• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • mammsen
    kaxig91 skrev 2012-04-04 23:55:15 följande:
    Jag ska ha min första lilla bebis i Augusti och det är en flicka som beräknas till den 24:e o nu min fråga vilka kläder ska man satsa på att ha flera uppsättningar utav :/ är det *sommrigt* eller ska man satsa på att ha mera utav det varmare kläderna:/ .. är första barnet så vet inte alls vad som kan va bra att ha första tiden o ejumed jag är ensam med både graviditeten o shoppa in allt vill jag vara ute i *god tid* med att få ihop så mycket som möjligt:P^^
    Somrigt fungerar ju hela året, och sen kan man ha lite höstigt över när man ska ut eller liknande, jag satsar på lite blandat, somrigt och tunt med kofta + varrmare byxor eller liknande,, lättare att ha möjlighet att ta av ett lager än att bara ha varma kläder.. 
    Sommaren12 skrev 2012-04-05 09:46:06 följande:
    Hur mycket nytta har man EGENTLIGEN av ett sådant babyskydd som man enkelt tar med sig och klickar fast på vagnen? Och hur länge använder man babyskyddet eg?
     Ungefär så ofta som ni åker iväg och vill slippa släpa med vagnen, ex när ni ska fika/restaurang/bvc/kalas  m.m en del använder det mer och andra mindre jag tog med babyskyddet varenda gång dottern sov i det i princip, jag använde det flitigt, (alltid bra med ett babyskydd som fungerar som babysitter) vilket jag tror de flesta gör.. Men jag tror man anpassar sig utefter vad man har och hur man vill ha det.. Ingen kan veta hur mycket du kommer att använda det på andra ställen än bilen. En sovande bebis somnar oftast lätt om när man bara flyttar över det till vagnen annars och en del föredrar ju bärsele istället osv,, man måste ju inte veta säkert hur man vill ha det innan barnet är fött, man kan ju byta babyskydd senare om man känner att man har det behovet. Hur länge det används beror ju på hur fort ditt barn växer! En del använder bara babyskydd ca 8-9månader andra kanske till 12-14månader det beror ju på hur stort/litet barnet är.. Oftast passar dem tills barnen är över ett år men många väljer att byta ut tidigare (man blir lätt lite köpgalen som förälder) ;)
    strongenough skrev 2012-04-05 09:49:35 följande:
    Man anpassar ju sig efter vad man har Glad
    Jag hade inte någon bas till sonens stol och då visste jag inte ens att det fanns så man kunde klicka i vagnen. (om det fanns?).
    Så lång tid tar det inte att spänna fast den med bälte. Hade den till sonen var 7-8 mån. 
     jag hade inte heller bas (2007) fungerade utmärkt och Lova sov fast jag tog i och ur babyskyddet ur bilen,, dock funderar jag på bas denna gången, fast det känns som en sån annan "onödig" grejj man kan klara sig utan, jag tänker dock att babyskyddet kommer lite högre och att bebisen kommer att kunna se ut genom fönstret när han vill ha något att titta på, med dottern så var det lite därför jag bytte till bilstol när hon var 9mån för att jag tyckte hon skulle ha det trevligare om hon såg ut genom fönstret,, helt larvigt igentligen då hon aldrig visat något missnöjje.. Men det blir nog bilstol med bas denna gången och jag har bestämt mig för att ha det så länge det går, eftersom det är det säkraste skyddet när barnet har den rejäla lutningen som det inte är på de flesta andra bilstolarna.

Det är by the way lika säkert att bara fästa babyskyddet med bälte som i bas..  
  • Saftmedbulle
    RockTheRebell skrev 2012-04-05 08:30:08 följande:
    -meep- hade ont i magen sådär molande, sen när jag var på toa kom massa rosa/rött :-/ tur jag har tid idag för kontroll och hjärtljud.. Funderar på om det kan vara för att jag cyklade ett gäng km igår kväll. Läste ju om en som sprungit/löpt. Och sen hade hon fått nåt sånt här. Hoppas på det.. Längtar så efter liten. Men färdigbakad måste h*n bli ju.. 19+1
    Jag har hört fler som fått sånt efter cykling, men det var ingen fara.
  • Noli
    DetGodaLivet skrev 2012-04-05 12:33:17 följande:
    Tycker det känns tryggast att köpa babyskydd av någon man känner. Hyra är också ett bra alternativ men då skulle jag vilja att babyskyddet var nytt när jag hyrde det.

Syrran hyrde babyskydd av en barnvagsnbutik och det var ju använt sen innan. Då är det ingen skillnad mot att köpa begagnat.

