• Anonym (Skambud)

Skambud?

Vi är ensamma spekulanter på en villa, det har varit ute under drygt 2 månader och det begärda priset har sjunkit från 2,9 till 2,6.

Huset verkar svårsålt men vi är intresserade och har fått lånelöfte från banken, vi vill lägga skambud, men hur lågt vågar vi gå...? Några erfarenheter från både köpare och säljare?

• Svar på tråden Skambud?
  • Anonym (lantis)
    Argo skrev 2011-11-03 12:17:09 följande:
    10000-20000 för ett hus i Norrland? Den synar jag så varsågod och länka.

Riktigt såååå billiga är inte hus ens i Norrland. Och då har jag tittat på sådana i avfolkningsbyggd. 

Mer realistiskt är att du får tiodubbla de där siffrorna för de billigaste husen och stugorna i Norrland. Men det är ändå så låga priser att du inte får igen ex en renovering. 
    Mina vänner köpte nu i veckan ett hus 3 rum o kök med källare för 50 000 kr i norrland! De skulle ha huset till jaktstuga , men det är fullt beboligt och el o vatten, så visst finns detGlad Men man får nog gå på blocket och dylikt och leta...
  • Argo
    Indianica skrev 2011-11-03 21:00:57 följande:
    Bjurholm är en extrem utflyttningsort som enligt din logik borde ha hus för 20-50 000 kronor. Jag hittade ett hus i den vanliga prisklassen för hus i utflyttningsort som är i 80-talsstandard, ca 500 000 kronor. Inte 50 000 kr.

www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-bjurholm-bjur...

Men du skriver Gruvort folk "flyr ifrån", så ok, jag kollar snabbt på Kiruna, boolis slutpriser där visar villapriser på runt 1-1.5 miljon kronor: www.booli.se/hus/kiruna/822/

Varför inte bara erkänna att du har fel och fördomar? Folk i norrland oavsett var man bor betalar i regel mer för helrenoverade hus, än för ruckel. Folk skulle ju gå i personlig konkurs annars!
    Finns det en gruva på orten så flyttar inte folk därifrån för gruvan innebär jobb. Däremot en ort som Laisvall, där de nu lagt ned all verksamhet, där kan folk gott fly.

10000-20000 för ett fint hus (inget ruckel)? Ja, som en enstaka privat försäljning då från någon som inte klarar av driften eller vill bort. Kanske.

Annars är normalfallet att ett normalt hus med normalt behov av underhåll kostar från ungefär 100.000-150.000 och uppåt.
  • Argo
    Anonym (lantis) skrev 2011-11-04 10:20:01 följande:
    Mina vänner köpte nu i veckan ett hus 3 rum o kök med källare för 50 000 kr i norrland! De skulle ha huset till jaktstuga , men det är fullt beboligt och el o vatten, så visst finns detGlad Men man får nog gå på blocket och dylikt och leta...
    Fast det är fortfarande 2,5-5 ggr högre än vad signaturen påstod. Jag hittade ju själv ett för 35000 men vi ska inte lura oss att tro att detta är normalfallet. Särskilt inte om huset skall ha ett hyfsat skick också.
  • Anonym (Skambud)

Japp återkommer med info framöver Tyst

• Maramina
    Anonym (Skambud) skrev 2011-11-07 21:52:52 följande:
    Japp återkommer med info framöver Tyst
    Lycka till! Jag håller tummarna!
  • Anonym

Spännande, håller också tummarna!

• Anonym (Skambud)

Jo då vi la ett skambud på 2,3 säljaren gick med på priset.... under tiden blir vår bank nervös och fundersam på vad vi får vår fastighet såld för, banken vill ha inskrivet förbehåll säljaren nekar till detta.

En till spekulant dyker upp snabbt och lägger bud (under tiden har vi gått till en annan bank för lånelöfte), det blir då budgivning.. Vi lägger oss vid 2,6 .... så kan det gå

• Indianica
    Anonym (Skambud) skrev 2011-11-16 09:11:25 följande:
    Jo då vi la ett skambud på 2,3 säljaren gick med på priset.... under tiden blir vår bank nervös och fundersam på vad vi får vår fastighet såld för, banken vill ha inskrivet förbehåll säljaren nekar till detta.

En till spekulant dyker upp snabbt och lägger bud (under tiden har vi gått till en annan bank för lånelöfte), det blir då budgivning.. Vi lägger oss vid 2,6 .... så kan det gå
    Stort grattis! För ni har väl vunnit budgivningen?? Vet inte om jag skrev det men risken med att lägga skambud är alltid att man startar igång en budgivning eftersom folk ser att man ev. kan få huset riktigt billigt. Nu hoppas jag ändå ni blev nöjda med affären, även om det ju var trist (men förståeligt) att säljaren accepterade budgivningen, rent krasst kan de ju vara snälla och ge huset till den spekulant vars pris de accepterade
Svar på tråden Skambud?