• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • NiniMe
    7eHimlen skrev 2012-04-24 14:57:08 följande:
    Lycka till!! Hoppas allt ser bra ut!
    Ja det gör det säkert men hönsmamma man är så hahaha.. Väntar på mannen nu sen sticker vi :) Jag hör av mig sen :)
  • fru Elle
    NiniMe skrev 2012-04-24 14:47:03 följande:

Ja då ska man in till förlossningen för att kolla upp lilla kickan ♥ Mammas oro lägger sig inte riktigt ♥ Så för att lugna mina nerver är det lika bra ♥

Hoppas att allt ser bra ut med bebisen i magen! Jobbigt när man börjar oroa sig, svårt att skaka av sig den känslan. 
    Molly 2008, Harry 2010 och BF 13/8 2012
  • TheMaraja

Vi kommer nog göra samma nu som vi gjorde med dottern när det gäller föräldraledigheten. Hon började på dagis när hon var precis 18 månader och vi har delat så exakt vi kan på ledigheten. Tror jag tog fem dagar mer än honom eller nått. Jag ville verkligen vara hemma längre förra gången men han var också väldigt bestämd på att vi skulle dela lika så då hade jag inte så mycket att säga till om. Eftersom hon inte ammade på dagarna längre då så funkade det jättebra och på ett sätt var det skönt för innan han gick hem tyckte han att jag skulle sköta precis allt, handla, städa, diska, tvätta, laga mat osv för jag var ju "bara hemma". Det tog inte många DAGAR innan han fattande

• fru Elle

Har börjat känna av foglossningen mer och mer . I morse hade jag ont redan när jag vaknade. Mannen är bortrest och jag får då lämna och hämta båda barnen som tyvärr går på två olika förskolor. Tar ca en kvart att gå mellan förskolorna och den promenaden känns i fogarna. Försöker annars undvika rörelser som ger mig besvär med foglossningen, men alla rörelser går ju inte att undvika. Känner att jag blir mer och mer begränsad av foglossningen, kroppen säger ifrån snabbare. Känner mig som världens tråkigaste mamma

• DetGodaLivet
    fru Elle skrev 2012-04-24 15:25:21 följande:
    Har börjat känna av foglossningen mer och mer . I morse hade jag ont redan när jag vaknade. Mannen är bortrest och jag får då lämna och hämta båda barnen som tyvärr går på två olika förskolor. Tar ca en kvart att gå mellan förskolorna och den promenaden känns i fogarna. Försöker annars undvika rörelser som ger mig besvär med foglossningen, men alla rörelser går ju inte att undvika. Känner att jag blir mer och mer begränsad av foglossningen, kroppen säger ifrån snabbare. Känner mig som världens tråkigaste mamma

Usch vad jobigt, hoppas det inte blir värre. Inget kul att ha ont oh känna sig begränsad, särskilt inte när man har barn som inte riktigt förstår varför man är som man är.
  • fru Elle

Jag kommer att vara föräldraledig i ca 2 år som det är tänkt. Min man har tagit ut de tio pappadagarna för våra tidigare barn, men annars har han inte tagit ut några föräldradagar. Men han har haft ett jobb där han har kunnat vara hemma längre perioder med hjälp av komptimmar och liknande. Vi har pratat lite om att min man ska vara föräldraledig fre - sön nu i höst. Kanske inte varje vecka men eventuellt varannan vecka. Sen får vi se, kanske inte blir att jag är hemma i två år utan han kanske är hemma istället. 

• fru Elle
    DetGodaLivet skrev 2012-04-24 15:27:50 följande:
    Usch vad jobigt, hoppas det inte blir värre. Inget kul att ha ont oh känna sig begränsad, särskilt inte när man har barn som inte riktigt förstår varför man är som man är.
    Nej man känner sig lite otillräcklig när de vill ut och leka på lekplats och man själv får värk av att både sitta och stå, gå längre sträckor är helt uteslutet. Helst vill man bara hem och vila. 
  • Stövelkatten
    Gadget skrev 2012-04-24 12:02:49 följande:
    Här i Tyskland blir jag rekommenderad att fortsätta med folsyra hela graviditeten och amningen ut. Åt de första 12 veckorna dosen på 800 vad-det-nu-är och nu 400 vilket om jag inte har fel är vad man i Sverige blir rekommenderad att äta innan graviditet och fram till 12:e veckan. Jag lyder läkaren och knaprar på, men det är det enda tillskottet jag tar. Till och med mitt järnvärde var bra trots att vi inte äter kött så ofta så det är jag nöjd med.

