• Anonym (Skambud)

Skambud?

Vi är ensamma spekulanter på en villa, det har varit ute under drygt 2 månader och det begärda priset har sjunkit från 2,9 till 2,6.

Huset verkar svårsålt men vi är intresserade och har fått lånelöfte från banken, vi vill lägga skambud, men hur lågt vågar vi gå...? Några erfarenheter från både köpare och säljare?

• Svar på tråden Skambud?
  • Anonym (Dyrt!)
    Anonym (husägare) skrev 2011-11-03 14:21:01 följande:
    Var nånstans mer exakt finns de här billiga husen? Mer än att bara säga "i Lappland" typ.......
    Jag kanske inte vill outa mig totalt! Eller sprida dynga  över en enskild ort.  Men vill du inte tro mig så varsågod. Jag har INGA skäl att ljuga,jag bara säger som det är att på vissa orter är det så här. Husen reas ut eller förblir osålda för ingen vill bo där och har man hamnat där flyttar man inte för då förlorar man för mycket på husförsäljningen. Naturligtvis är det en himla skillnad på Umeås innerstad mot gruvorterna norröver t.e.x! Precis som det är skillnad mellan  t.ex Jönköping och ggvv-regionen.
  • Anonym (husägare)
    Anonym (Dyrt!) skrev 2011-11-03 18:09:21 följande:
    Jag kanske inte vill outa mig totalt! Eller sprida dynga  över en enskild ort.  Men vill du inte tro mig så varsågod. Jag har INGA skäl att ljuga,jag bara säger som det är att på vissa orter är det så här. Husen reas ut eller förblir osålda för ingen vill bo där och har man hamnat där flyttar man inte för då förlorar man för mycket på husförsäljningen. Naturligtvis är det en himla skillnad på Umeås innerstad mot gruvorterna norröver t.e.x! Precis som det är skillnad mellan  t.ex Jönköping och ggvv-regionen.
    Varför låter du så aggressiv? Jag är genuint intresserad av vart man kan hitta så billiga hus och förstår inte varför det var svårt att svara på
    Jag förstår inte heller på vilket sätt du skulle "outa dig" eller "sprida dynga" över en ort bara för att du
    talar om att det finns billiga hus.
  • Anonym (Norrland)

Vi köpte vårt hus, 240kvm på två våningar med bastu, 2 badrum, 3 sovrum och kök på 35kvm och vardagsrum på 55kvm , en stooor tomt, ladugård, vinterbonad sommarstuga, en potatiskällare på 12kvm, för 400,000. 
    Vi bor på landet, 5 minuter från samhället med 5000 invånare. Min svärmor köpte huset bredvid för 1,600,00 (i litet annat skick och så) så det är olika vad vi ger för våra hus även i Norrland :) 

• Anonym

Knepigt det där, det verkar bero så himla mycket på hur säljarna är. Vi köpte vårt hus för 2.2mil, det hade varit ute för 2.6 men ingen ville ha det, de sänkte till 2.2 inför ny visning och vi var de enda intresserade, vi la 2.1 och de blev sura och ville inte sälja. "Någon" la 50 000 till, vi misstänker fuskbud men orkade inte kolla upp det, vi ville verkligen ha huset. Ökade också med 50 000 och fick det då, efter mycket strul och gnäll och säljare som ville dra sig ur för att det var för lågt. Ingen kul affär förrän nu, när huset är vårt! Kan tillägga att de hade köpt det för 700 000 30 år tidigare och hade nästan inga lån kvar på det så de var inte direkt desperata efter pengar (eller jo, det kanske de var men inte pga huset iaf). Huset var hur skabbigt som helst men i ett dyrt område, de hade av någon anledning inte ens velat låta mäklaren homestyla lite, tror de hade fått mycket mer då eftersom att folk vände i dörren då det såg ut att som om en gammal missbrukare bott i huset senaste 15 åren, trasiga möbler, smutsigt, tapeter som trillat ned från väggarna etc. Surpuppor

• Indianica
    Anonym (Dyrt!) skrev 2011-11-03 18:09:21 följande:
    Bjurholm är en extrem utflyttningsort som enligt din logik borde ha hus för 20-50 000 kronor. Jag hittade ett hus i den vanliga prisklassen för hus i utflyttningsort som är i 80-talsstandard, ca 500 000 kronor. Inte 50 000 kr.

www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-bjurholm-bjurholms-kommun-baverstigen-14-2689195

Men du skriver Gruvort folk "flyr ifrån", så ok, jag kollar snabbt på Kiruna, boolis slutpriser där visar villapriser på runt 1-1.5 miljon kronor: www.booli.se/hus/kiruna/822/

Varför inte bara erkänna att du har fel och fördomar? Folk i norrland oavsett var man bor betalar i regel mer för helrenoverade hus, än för ruckel. Folk skulle ju gå i personlig konkurs annars!
  • Indianica
    Tummelisa skrev 2011-11-03 13:06:51 följande:
    Norra Sverige är stooort och luddigt. Och att säga att de flesta hus där kostar 100-500' blir inte rätt. Kolla i de större städerna. Hus av normal standard i Umeå tex kostar (på en höft) 2.5-4 miljoner.
    Nja, då talar vi om hus extremt centralt mot universitetet till, de kan kosta 4 miljoner och vara totalt orenoverade. Men sedan finns ju nybyggen lite i ytterområden för den summan också.

Den stora skillnaden är ju att i Umeå (runt 0-5 km-1 mil ifrån stadskärnan) kan man just nu får ett nybyggt hus för 2.5 miljon, vilket är en enorm skillnad mot för de nio miljoner för gamla hus det talas om här i tråden (stockholmspriser). Gött att vara norrlänning ibland
  • Butterscotch

#186: just det faktum att husen är gamla gör dem ofta ännu dyrare, det är attraktivt med sekelskiftesvillor...

• Anonym (landsbygdsbor)

Men det i Kalix var ju för avflyttning, och det är ju skillnad.... Det har funnits massor av hus längre söderut på Blocket i år för avflyttning också till det priset. Vi har letat en större gäststuga och flera som sett bra ut. Men sen tillkommer ju pris för flytten av huset och tomt, för den som inte har det redan. Så billigt hus för avflyttning är ju långt ifrån slutpriset när huset står på plats.

Svar på tråden Skambud?