Anonym (MY) skrev 2011-11-02 13:50:54 följande:
Så är det ju absolut inte alls..... Vårat hus kosta 275 tusen men vi pruta ner det till 225 och vi bor på ett eftertraktat område i smålan i ett 170 m2 6 rum och inredd källare/vind.... Hm men alla kan ju inte vilja bo i storstäder och betala miljoner för inget alls
Fast det beror ju faktiskt på var huset ligger och vad man är ute efter när man köper det, så jo, jag tror faktiskt att det ligger något i det där med "att ingen vill bo där husen är billiga". Jag är också glad att jag inte bor i Stockholm, men jag vill inte bo i Torspbruk heller så därför väntar vi på det där klippet att hitta en snygg central villa för billig penning

))
I Växjö innerstad går ju husen för mellan 3-7 miljoner, medan man några mil utanför stan i typ Lessebo eller Moheda kan få ett minst lika fint hus för 400 000 kr. Så är man villig att pendla 30 min varje dag på landsväg så kan man spara mååånga miljoner.
Å andra sidan är Lessebo och Moheda inte vidare attraktiva områden även om de egentligen ligger rätt så nära stan. Det ser man ju inte minst på att de områden som förr var "landetstämplade" men nu börjar bli populära bland barnfamiljer som typ Rottne och Gemla har börjat gå upp rejält i pris också, och snart närmar sig 1½-2 miljonersstrecket. Underskatta inte mäklarnas och säljarnas förmåga att läsa av popularitetspotentialen där husen ska säljas...