• Anonym (Skambud)

Skambud?

Vi är ensamma spekulanter på en villa, det har varit ute under drygt 2 månader och det begärda priset har sjunkit från 2,9 till 2,6.

Huset verkar svårsålt men vi är intresserade och har fått lånelöfte från banken, vi vill lägga skambud, men hur lågt vågar vi gå...? Några erfarenheter från både köpare och säljare?

• Svar på tråden Skambud?
  • Anonym (Skambud)
    Anonym (hh) skrev 2011-11-03 12:34:18 följande:
    2 mån just nu är ingen lång tid. Vi har haft vårt hus ute i 7 månader och vi vägrar sälja under utgångspriset och ändå har vi separerat...så inte säkert det säljer huset så billigt.
    Ni får ju värdera hur gärna ni vill ha huset! VI la ett "skambud" på ett hus för några år sedan. Det låg ute för 1.45 men det var inte värt så mkt så vi la 1.1 milj och det gillade INTE säljarna så de vägrade även ta vårt lite högre bud sedan för de blev sura
    Men för oss var det inte värt mer så då ville vi inte ha det...
    Ja vi har en bostad att sälja också, vi har en gräns för vårat lägsta tänkbara försäljningsnivå. Men jag tror inte jag blir sur om någon bjuder lägre än vårat lägsta tänkbara, det är ju en del taktik bakom också Flört
  • Janice01
    Argo skrev 2011-11-03 12:32:56 följande:

Det finns faktiskt ett hus för 35000. Men då står det också "renoveringsobjekt" i annonsen

www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-brattsbacka-n...
    Såg det med, sökte ocj fann att det flesta hus uppe i norra Sverieg kostar 100-500 000. Tänk i Gbg börjar priseran vid 3 500 000 och går upp mot 15 000 000. I stockholm är det väl ännu värre,
  • Tummelisa
    Janice01 skrev 2011-11-03 12:51:53 följande:
    Såg det med, sökte ocj fann att det flesta hus uppe i norra Sverieg kostar 100-500 000. Tänk i Gbg börjar priseran vid 3 500 000 och går upp mot 15 000 000. I stockholm är det väl ännu värre,
    Norra Sverige är stooort och luddigt. Och att säga att de flesta hus där kostar 100-500' blir inte rätt. Kolla i de större städerna. Hus av normal standard i Umeå tex kostar (på en höft) 2.5-4 miljoner.
  • Anonym
    Tutilure skrev 2011-11-03 10:38:16 följande:
    Det där tycker jag är ett solklart fall av lockpris.
    Du kan kontakta Mäklarsamfundet.
    Men det beror väl på om säljarna faktiskt kan tänka sig att sälja för utgångspriset som var, om det var lockpris eller inte.

Vårt senaste lägenhetsköp låg också ute sjukt billigt, visserligen renoveringsbehov men fortfarande mycket lägre än normalt. Men där visade sig att säljarna och mäklarna hade pratat om ifall de kunde sälja för utgångspris och det hade de inga problem med. (Detta vet vi för att vi var enda budgivarna ett tag och det lutade åt att vi skulle få köpa den för utgångspris). Så utåt sett så såg det ut som ett lockpris men i realiteten så var det ett pris de hade accepterat att sälja för.
  • Anonym (Dyrt!)
    Anonym (Norrlänningen) skrev 2011-11-03 06:10:45 följande:
    OJ! Bor i norrbotten och har aldrig hört talas om de priserna! En släkting köpte ett hus ingen bott i på 40 år, MITT ute i skogen (flera mil till närmsta granne och samhälle) och det var i princip bara skalet som det var nåt om resten har dom fått göra om totalt. Det betalade dom 100.000 för. Det var ett fullkomligt ruckel med varken värme eller vatten indraget. Jag blir riktigt skeptisk över att du ska hitta rediga hus nånstans i Sverige för 10-20000.
    Huset mittemot mamma såldes för 20000:- för några år sen. Fullt beboeligt om än inte hypermodernt. Hade sålts för 9000:- gången innan,kanske fem år innan. Ett annat hus hemma var till salu i kanske 15 år innan de nästan gav bort det för under 20000:- Ett annat,visserligen en del att göra,men jättestort såldes för 3000:- För kanske 10 år sen såldes ett helt nyrenoverat radhus med nybyggt garage för 40000: Fullt möjligt! Hus hemma kan vara till salu i många månader och åratal innan de "ges" bort. Mammas hus skulle hon få maximalt 50000:- för om ens det. Taxerat för kanske 150000:- Ren förlust. Befolkningen har minskat från 4500 på 60-talet till kanske 1000 numer. Min mosters hus i en by i lappland såldes för 45000:- förr året och det tyckte vi var dyrt! I avfolkningsbygder med få eller inga affärer,knappt skola,långt till stan och inga jobb är husen så här billiga. Sätt mammas hus här och det går för 700000:- kanske! Och sätt vårt i Djursholm och det kostar minst 20 mille. Allt är relativt beroende på var huset står!
  • Underbara ungar

