• Anonym (Skambud)

Skambud?

Vi är ensamma spekulanter på en villa, det har varit ute under drygt 2 månader och det begärda priset har sjunkit från 2,9 till 2,6.

Huset verkar svårsålt men vi är intresserade och har fått lånelöfte från banken, vi vill lägga skambud, men hur lågt vågar vi gå...? Några erfarenheter från både köpare och säljare?

• Svar på tråden Skambud?
  • Anonym (ö)

Jag skulle lagt 2.2

Säljarna kan säga blankt nej, ge motbud eller säga ja.

• Anonym (Milla)
    Anonym (husägare) skrev 2011-11-02 10:32:18 följande:
    Men varför ska man bli sur? Det är ju bara att säga tack, men nej tack, och sen är saken ur världen.
    Ja hon gjorde det också. Men man undrar ju hur folk tänker ibland. Trodde dom verkligen dom kunde köpa en lägenhet i innerstan i sthlm med 4 kakelugnar och balkong för 3,6mille? 
  • Anonym (Skambud)
    Anonym (husägare) skrev 2011-11-02 10:04:43 följande:
    Alltså, jag kan ju inte förklara hur det kom sig i just vårat fall, men jag vet ju att det var så. Vår bank var ganska förvånade när vi satt och skulle skriva papper på huset, men sa också att det finns fastigheter som är belånade till ett mycke högre värde än vad det finns pantbrev för.
    OK, är det t ex blanco lån då? Det kan väl inte röra sig om stora belopp, eller?
  • Anonym (Skambud)
    Anonym (Milla) skrev 2011-11-02 10:28:07 följande:
    Min faster sålde sin lägenhet nyligen. hon ville ha 4,5 för den. fick skambud på 3,6 och 3,8. Nästan så man blir förbannad.
    Ja jag har verkligen förståelse för det! Men samtidigt måste budgivningen börja någonstans.

Vi har även en bostad vi ska sälja och vi får nog garanterat låga bud, vi har ju också en gräns.
  • Anonym

Vi ska köpa hus om ca 1.5 år och då kommer vi absolut att lägga bud som är under utgångsbudet om ingen annan budar. Varför ska vi betala mer än vi måste? Marknaden är på väg ner, men det är alltid upp till säljaren om han/hon vill sälja eller inte.

• Anonym (husägare)
    Anonym (Skambud) skrev 2011-11-02 10:35:40 följande:
    OK, är det t ex blanco lån då? Det kan väl inte röra sig om stora belopp, eller?
    Jo, det var blancolån på mer än 2 milj. De var tagna som flera mindra lån under en femårsperiod då huset skulle renoveras.
  • Anonym
    Anonym (Milla) skrev 2011-11-02 10:35:39 följande:
    Ja hon gjorde det också. Men man undrar ju hur folk tänker ibland. Trodde dom verkligen dom kunde köpa en lägenhet i innerstan i sthlm med 4 kakelugnar och balkong för 3,6mille? 
    Finns väl alltid folk som försöker dra en rövare. Om de håller på tillräckligt länge så kanske de hittar någon som är tillräckligt desperat för att sälja
  • Anonym (Milla)
    Anonym skrev 2011-11-02 10:44:42 följande:
    Finns väl alltid folk som försöker dra en rövare. Om de håller på tillräckligt länge så kanske de hittar någon som är tillräckligt desperat för att sälja
    Nja tror inte det finns någon som är SÅÅ desperat. Visst om det vore en liten lägenhet men detta var en 4a det handlade om. Dessutom hade den trägolv i alla rum. Mäklaren hade bara skrattat när dom kom med sina bud.
  • Anonym
    Anonym (Milla) skrev 2011-11-02 10:46:59 följande:
    Nja tror inte det finns någon som är SÅÅ desperat. Visst om det vore en liten lägenhet men detta var en 4a det handlade om. Dessutom hade den trägolv i alla rum. Mäklaren hade bara skrattat när dom kom med sina bud.
    Nej, i stockholms innerstad är det ju korkat, men i övriga landet finns absolut möjlighet att göra kap, speciellt om ingen annan bjuder på fastigheten/lägenheten.
  • Anonym (Milla)
    Anonym skrev 2011-11-02 10:52:57 följande:
    Nej, i stockholms innerstad är det ju korkat, men i övriga landet finns absolut möjlighet att göra kap, speciellt om ingen annan bjuder på fastigheten/lägenheten.
    Ja det är klart=). 
Svar på tråden Skambud?