Anonym (Norrlänningen) skrev 2011-11-03 06:10:45 följande:
OJ! Bor i norrbotten och har aldrig hört talas om de priserna! En släkting köpte ett hus ingen bott i på 40 år, MITT ute i skogen (flera mil till närmsta granne och samhälle) och det var i princip bara skalet som det var nåt om resten har dom fått göra om totalt. Det betalade dom 100.000 för. Det var ett fullkomligt ruckel med varken värme eller vatten indraget. Jag blir riktigt skeptisk över att du ska hitta rediga hus nånstans i Sverige för 10-20000.
Huset mittemot mamma såldes för 20000:- för några år sen. Fullt beboeligt om än inte hypermodernt. Hade sålts för 9000:- gången innan,kanske fem år innan. Ett annat hus hemma var till salu i kanske 15 år innan de nästan gav bort det för under 20000:- Ett annat,visserligen en del att göra,men jättestort såldes för 3000:- För kanske 10 år sen såldes ett helt nyrenoverat radhus med nybyggt garage för 40000: Fullt möjligt! Hus hemma kan vara till salu i många månader och åratal innan de "ges" bort. Mammas hus skulle hon få maximalt 50000:- för om ens det. Taxerat för kanske 150000:- Ren förlust. Befolkningen har minskat från 4500 på 60-talet till kanske 1000 numer. Min mosters hus i en by i lappland såldes för 45000:- förr året och det tyckte vi var dyrt! I avfolkningsbygder med få eller inga affärer,knappt skola,långt till stan och inga jobb är husen så här billiga. Sätt mammas hus här och det går för 700000:- kanske! Och sätt vårt i Djursholm och det kostar minst 20 mille. Allt är relativt beroende på var huset står!