• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Novixi

LiJon: har du haft feber eller frossa nyligen eller nu? Tänker på njurbäckeninflammation med de symptom du beskriver men då brukar man oftast ha feber och "sjukdomskänsla" också. Men visst, det är inte alla som får det!
    Hoppas det ordnar sig i alla fall och du får hjälp! :)

• Tesdy

Jag skrev på FB att jag möttes av min brorsdotter i hallen och hon leendes säger till mig:
    Jag vet vad du har i din mage... Jasså vad då svarade jag och hon skiner upp: En bebis!!
    Dock var det inte alla som fattade den utan först när jag ett par veckor senare klagade mig över mina hormoner som fler fattade och letade reda på detta gamla inlägg och skrev grattis där.

Lite kul att alla inte fattade i början. Många fick en chock när dom träffade mig och såg kulan istället.

Dotter -03, Son -04 och BF 3/8-2012
  • Tesdy

Jag har även börjat bocka av inköpslistan med en del saker nu.
    Vagnen är fixad, babyskyddet fixade vi i helgen, elektroniskt babylarm får vi av min bror... Känns så verkligt hux flux..

Dotter -03, Son -04 och BF 3/8-2012
  • 7eHimlen

LiJon- jag tänkte som många andra, att jag inte hört talas om det förut o överlät till nån annan att svara, vad dumt det kan bli! Konstigt att ingen annan heller verkade ha hört om såna smärtor tidigare!! O förslå¨t, så klart man kunde skivit nåt peppande iaf!! Hoppas verkligen de återkommen med en diagnos så du får behandling och att det blir bra snart! Inget kul att ha ont!! :/ 

• anneh

Då har jag varit hos barnmorskan, tog inte mer än 20min ungefär. Fick massa papper, bl.a moderskapsintyg att skicka in till försäkringskassan..

Sen togs det prover:

Blodsocker 5,4
    Hemoglobin 109, ferritin 40.
    Måste börja äta niferex.
    Blodtryck 120/70.

Fick även veta min blodgrupp, som är A, RhD pos.

Sen lyssnades det på hjärtljud, och dom låg på 143slag/min.

Nästa besök blir om en månad igen, och då skulle man börja mäta magen :)

• astro
    LiJon skrev 2012-04-02 08:22:27 följande:
    Ja jag vet ju det egentligen!
    Vaggan är en vanlig gammeldags i trä, vitmålad. Jag ville ha en sån låg så man bara kan kika ner i vaggan från sängen och sträcka ner handen och så. Kruxet blir att hitta en madrass som passar, haha. Det får lösa sig. Åh de korgarna är jättefina, har kikat på de som finns på t ex. jollyroom, men där känner jag att det blir för mycket pengar när man ändå inte kan ha den så länge och inte vet vad för slags bebis man får, en som kanske bara vill vara nära hela tiden osv.. men hittar du en billig från England tycker jag absolut du ska slå till, hade jag gjort! Så kan man säkert få igen lite pengar om man säljer på typ blocket sen.

Nej jag hoppas det! Ja något med njurarna känns det definitivt som det är... tack för tipset om saltet, blev ju "ordinerad" att äta lite mer salt av BM då blodtrycket låg på 95/45 sist Fast jag har inte direkt öst på ändå men jag kan ju tänka på att inte salta i onödan... Kram o tack!  

Om du fortfarande har lågt BT kan du äta lakrits istället tills njurgrejen är utredd. Välj en sort som inte är salt men som innehåller lakritsrot.
    Tänk på att vanligt bröd ofta är riktigt salt, om det är så att du brukar ära många mackor.
  • A R

Har haft en skön och slapp helg i fjällen och känner mig riktigt utvilad.
    Oron för blödningar börjar avta och jag njuter verkligen av att vara gravidSkrattande 

Jag har inte skrivit något på FB och kommer inte göra det ännu på ett tag, de som jag vill ska veta vet det redan. 

Jag har bara införskaffat lite kläder och ska får ärva lite babysaker av min svägerska så jag har en hel del att fixa men känner ingen stress över det.

Skulle dock vilja gå på "bytardagar", är det någon som kan tipsa om det i Stockholm?

LiJon, jag har har inte läs här på några dagar så jag såg ditt inlägg först nu.
    Jag hade GBS i slutet av februari. Fick lämna urinprov p.g.a  blödningar. 
    Det visade inget direkt utan först efter ett par dagars odling.
    Jag tyckte inte jag kände av det men efter en antibiotikakur insåg jag att det inte var fostret som tryckte på urinblåsan utan GBS som gjorde att jag sprang på toa så ofta.
    Var dessutom ganska om i magen men inge direkt smärta.
    Nu kommer jag få antibiotika igen innan förlossningen eftersom det finns en risk och kan vara farligt för bebisen att smittas under förlossningen.

Hoppas det löser sig för dig och att du får reda på vad det är.

• jguz

Vad ska ferritinet ligga på?
    Mitt var på 19 och hon sa att gränsvärdet för gravida var 20.... Men vad är ett bra ferritin?

Mitt hb var bra 121 men jag fick börja med järntabletter i alla fall... Ska dit i morgon och då får vi se om mitt järn ff är bra :)

• A R

Jag har en fråga till er som gör så fina collage och bilder med text i bildtråden.
    Vilket program använder ni för att göra det?