• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • FruFoxy

Lämnade barnen nyss på förskolan och fick en försiktig fråga av en av barnens fröknar om vi väntade en till. De hade tydligen haft lite funderingar om det ett tag men inte vågat fråga, haha. Kul tycker jag!
    Men nått jag häpnas över den här graviditeten är att det är så många som tar på min mage! Jag har väl aldrig varit med om att nån annan än möjligtvis kanske nån i min familj/släkt (och då mot slutet) gjort det. Men nu är det även ytliga bekanta, främlingar och hej och hå liksom! Och då är det ändå min fjärde graviditet och är bara i v. 20 och fått klappar sen 5-8 veckor tillbaka. Vad är detta och varför nu men inte nån gång med de andra graviditeterna undrar ju jag?
    Blir lika häpen varje gång och måste erkänna att det är otroligt obehagligt. Hur tacklar ni det? Och hur säger man ifrån på ett schyst sätt? 

Annars så är det bra och lillfisen sparkar hela tiden nu, finns ingen tvekan längre att det är bebis jag känner. Så mysigt! Har fått små små sparkar mot handen också Sammandragningarna har dragit igång igen och är ganska kraftiga mellan varven så jag måste nog dra ner på tempot lite. 

• LiJon

Godmorgon nya veckan!

Härligt med så många som kommit halvvägs! Skulle gjort det igår men enligt nya beräkningar blir det till kommande lördag...

Har haft en fin helg! Vi åkte till IKEA i lördags för att köpa en ny säng åt oss (har en 1,20 nu och det lär ju inte funka längre fram med större mage och så småningom bebis...) men kom hem med nytt köksbord och stolar istället, haha. Men det skulle behövas i vilket fall, vi hade ett högt typ barbord i ek innan. Det var sambons från början och jag har inte gillat det riktigt, så nu jäklar åker det ut på blocket Säng får bli nästa vända! Kikade på spjälsäng och skötbordet (hensvik) också och har bestämt oss för de två, men de köper vi nog i början på sommaren.

Annars var det en riktig hormondag igår. Från att skratta så jag kiknade till att gråta för en liten, liten struntsak min stackars karl sa, haha. Tycker annars att jag har varit så himla lugn och harmonisk hittills i graviditeten och inte känt av några graviditetshormoner alls. Sen hyrde vi en film också, kanske sämst timing att se den just då. Den handlade om ett spädbarn som dött (det stod det inget om på baksidan...) och tårarna sprutade såklart och jag insåg hur mycket man redan älskar bebisen i magen och hur orolig man kommer vara resten av livet...

Sen tror jag jag kan fått en ny krämpa... har läst om att man kan vakna av sendrag/kramp i benen på nätterna, fast för min del har det varit när jag rest mig upp på natten föra att gå på toaletten som jag fått som riktig kramp i vaderna. Obehagligt och jag stapplar fram som en 90-åring. Någon som har känt av något liknande?

• A R

Jag ska på RUL om 40 min och är så nervös.
    Har inte känt så innan då jag varit på så många UL tidigare, men jag har knappt sovit något i natt.
    Håll tummarna för oss att det går bra!

• astro
    fru Elle skrev 2012-03-26 09:51:17 följande:
    Alfred var det namnet som spontant poppade upp när jag gick från RUL. Maken tycker Max, men jag verkat inte kunna säga det, mina vänner tycker jag säger Mats.

Andra favoriter just nu förutom Alfred är Albert, Alexander, Edward och Wilhelm. Charlie har dykt upp i huvudet med. Mitt favoritnamn för tjej denna gången var Hedvig. Min man gillar inte Edward eller Wilhelm. Han gillar egentligen bara Max som första namn.

Har ni några tips på namn som passar till lillebror, syskonen heter Molly och Harry. Det ska inte vara namn som slutar på y denna gången.
    Molly, Harry och ... Linus? Adrian, Jim, Fred, Peter, Pontus, Karl?
    LiJon skrev 2012-03-26 10:15:15 följande:
    Godmorgon nya veckan!

Härligt med så många som kommit halvvägs! Skulle gjort det igår men enligt nya beräkningar blir det till kommande lördag...

Har haft en fin helg! Vi åkte till IKEA i lördags för att köpa en ny säng åt oss (har en 1,20 nu och det lär ju inte funka längre fram med större mage och så småningom bebis...) men kom hem med nytt köksbord och stolar istället, haha. Men det skulle behövas i vilket fall, vi hade ett högt typ barbord i ek innan. Det var sambons från början och jag har inte gillat det riktigt, så nu jäklar åker det ut på blocket Säng får bli nästa vända! Kikade på spjälsäng och skötbordet (hensvik) också och har bestämt oss för de två, men de köper vi nog i början på sommaren.

