepterar säljaren budet. Se då till att ha med klausulen med besiktning och ta sedan och sänk ert bud för allt som behöver fixas och som inte nämnts vid visning. Om säljarna inte accepterar det och ni känner att ni vill chansa lite (och riskera att inte få huset) så är ni helt enkelt coola och står fast vid ert bud. Vi har flera vänner som gjort så och efter ihärdigt väntande, i vissa fall har det handlat om månader (!) så har de fått sitt hus till ett riktigt bra pris.

Om du bor i Göteborgsområdet så kan du gärna inboxa mig om du vill få tips på en riktigt bra besiktningsman. Han hittade fel på ett hus som några kompisar till oss var intresserade av och som gjorde att de kunde sänka priset ytterligare några hundra tusen, förrutom det skambud de redan hade lagt.
  • Anonym (Skambud)
    Janice01 skrev 2011-11-03 08:36:45 följande:
    Hur vet du det? Dom kan ju ha stoppat in 500 000 eller mer i köpet kontant-insats mm.
    Jag vet inte om de har stoppat in kontanter, men det var ett antagande Glad
  • Grätchen
    120126 A skrev 2011-11-03 10:08:32 följande:
    I lycksele, storuman, eller vars då? Det finns ju faktiskt dyra attraktiva lägen i norra sverige också, även om de akn tyckas vara ute i skogen..
    Lycksele.
Svar på tråden Skambud?