• Anonym (Skambud)

Skambud?

Vi är ensamma spekulanter på en villa, det har varit ute under drygt 2 månader och det begärda priset har sjunkit från 2,9 till 2,6.

Huset verkar svårsålt men vi är intresserade och har fått lånelöfte från banken, vi vill lägga skambud, men hur lågt vågar vi gå...? Några erfarenheter från både köpare och säljare?

• Svar på tråden Skambud?
  • Anghammarad
    Anonym (MY) skrev 2011-11-02 13:50:54 följande:
    Så är det ju absolut inte alls..... Vårat hus kosta 275 tusen men vi pruta ner det till 225 och vi bor på ett eftertraktat område i smålan i ett 170 m2 6 rum och inredd källare/vind.... Hm men alla kan ju inte vilja bo i storstäder och betala miljoner för inget alls
    Men varför tror du att ditt hus kostade 225 000 och en vanlig mexivilla från  60-talet där jag bor kostar 6 miljoner?   
  • Anonym

Vi har köpt en villa som ingen annan la bud, skambud funkade ej. Jag tycker ni ska hålla er väldigt nära ut satt pris så inte säljaren slår bak ut

• Anonym

Får man fråga vad ni har i lön när vissa kan köpa en lägenhet för nästan 4 mille?
    Inget illa menat alls, bara undrar vad man har för inkomst om banken går med på att låna så mycket.

• Maramina

Vilket skick är huset i och vad är taxeringsvärdet? Om huset inte är i superdåligt skick skulle jag nog inte lägga mig under taxeringsvärdet i alla fall. Är det i bra skick med bra standard så skulle taxeringsvärdet plus lite till vara rimligt som utgångsbud/skambud. Det finns lite olika ställen där man kan se vad hus kan vara värda och vad hus i området har gått på. Ett ställe dom jag hört talas om, som jag inte har provat är booli.se. Där kan man se priser på sålda hus. Kanske det kan ge er en fingervisning på vad hus i området gått för och vad som är rimligt att ge som ett första bud?

I och med att huset varit ute ett tag så verkar ju huset inte vara sådär jätte intressant för andra intressenter. Visst, någon annan kan komma och vara villiga att ge det pris som huset står på nu, men vill ni chansa lite, och därmed riskera att inte få huset, så lägger ni ett mycket lägre pris som ni mer eller mindre tar för givet att säljarna tackar nej till. Sedan har ni is i magen och hoppas på att de ångrar sig, vilket det är stor chans till att de gör förr eller senare om de redan har fått tag på en ny bostad.

Är huset i dåligt skick så skulle jag om jag vore ni, gå ner ett par hundra tusen och sedan ta med en klausul om att ni vill besiktiga huset. Om säljarna accepterar detta så tar ni in besiktningsman och även hantverkare som gör en första ungefärlig bedömning av vad det skulle kosta att åtgärda det som behöver åtgärdas. Sedan  när ni fått koll på vad det skulle kosta att fixa till huset så drar ni av den summa (eller i alla fall stora delar av den summa) som allt renoverande skulle gå på från ert bud.

• Anonym (börja lågt)

Börja lågt, ni har ju ingenting att förlora!
    När vi köpte hus låg det ute för 1, 450 mkr och vi bjöd 1, 200 mkr. Det blev budgivning mellan oss och ytterligare en familj som började på 1, 250 mkr.

Vi vann budgivningen på 1,330 mkr men säljaren ville inte sälja under 1, 350 mkr  vilket vi tyckte var okej.

• Anonym (=))

ja när vi pratar skambud varför inte göra ordentligt... 1,5?? kan funka =P

• Anonym (skåne)

ok, de är nämligen en vi känner som säljer sin villa i skåne o priset har sjunkit med samma siffror som ts exempel o legat ute drygt 2 mån oxå

• Anonym
    Så är det ju absolut inte alls..... Vårat hus kosta 275 tusen men vi pruta ner det till 225 och vi bor på ett eftertraktat område i smålan i ett 170 m2 6 rum och inredd källare/vind.... Hm men alla kan ju inte vilja bo i storstäder och betala miljoner för inget alls
    Fast det beror ju faktiskt på var huset ligger och vad man är ute efter när man köper det, så jo, jag tror faktiskt att det ligger något i det där med "att ingen vill bo där husen är billiga". Jag är också glad att jag inte bor i Stockholm, men jag vill inte bo i Torspbruk heller så därför väntar vi på det där klippet att hitta en snygg central villa för billig penning ))

I Växjö innerstad går ju husen för mellan 3-7 miljoner, medan man några mil utanför stan i typ Lessebo eller Moheda kan få ett minst lika fint hus för 400 000 kr. Så är man villig att pendla 30 min varje dag på landsväg så kan man spara mååånga miljoner.
    Å andra sidan är Lessebo och Moheda inte vidare attraktiva områden även om de egentligen ligger rätt så nära stan. Det ser man ju inte minst på att de områden som förr var "landetstämplade" men nu börjar bli populära bland barnfamiljer som typ Rottne och Gemla har börjat gå upp rejält i pris också, och snart närmar sig 1½-2 miljonersstrecket. Underskatta inte mäklarnas och säljarnas förmåga att läsa av popularitetspotentialen där husen ska säljas...
  • Rocket Mania
    På vilket sätt menar du att vi i storstan betalt för "inget alls"?

Det är väl tvärtom i alla fall? Betalade vi 4.5 mkr för en lgh för 5 år sedan vet vi med säkerhet att vi får ut detsamma idag (om vi inte trashat stället). 
Svar på tråden Skambud?