Stövelkatten: När du syr bärsjalar i trikå eller muddväv, vilken ledd ska stretchen vara på? Ska sjalen vara töjbar på längden eller bredden? 

Var så himla sysugen generellt för ett par veckor sedan, eller ja, är det fortfarande, och ville köpa tyg till ett par filtar och en amningskudde men blev så himla besviken på utbudet i den ändå stora tygaffären jag var i. Alla tyger med någon form av barnmönster liksom skrek kemikalier och starka färger. Jag vill ha lite mer retrostuk i tygerna och lite halvneutrala färger men hittade ingenting. Får köpa med mig i maj när jag åker till Sverige för sista gången innan bebisen kommer.
    Men eftersom vi i vår lilla lägenhet bara har ett soffbord gissar jag att efter v 30 är det så lagom roligt att sitta som en påse nötter och sy. Längtar efter vårt hus, men det dröjer nog till början av 2013 innan det blir klart.  
    Sjalen ska vara töjbar på bredden, alltså lodrätt när du har sjalen på dig. Därför funkar just muddväv bra, då det är lite tjockare tyg, men med mycket giv på bredden. Hittade inte det jag sökte idag, förresten, så det blev dalmatinertyg till en overall istället.

Ang. föräldraledigheten är målet att dela helt för oss. Nu kommer det väl diffa lite när jag tar två månader innan BF, har inte räknat på det så noga ännu. Jag är i alla fall hemma första halvåret med tjejen, sen har vi tänkt att köra växelvis ett tag, och sen ska pappan vara hemma. Om vi kan köra växelvis beror lite på hur det ser ut med uppdrag för oss. Vi har ju rätt att planera som vi vill, men det är ju bra om man har en arbetsplats att gå till de dagar man tänkt jobba. framförallt för pappan kan det vara så att han inte kan vara kvar på samma ställe om han bara jobbar några dagar i veckan, så då får vi tänka om.
  • Kampis
    Sommaren12 skrev 2012-04-24 13:23:46 följande:
    Nu har jag köpt en ny burk mitt val. Tycker de smakar minst och trillar ner bäst. Min bm har inte nämnt nåt om järntillskott alls men träffade ju henne senast i v 10... Då sa hon att jag hade jättefint tjockt blod. Ska träffa henne på måndag så får väl kolla järnet då.

Jag kommer förmodligen ta ut fp ett tag innan bf. Har sommarlov från 1 juni och tror knappast nån vill ge en höggravid sommarjobb. Tänkte leva lite på sparade pengar först. Sen ska jag vara hemma rätt så exakt ett år och om vi har råd så tar mannen ut några månader när jag börjar skolan igen.
    Är det för tidigt att sätta en 14 månaders bebis i förskolan? Känns tidigt men vet inte hur länge vi har råd att han ska va pappaledig å jag plugga.

jag tycker det beror på hur moget barnet är för det. En del barn mår bra av att vänta längre, men sen om man får en som min dotter som var väldiggt framåt och lekte med 2 åringarna när hon skolades in vid 13 mån och var helt klart redo vet man ju eg inte förrän man är där..
  • Stövelkatten
    Sommaren12 skrev 2012-04-24 13:23:46 följande:
    Nu har jag köpt en ny burk mitt val. Tycker de smakar minst och trillar ner bäst. Min bm har inte nämnt nåt om järntillskott alls men träffade ju henne senast i v 10... Då sa hon att jag hade jättefint tjockt blod. Ska träffa henne på måndag så får väl kolla järnet då.

Jag kommer förmodligen ta ut fp ett tag innan bf. Har sommarlov från 1 juni och tror knappast nån vill ge en höggravid sommarjobb. Tänkte leva lite på sparade pengar först. Sen ska jag vara hemma rätt så exakt ett år och om vi har råd så tar mannen ut några månader när jag börjar skolan igen.
    Är det för tidigt att sätta en 14 månaders bebis i förskolan? Känns tidigt men vet inte hur länge vi har råd att han ska va pappaledig å jag plugga.
    Har ni inte möjlighet till annat så har ni inte, och många barn börjar i den åldern, utan att det är något fel på dem. Sen är det ju superbra om du har lite flexibla tider osv. med tanke på pluggandet. (alla program har ju tyvärr inte så flexibelt) Då kan ni ju ha barnet på förskolan ganska korta dagar.

Min son började förskola när han var 14 månader, så länge räckte föräldradagarna och så länge kunde vi alltså vara hemma med honom.