• Anonym (Skambud)

Skambud?

Vi är ensamma spekulanter på en villa, det har varit ute under drygt 2 månader och det begärda priset har sjunkit från 2,9 till 2,6.

Huset verkar svårsålt men vi är intresserade och har fått lånelöfte från banken, vi vill lägga skambud, men hur lågt vågar vi gå...? Några erfarenheter från både köpare och säljare?

• Svar på tråden Skambud?
  • Anonym (Skambud)
    Maramina skrev 2011-11-03 10:14:40 följande:
    Om jag vore er så skulle jag ge ett bud på 2,3. Om ni har tur så accepterar säljaren budet. Se då till att ha med klausulen med besiktning och ta sedan och sänk ert bud för allt som behöver fixas och som inte nämnts vid visning. Om säljarna inte accepterar det och ni känner att ni vill chansa lite (och riskera att inte få huset) så är ni helt enkelt coola och står fast vid ert bud. Vi har flera vänner som gjort så och efter ihärdigt väntande, i vissa fall har det handlat om månader (!) så har de fått sitt hus till ett riktigt bra pris.
    Är det vanligt att man lägger in klausul gällande besiktning och sen sänker priset på felen?
  • Tutilure
    Taamlin skrev 2011-11-03 09:50:02 följande:
    Förresten, ni som kan det här med husförsäljning bättre än jag, vad säger ni om detta?

Ett gammalt mysigt hus från 1930 i den mest centrala och högst belägna tomten i Växjö låg ute för 1,5 miljoner på Hemnet. Var säkert 30 personer där och budade, eftersom det lät sjuuuukt billigt. Huset såldes sedan för 2,9 miljoner + att det fordrades renoveringar för ytterligare 1 miljon enligt närmaste grannen. Alltså ett hus som gick från 1,5 miljoner till 3,9 miljoner. Är det verkligen tillåtet av en mäklare att sätta ett så lågt utgångspris med tanke på att tomter runtomkring utan hus har sålts för 1,6 miljoner? Funderade faktiskt länge på om detta gick att anmäla någonstans...
    Det där tycker jag är ett solklart fall av lockpris.
    Du kan kontakta Mäklarsamfundet.
    Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • Maramina
    Anonym (Skambud) skrev 2011-11-03 10:28:03 följande:
    Är det vanligt att man lägger in klausul gällande besiktning och sen sänker priset på felen?
    Jag vet inte hur vanligt det är, men jag tror inte att det är helt ovanligt. Det är ju lite därför man har besiktning av hus för att man ska bli varse om vilka problem som eventuellt kan finnas med huset. Visar det sig att det är mer som behöver åtgärdas än vad man trodde från början så har man ju, om man har klausulen, rätt att häva köpet eller som är mer vanligt förhandla om priset på huset. Oftast så går säljarna med på att förhandla om priset för annars så måste de ju mer eller mindre börja om från början med försäljningen med nya visningar och nya budgivningar osv.
  • Afla

Vi har nyligen köpt hus som hade legat ute ett tag till försäljning, vi lade först ett bud som var ca 17% lägre än utgångspriset, det blev förhandlingar och priset slutade på 13% lägre än utgångspriset. Så jag tycker att det absolut är värt att prova att lägga ett lägre bud, säger de nej får ni väl höja er i så fall (men det vanligaste är väl att de kommer med ett motbud, ungefär så som vanliga prutningar går till).

Ang besiktning så gjorde vi den innan kontrakt skrevs, men det beror kanske på hur mycket besiktningsmännen har att göra. Dröjer det länge till besiktning kan det ju komma någon annan emellan och tänka sig att bjuda på huset och då vill man kanske skriva kontrakt innan. Man kan nog även skriva med i klausulen att man kan dra sig ur köpet helt om besiktningen visar på något väldigt allvarligt som knappt går att ordna (t.ex. svamp i hela grunden).

• Argo
    Anonym (Dyrt!) skrev 2011-11-02 19:48:10 följande:
    Och på vissa ställen i norrland hus för neråt 10-20000:- Och då pratar vi rediga hus,inte ruckel allls!

10000-20000 för ett hus i Norrland? Den synar jag så varsågod och länka.

Riktigt såååå billiga är inte hus ens i Norrland. Och då har jag tittat på sådana i avfolkningsbyggd. 

Mer realistiskt är att du får tiodubbla de där siffrorna för de billigaste husen och stugorna i Norrland. Men det är ändå så låga priser att du inte får igen ex en renovering. 
  • Anonym (Norrlänningen)
    Argo skrev 2011-11-03 12:17:09 följande:

10000-20000 för ett hus i Norrland? Den synar jag så varsågod och länka.

Riktigt såååå billiga är inte hus ens i Norrland. Och då har jag tittat på sådana i avfolkningsbyggd. 

Mer realistiskt är att du får tiodubbla de där siffrorna för de billigaste husen och stugorna i Norrland. Men det är ändå så låga priser att du inte får igen ex en renovering. 

Det billigaste huset jag hittade på hemnet i norrbotten kostar 60.000:- och då kallar dom det för ett "renoveringsobjekt", knappast ett "redigt" hus för 10-20000....

• Anonym (hh)

2 mån just nu är ingen lång tid. Vi har haft vårt hus ute i 7 månader och vi vägrar sälja under utgångspriset och ändå har vi separerat...så inte säkert det säljer huset så billigt.
    Ni får ju värdera hur gärna ni vill ha huset! VI la ett "skambud" på ett hus för några år sedan. Det låg ute för 1.45 men det var inte värt så mkt så vi la 1.1 milj och det gillade INTE säljarna så de vägrade även ta vårt lite högre bud sedan för de blev sura
    Men för oss var det inte värt mer så då ville vi inte ha det...

• 120126 A
    Grätchen skrev 2011-11-03 10:24:19 följande:
    Lycksele.
    7 km utanför lycksele och 400 000 är ju inga stora pengar alls! Många betalar för att få bo avskilt men nära en stad/samhälle..
  • 120126 A
    Argo skrev 2011-11-03 12:32:56 följande:

Det finns faktiskt ett hus för 35000. Men då står det också "renoveringsobjekt" i annonsen

www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-brattsbacka-n...

som ligger i en avbefolkad by, majoriteten över 65 år. skolan ska läggas ned.. och det är nog ett rejält repobjekt!
Svar på tråden Skambud?