Vi la ut vårat för 2.495.000, fick i slutändan 2.190.000... 

Huset vi bor i låg ute för 2.695.000 och vi la ett bud på 2.600.000 och fick det.

Har väl inga egentliga råd om hur ni ska göra, men lägg ett lägre bud. Låt det inte bli för lågt bara, satsa istället på 200.000 under utgångsbudet. 

Axel o5o92o * Enya o7o824 * Isaac o91211 * viktigatankar.blogspot.com
  • Anonym (husägare)
    Anonym (Dyrt!) skrev 2011-11-03 13:48:09 följande:
    Huset mittemot mamma såldes för 20000:- för några år sen. Fullt beboeligt om än inte hypermodernt. Hade sålts för 9000:- gången innan,kanske fem år innan. Ett annat hus hemma var till salu i kanske 15 år innan de nästan gav bort det för under 20000:- Ett annat,visserligen en del att göra,men jättestort såldes för 3000:- För kanske 10 år sen såldes ett helt nyrenoverat radhus med nybyggt garage för 40000: Fullt möjligt! Hus hemma kan vara till salu i många månader och åratal innan de "ges" bort. Mammas hus skulle hon få maximalt 50000:- för om ens det. Taxerat för kanske 150000:- Ren förlust. Befolkningen har minskat från 4500 på 60-talet till kanske 1000 numer. Min mosters hus i en by i lappland såldes för 45000:- förr året och det tyckte vi var dyrt! I avfolkningsbygder med få eller inga affärer,knappt skola,långt till stan och inga jobb är husen så här billiga. Sätt mammas hus här och det går för 700000:- kanske! Och sätt vårt i Djursholm och det kostar minst 20 mille. Allt är relativt beroende på var huset står!
    Var nånstans mer exakt finns de här billiga husen? Mer än att bara säga "i Lappland" typ.......
  • Tummelisa

Många säger "känn efter hur mycket NI tycker huset är värt och bjud det".
    Jättekonstigt argument säger jag Förvånad. Varför skulle man vilja betala mer än man måste? Det handlar ju om utbud och efterfrågan. Är ingen annan än du intresserad av huset så vill du så klart betala mindre och kanske använda det du "sparat in" på att bygga en ny utealtan med badtunna tex.

Men sen är det ju så klart upp till säljaren också att säga att "nej så lågt går vi inte, då behåller vi hellre och provar sälja senare".

• Janice01
    Tummelisa skrev 2011-11-03 13:06:51 följande:
    Norra Sverige är stooort och luddigt. Och att säga att de flesta hus där kostar 100-500' blir inte rätt. Kolla i de större städerna. Hus av normal standard i Umeå tex kostar (på en höft) 2.5-4 miljoner.
    Det finns väl sådana dyrare objekt här i stan också dessa kostar 20-35 000 000. Jag pratade ju om normal-priserna på jus i en kommun.
  • Tummelisa
    Janice01 skrev 2011-11-03 14:54:11 följande:
    Det finns väl sådana dyrare objekt här i stan också dessa kostar 20-35 000 000. Jag pratade ju om normal-priserna på jus i en kommun.
    Hur menar du? Här i stan? =Stockholm?
    För jag menar just att normalpriserna på villor som ligger i Umeå ligger nånstans där jag beskrev. Var ute ett hus i Skellefteå också ute på landet en knapp mil från centrum för 13 miljoner.
Svar på tråden Skambud?