• Anonym (Skambud)

Skambud?

Vi är ensamma spekulanter på en villa, det har varit ute under drygt 2 månader och det begärda priset har sjunkit från 2,9 till 2,6.

Huset verkar svårsålt men vi är intresserade och har fått lånelöfte från banken, vi vill lägga skambud, men hur lågt vågar vi gå...? Några erfarenheter från både köpare och säljare?

• Svar på tråden Skambud?
  • Anonym (Skambud)
    Maramina skrev 2011-11-02 14:30:07 följande:
    Vilket skick är huset i och vad är taxeringsvärdet? Om huset inte är i superdåligt skick skulle jag nog inte lägga mig under taxeringsvärdet i alla fall. Är det i bra skick med bra standard så skulle taxeringsvärdet plus lite till vara rimligt som utgångsbud/skambud. Det finns lite olika ställen där man kan se vad hus kan vara värda och vad hus i området har gått på. Ett ställe dom jag hört talas om, som jag inte har provat är booli.se. Där kan man se priser på sålda hus. Kanske det kan ge er en fingervisning på vad hus i området gått för och vad som är rimligt att ge som ett första bud?

I och med att huset varit ute ett tag så verkar ju huset inte vara sådär jätte intressant för andra intressenter. Visst, någon annan kan komma och vara villiga att ge det pris som huset står på nu, men vill ni chansa lite, och därmed riskera att inte få huset, så lägger ni ett mycket lägre pris som ni mer eller mindre tar för givet att säljarna tackar nej till. Sedan har ni is i magen och hoppas på att de ångrar sig, vilket det är stor chans till att de gör förr eller senare om de redan har fått tag på en ny bostad.

Är huset i dåligt skick så skulle jag om jag vore ni, gå ner ett par hundra tusen och sedan ta med en klausul om att ni vill besiktiga huset. Om säljarna accepterar detta så tar ni in besiktningsman och även hantverkare som gör en första ungefärlig bedömning av vad det skulle kosta att åtgärda det som behöver åtgärdas. Sedan  när ni fått koll på vad det skulle kosta att fixa till huset så drar ni av den summa (eller i alla fall stora delar av den summa) som allt renoverande skulle gå på från ert bud.
    Taxeringsvärdet ligger på ca 2,3 milj.
  • Anonym (ö)
    Anonym (lantis) skrev 2011-11-02 12:52:36 följande:
    Frukansvärt löjliga priser, hutlöst!!!!

Protestera mot de dyra priserna, man ska väl ha råd att leva med?
    Här får man stor villa med pool och skog för det priset! Det är dags att ändra marknadsvärdet , för det är ju ni kunder som gör det möjligt att ta ut så mkt då ni trissar upp priserna....

Jag bor i stort hus, egen skog, egen sandstrand, Köpte huset för 500 000 kr! Det ger oss pengar över till många bilar, snöskotrar, fyrhjuling mm. Det är inte skryt absolut inte, men det är värt att inte bo upp alla pengar! 
    Hittar man ett hus som ligger i ett dyrt område så får man betala för sig om man vill ha huset.

Vi bor utanför Västerås på Tidö-Lindö. Det är inte billigt här men det är här vi vill bo.
    Vi hade kunnat bo någon annanstans utanför Västerås där det är billigare men det vill vi inte.
  • Anonym (Julie)
    Falumamman skrev 2011-11-02 15:30:55 följande:
    ni med hus i miljonklassen (alltså 2 milj och uppåt) vad blir den totala månadskostnaden p det huset? *nyfiken*
    runt 9000. Räntor, el, vatten, försäkring- ja allt det där.

Vår hyresrätt hade en hyra på 8800. El och vatten tillkom, samt försäkring då.

Så vi ligger ungefär lika, bara det att vi betalar till oss själva iställer för till ett jobbigt hyresbolag.

Hus köpt mars 2011. 2.55milj. 
  • Anonym (husägare)
    Falumamman skrev 2011-11-02 15:30:55 följande:
    ni med hus i miljonklassen (alltså 2 milj och uppåt) vad blir den totala månadskostnaden p det huset? *nyfiken*
    Vi betalade 2,9 milj för vårt hus, och den totala månadskostnaden inkl drift är ca 18.000:-
  • Anonym (husägare)
    Anonym (ö) skrev 2011-11-02 15:37:36 följande:
    Hittar man ett hus som ligger i ett dyrt område så får man betala för sig om man vill ha huset.

Vi bor utanför Västerås på Tidö-Lindö. Det är inte billigt här men det är här vi vill bo.
    Vi hade kunnat bo någon annanstans utanför Västerås där det är billigare men det vill vi inte.
    Ja, Tidö-Lindö är verkligen jättefint
  • Jooosie

Favoritar då vi befinner oss i en liknande situation! Är ensamma(?) spekulanter på en villa som legat ute ca. 2 månader. Priset har nyligen sänkts från 2,8 till 2,6 miljoner. Vi är inte villiga att ge riktigt så mycket då huset är i väldigt dåligt skick. Och självklart så vill vi ju få det så billigt som möjligt. ;)

• nika

Bjud det lägsta ni faktiskt tycker huset är värt. Man är inte tvungen att sälja bara för att man får ett bud som är lägre än man vill ha. Om inte priset passar väntar man så ni behöver inte känna att ni "rånar" någon om de antar ett bud som är lägre än utgångspriset..

• superanna

Det är ju inte huset man betalar för utan läget! Där många vill bo pga läget = dyrt, där färre vill bo = billigt, dvs i glesbygden. Ofta vill man ju bo där jobben finns så att säga..

• Anonym (lantis)
    Anonym (ö) skrev 2011-11-02 15:37:36 följande:

Ja visst är det så, men det är hutlösa priser så som i sthlm. Sen var det ngn som skrev om pendling in till stan i 30 min, hur länge sitter man inte i bilköer i storstäderna?Flört
    Jag menar absolut inget illa, men jag hade aldrig betalat så mkt för ett hus/lägenhet. Hade inte haft råd helt enkelt. Men givetvis så får man ju bo där man har jobb.
    På tidö/lindö har jag en kusin =) Själv är jag född i Västerås men bor många mil därifrån nuGlad
Svar på tråden Skambud?