Annars var det en riktig hormondag igår. Från att skratta så jag kiknade till att gråta för en liten, liten struntsak min stackars karl sa, haha. Tycker annars att jag har varit så himla lugn och harmonisk hittills i graviditeten och inte känt av några graviditetshormoner alls. Sen hyrde vi en film också, kanske sämst timing att se den just då. Den handlade om ett spädbarn som dött (det stod det inget om på baksidan...) och tårarna sprutade såklart och jag insåg hur mycket man redan älskar bebisen i magen och hur orolig man kommer vara resten av livet...

Sen tror jag jag kan fått en ny krämpa... har läst om att man kan vakna av sendrag/kramp i benen på nätterna, fast för min del har det varit när jag rest mig upp på natten föra att gå på toaletten som jag fått som riktig kramp i vaderna. Obehagligt och jag stapplar fram som en 90-åring. Någon som har känt av något liknande?

Kan vara brist på kalium och/eller magnesium. Testa tillskott, t ex Magnesium brus eller b-calm. Jag tar det så fort jag får krampkänning i musklerna och därmed får jag aldrig kramp längre. Önskar att någon BM hade sagt det när jag väntade mina fyra första, men nej, det hette "alla gravida får kramp i benen, det får man stå ut med".

Sicket snack, det är nästan alltid mineralbrist och det kan man ju lätt avhjälpa. Att äta banan kan räcka, t o m.

• Sommaren12

Kommer ha massor att läsa ikapp när jag kommer hem till Sverige! Vi funderar på Märtha till vårt barn. Mamma skrattade rakt ut när jag sa det. Rynkar på näsan Synd när inte ens min egen mamma gillar det, annars verkar andra tycka det är fint som tur väl är. Men jag passar mej numera som så många andra här skriver att diskutera våra namnfunderingar. Vill inte höra folks sågningar. 

Nu ska mamma och jag åka in till London och ha en riktig "mor-och-dotter-dag"! Ska till Topshop och köpa mammakläder till mig. Kanske blir det lite bebisplagg med.

Hoppas ni med har sol! kram 

• Novixi

LiJon: jag vet att detta kommer låta knäppt men ha en tub kaviar på nattduksbordet på natten. Om du vaknar på natten med kramp så lägg en klick kaviar under tungan, det hjälper! ;)

• LiJon

astro: Aah, okej, bra tips! Finns det att köpa på Apoteket eller är det typ hälsokost som gäller? 

Novixi: Haha ja det lät lite lustigt men det kan ju vara såna där husmorsknep som är bäst ibland! Äter kaviar typ varje dag men jag får börja ta med den in i sovrummet nu då, haha

Sen har jag en fråga till. Jag verkar ha en bebis som är jätteaktiv tre-fyra dagar, sen helt lugn tre-fyra dagar och sådär går det runt. Men jag blir ju likförbannat lika orolig varje gång hon blir sådär lugn och jag knappt känner henne alls, och nu har jag inte känt riktigt sedan i torsdagskväll någon gång. Ska till BM imorgon första gången efter RUL, brukar de lyssna på hjärtljuden då?        

• Issan8

jag tror att alla närstående kommer acceptera och gilla de namnen ni väljer när barnet väl har fått det, efter ett litet tag brukar man ju tycka att just det namnet var det bästa valet och att just er bebis passar så bra i det. Jag är ju förskollärare och då får man höra alla möjliga konstiga namn , men på nåt sätt känns de alltid rätt på just det barnet.

Vi har valt Felicia om det blir en tös och Oliver om det blir en pojk. Såg att flera andra också hade Felicia Glad 
    Vi vill ha namn som är någorlunda internationella sen så gillar inte mannen gamla svenska namn så mycket.
    V.22 på onsdag, tror jag kände sammandragningar för första gången i helgen.

Har ni börjat fundera på och läsa på om förlossningen? Flera av er är ju flerbarnsmammor  så ni vet ju redan hur det kan va men är det bra/dåligt att läsa på mycket och bilda sig en uppfattning om hur man önskar sig att det ska gå?

• Blomsterfröna

Vi väntar ju en tjej så då blir de en lite Annie ...
    Så då har vi alla barnen på À. Anton Albin alize och sen Annie:)