Risken med begagnat är att ett krockat skydd kan ha skador som inte går att se med blotta ögat. Barnvagnsbutikerna har inte större möjlighet att kolla det än en påläst privatperson. Där dyrran hyrde skickade de inte iväg skydden för nån slags besikning emellan utan lyfte bara in dem på lagret.  

Å andra sidan finns det inte ett enda fall rapporterat där ett barn skadats pga ett begagnad babyskydd så man ska nog ta det med en nypa salt.
    Vill man hyra och ändå vara säker på att det är kontrollerat för krockar är NTF bra, vi kommer hyra därifrån igen. De kontrollerar alla babyskydden noggrant. Men ofta får man ett helt nytt, vilket vi fick förra gången.
  • Sommaren12

Tack för era kommentarer! Är nog mest inne på att hyra nu, men good point Degodalivet att det kanske inte är testat och tvättat mellan varven, det är såklart ett krav! 

Steg upp ganska sent idag och kände att det är ingen mening med frukost utan går rakt på en tidigare lunch istället så jag stack iväg till Maxi för att handla. Satan i gatan, tror hela stan var där idag! Fick seriöst stå i kö i fem min för att ta ett paket mjölk! Var där kanske en timme bara för att ha ihop typ tio varor. INTE så smart att dra iväg utan att käka något alls först, fastän det inte var så himla mycket i min korg fick jag ont i ryggen och molvärk i magen. Framme vid kassan blev jag varm och svettig och det började svartna framför ögonen. Jag höll fast mig i kortterminalen för att inte svimma. Sen fick jag sitta på en bänk utanför i tjugo minuter och samla mig innan jag vågade köra hem. Jävligt osmart av mig, borde veta bättre men ibland glömmer jag liksom att man inte kan leva som innan man blev gravid. :( 

• mammsen

RockThe Rebel - Åk in till näl och kolla upp blödningen, innan kl:5 är det gyn du ska vända dig till, då kan du ringa och boka tid efter kl:5 är det akuten. De är toppen där och jag har varit inne pga blödningar en gång och pga starka täta sammandragningar en gång.. Man ska alltid kolla upp en blödning så sent i graviditeten så fort som möjligt men det är oftast ingen fara =)

• kaxig91
    Ellenbmt skrev 2012-04-05 08:40:43 följande:
    Kaxig- satsa på tunna bodys med lång ärm och byxor med mudd vid benen. Två riktigt goa filtar, några par strumpor, kanske en sov-overall i 62, en sån där i flees med vikfickor i fötter och ärmar för kyligare sommarkvällar/höstkvällar.
    Mössor med snörpning under hakan. Tunna sådana.
    Tack för svaret:):)
    Sommaren12 skrev 2012-04-05 09:03:25 följande:
    Välkommen till tråden Kaxig91! :)

Rocktherebell: obehagligt! :S Skönt att du ska till bm idag!
    Tack :):)
    Har alla här inne varit på Rul ännu :)  ?  Var på mitt i Tisdags :D var såå himla *overkligt* att förstå att den som var där på skärmen faktist var  I MIG :o hehe:P
  • Lilja85

Jag har varit helt inne på att hyra babyskydd ifrån babyproffsen och tog för givet att de på något sätt testar stolarna innan de hyr ut dem vidare. Ringde nyss å frågade om de testar dem på nåt sätt. Först undrade hon jag pratade med vad jag menade. Förklarade då att: jo om någon som hyrt har krockat med den men inget syns på babyskyddet å de inte talar om att de krockat, gör ni några speciella kontroller när ni får tillbaka dem? Fick då till svar att nej, de hat inga sånna möjligheter... *suck*

• Lilja85

Sommaren12: de har massa olika bl.a brio å maxi-cosi. Vi hade tänkt oss maxi-cosi, men nu känns det som vi får tänka vidare...

• Sommaren12
    Lilja85 skrev 2012-04-05 15:58:55 följande:
    Jag har varit helt inne på att hyra babyskydd ifrån babyproffsen och tog för givet att de på något sätt testar stolarna innan de hyr ut dem vidare. Ringde nyss å frågade om de testar dem på nåt sätt. Först undrade hon jag pratade med vad jag menade. Förklarade då att: jo om någon som hyrt har krockat med den men inget syns på babyskyddet å de inte talar om att de krockat, gör ni några speciella kontroller när ni får tillbaka dem? Fick då till svar att nej, de hat inga sånna möjligheter... *suck*
    Men va dåligt!! Såhär skriver de ju nämligen som en av fördelarna med att hyra hos dom: "Du behöver inte köpa begagnat och därför inte vara orolig för skador i stolen."