• Anonym (Skambud)

Skambud?

Vi är ensamma spekulanter på en villa, det har varit ute under drygt 2 månader och det begärda priset har sjunkit från 2,9 till 2,6.

Huset verkar svårsålt men vi är intresserade och har fått lånelöfte från banken, vi vill lägga skambud, men hur lågt vågar vi gå...? Några erfarenheter från både köpare och säljare?

• Svar på tråden Skambud?
  • Anonym (Budbud)

Råkade på en mäklare som är en vän till oss i em, han sa att vi bör skambuda 2-300 000 under utgångs pris, att just nu låg marknaden i det läget ... Prova, hälsn fr Stockholm city

• Anonym (RISK)

Risken finns ju att säljarna blir sura(om ni lägger ett riktigt skambud) och sen inte vill sälja till er om ni så skulle ge 2,5 för det.

• Anonym (Umebo)
    Anonym (Dyrt!) skrev 2011-11-02 19:48:10 följande:
    Och på vissa ställen i norrland hus för neråt 10-20000:- Och då pratar vi rediga hus,inte ruckel allls!

Vart i norrland? Det är ju rätt stort... Tungan ute
  • Caspersmama
    EmNo11 skrev 2011-11-02 19:27:15 följande:
    Det för med taxeringsvärdet är lite konstigt tycker jag. Sambon köpte vårt hus för tre år sedan för 650 000 och nu är det taxerat till 1,2 miljoner. Man kan ju undra hur värdet kan dubblas på tre år för han köpte det för tax.värdet när han köpte det. Lite OT men ville väl säga att tax.värdet inte säger vad huset är värt tycker jag
    Taxeringsvärdet ska ligga runt 75% av husets egentliga värdem det är alltså inte maxvärdet, så stod det iaf i informationen om nya taxeringen..
  • Anonym (Dyrt!)
    Anonym (Umebo) skrev 2011-11-02 20:37:45 följande:
    Vart i norrland? Det är ju rätt stort... Tungan ute
    Lite ovanför dig! Flört Liten ort,bortglömd av Gud,avbefolkad,hyreshusen rivna,husen skänks bort till slut. En tog huset med sig till Sthlm faktiskt! Glad
  • Anonym (en som också)
    bögfamiljen skrev 2011-11-02 19:51:37 följande:
    vi tar babystep från drottninggatan 2 min gångväg till Hötorget till HÖGST 15 min med tbana till stan
    hm 2 min från Hötorget ? måste vara rätt ruffiga kvarter som ni bor i nu då  så jag förstår att ni flyttar ut ...

Du kommer inte till några trevliga områden på 15 min men om du kan sträcka dig till runt 20-25 kan du nog hitta ngt trevligt även om 9 milj är lite i underkant kanske för att du ska kunna få yta/undvika 50-90 tal.

/"en som också letar" 
  • Lena
    bögfamiljen skrev 2011-11-02 18:19:02 följande:
    var får man en villa för 2.6??? vill köpa.. vi har en husbudget på upp till 9 mille flyttar ut ur vår lägenhet nyår..
    Vi köpte vår villa i Göteborg för 1.9Mkr för två år sen.
  • HäckHäxan
    Anonym (Dyrt!) skrev 2011-11-02 19:48:10 följande:
    Och på vissa ställen i norrland hus för neråt 10-20000:- Och då pratar vi rediga hus,inte ruckel allls!
    Ja helt sjukt, hittade ett för 55 000 med allt nytt, nyrenoverat, mark till och ja de var helt sjukt faktiskt. Hade jag kunnat försörja mig genom att tex bara mestadels sitta hemma med min dator och en telefon så hade jag köpt det. Helt klart värt att åka iväg långt bort och jobba ibland om man inte kan sköta allt hemifrån och ändå bo bra.

Plus att min mamma bor i orten jag hittade huset i
    Jag fäktas gärna med väderkvarnar! Hur fan skall ni andra annars få rent mjöl i påsen?
  • Anonym
    Anonym (en som också) skrev 2011-11-02 21:20:02 följande:
    hm 2 min från Hötorget ? måste vara rätt ruffiga kvarter som ni bor i nu då  så jag förstår att ni flyttar ut ...

Du kommer inte till några trevliga områden på 15 min men om du kan sträcka dig till runt 20-25 kan du nog hitta ngt trevligt även om 9 milj är lite i underkant kanske för att du ska kunna få yta/undvika 50-90 tal.

/"en som också letar" 
    Äppelviken är trevligt och ligger på 4 min T-baneavstånd avstånd från stan (Fridhemsplan -- gott och väl innanför tullarna) om du kan promenera till Alvik. Men så länge som du håller dig till de två första stationerna på tolvans linje kommer du under 15 minuters restid. Håller dock med om att 9 Mkr är ett minimum och några 160+ kvm får man inte för det i sagda område.
  • littlepixiegrl
    Anonym (ö) skrev 2011-11-02 11:04:52 följande:
    Det låter ju som en bra mäklare. Verkligen.
    Precis vad jag tänkte också. Vilken oförskämd och oproffsig mäklare...
    @-`-,-- Isobel Róisín, mitt busfrö, f. 22 maj -09 --,-´-@
Svar på tråden Skambud?