• Anonym (Skambud)

Skambud?

Vi är ensamma spekulanter på en villa, det har varit ute under drygt 2 månader och det begärda priset har sjunkit från 2,9 till 2,6.

Huset verkar svårsålt men vi är intresserade och har fått lånelöfte från banken, vi vill lägga skambud, men hur lågt vågar vi gå...? Några erfarenheter från både köpare och säljare?

• Svar på tråden Skambud?
  • Anonym

det är verkligen svårsåld just nu... 
    jag skulle testa att erbjuda 2,2 mille... 

• Anonym (husägare)
    Anonym (lantis) skrev 2011-11-02 12:52:36 följande:
    Frukansvärt löjliga priser, hutlöst!!!!

Protestera mot de dyra priserna, man ska väl ha råd att leva med?
    Här får man stor villa med pool och skog för det priset! Det är dags att ändra marknadsvärdet , för det är ju ni kunder som gör det möjligt att ta ut så mkt då ni trissar upp priserna....

Jag bor i stort hus, egen skog, egen sandstrand, Köpte huset för 500 000 kr! Det ger oss pengar över till många bilar, snöskotrar, fyrhjuling mm. Det är inte skryt absolut inte, men det är värt att inte bo upp alla pengar! 
    Men alla vi som inte vill bo på landet då? Vi få helt enkelt betala vad det kostar, och det är inte jämförbart med ett hus i Stockholm och ett hus i lilla Ramnäs utanför Västerås tex.
  • Anghammarad

Här får man stor villa med pool och skog för det priset! Det är dags att ändra marknadsvärdet , för det är ju ni kunder som gör det möjligt att ta ut så mkt då ni trissar upp priserna....

Jag bor i stort hus, egen skog, egen sandstrand, Köpte huset för 500 000 kr! Det ger oss pengar över till många bilar, snöskotrar, fyrhjuling mm. Det är inte skryt absolut inte, men det är värt att inte bo upp alla pengar! 

Någonstans där ingen vill bo = Billiga hus

Populära och eftertraktade områden = Dyra hus

• Anonym

utbud och efterfrågan? det spelar väl roll VAR man vill bo.. det är väl klart som korvspa att man har råd med skotrar och fyrhjulingar och vad ni nu vill köpa eller behöver när man bor i ett hus för en halv miljon.. ser inte hur det skulle kunna tolkas som skryt.

Bor man i city behöver man ingen skoter/fyrhjulingar/många bilar etc utan har såklart helt andra behov.  Sen ser ju löneutvecklingen något annorlunda ut i stan än ute på landet så man kan heller inte generalisera och tro att man inte har råd med annat bara för att man köpt ett dyrt boende där man VILL bo. Vet inte vilket specifikt inlägg du menade kanske? men väl ingen som sagt att alla andra bor upp alla sina pengar.

Men jag  kanske missförstod
  • Anonym

En sån tur då att jag inte vill bo i ett "populärt" område (läs Stockholm) utan har råd med både villa och sommarstuga för under miljonen totalt!

Skulle inte vilja bo i storstad om jag så fick betalt för det...

• Anonym (Skambud)
    Anonym (nyss köpt) skrev 2011-11-02 12:07:32 följande:
    Jag har precis befunnit mig i samma situation som trådskaparen. Vi tittade på en lägenhet som låg ute för 3,95 mkr. Vi var på en välbesökt visning och tänkte att det säkert blir budgivning, och då blir det för dyrt för oss. Så jag sa till mäklaren att om den inte är såld om två veckor (vi skulle precis iväg på semester) så kanske vi är intresserade.

När vi kom tillbaka från semestern var den fortfarande inte såld. Hade då legat ute på hemnet i nästan en månad. Vi kontaktade mäklaren och fick en visning till, och kände att den verkligen var fin och skulle passa vår familj. Det var då vi skulle försöka bestämma oss för hur mycket vi skulle bjuda.

Vi bestämde oss för att lägga ett öppningsbud på 3,6 mkr. Ca 10% under vad de startat på, men ingen annan var ju intresserad och den verkade gå osåld. Säljarna sa blankt nej och blev ganska sura - faktum är att mäklaren sa att deras "motbud" var på 4,2 miljoner! Något förvirrande, men det var mest ett uttryck för deras frustration.

Vi bjöd 3,8 mkr dagen därpå. Nej igen. Då fick vi fundera igen på om vi verkligen ville ha den där lägenheten, och kom fram till att det ville vi ändå.

Till slut kom vi överens med säljarna om 3,95 mkr och skrev kontrakt förra veckan.

Hade vi inte bjudit 3,95 hade vi inte fått köpa den, och vi bestämde oss för att den ändå var värd så mycket för oss. Kalkylen kommer att gå ihop för oss så länge vi inte får extremt dåligt betalt för vår nuvarande lägenhet.
    Intressant läsning är detta, har du lust att länken till tråden?

Det är väldigt intressant det är många känslor inblandade uppenbarligen. Vi ska också sälja vårat hus och kommer garanterat få låga bud men vi har också en gräns för vad vi accepterar.
  • Anonym (sökande)

( har bara läst ts )
    Dom flesta vi har hört oss för med ( familj och vänner ) angående skambud så verkar det som de flesta tycker att det är lagom att lägga budet kring taxeringsvärdet på huset.

• Anonym (skåne)

Måste bara fråga ts om huset ligger i skåne? i så fall tror jag mig vet avilket hus det är....

• Anonym (MY)
    Anghammarad skrev 2011-11-02 13:08:59 följande:

Någonstans där ingen vill bo = Billiga hus

Populära och eftertraktade områden = Dyra hus

Så är det ju absolut inte alls..... Vårat hus kosta 275 tusen men vi pruta ner det till 225 och vi bor på ett eftertraktat område i smålan i ett 170 m2 6 rum och inredd källare/vind.... Hm men alla kan ju inte vilja bo i storstäder och betala miljoner för inget alls
  • Anonym (Skambud)
    Anonym (skåne) skrev 2011-11-02 13:45:59 följande:
    Måste bara fråga ts om huset ligger i skåne? i så fall tror jag mig vet avilket hus det är....
    Nej tyvärr inte, min sambo är skåning... men vi flyttar nog ner om några år Skrattande
Svar på tråden Skambud?