• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • 7eHimlen
    Husmodern skrev 2012-04-24 09:52:49 följande:
    Läcker era bröst redan , jag läcker ingenting är i v23 nu juh:(...

Mina bröst läcker inte heller, men de spänner emellanåt. Är i vecka 23 (22+2 idag) så vi är lika långt gångna. Tror inte det är nåt att oroa sig för, alla läcker inte. Vi får nog igång det förr eller senare iaf :)

Btw, var hos BM igår och allt såg jättebra ut:
    Blodtryck 120/65
    Järn 130
    Socker 4,6
    O sen mätte hon mig till 22 com (har glömt vad kurvan heter) :P

Sen lyssnade hon på hjärtljuden oxå, och det lät jättebra men var svårt att mäta eftersom han låg så långt in och sparkade hela tiden :P Busunge! :P      
  • Sommaren12

Husmodern: var glad att de inte läcker!! Inget onormalt alls. Mina läcker förresten inte heller, v 25 här.

• Stövelkatten
    NiniMe skrev 2012-04-24 08:17:23 följande:
    Jag vill också ha en bärsjal, vilket sorts tyg är det man använder?
    Beror på vilken sjal man vill ha. Min första var en vävd sjal, den gillade jag inte så mycket. Stadigt tyg, och blev väldigt bulkigt på en nyfödd. Nu gör jag trikåsjalar; tunnare och lättare att ha att göra med för små bebisar, tycker jag. Antingen har jag använt vanlig trikå eller tunn muddväv. Muddväven tycker jag funkar superbra om man vill ha en lite stabilare, men ändå stretchig sjal.
  • Svipp
    Husmodern skrev 2012-04-24 09:52:49 följande:
    Läcker era bröst redan , jag läcker ingenting är i v23 nu juh:(...
    Var glad för det. Jag är oxå i vecka 23 och läcker inget och hoppas jag slipper göra det resten av tiden. Med mitt andra barn gjorde jag det lite i slutet om jag låg i sängen och brösten klämdes. Men jag slipper gärna, amningen har fungerat utmärkt ändå.

Jag är lite orolig för min vikt. Har bara gått upp 1,5 kg och nu har jag gått ner det igen. Ligger alltså på samma som innan jag jag blev gravid , 77 kg. Är 183 cm lång. Med 1:an gick jag upp 19 kg och 2:an 12 kg. Jag gissar själv att det är stressen över allt runt omkring mig. Vet inte vad jag ska göra. 
  • Albasmamma

Husmodern: mina läcker inget. Du behöver inte oroa dig.

TheMaraja: usch för bihåleinflamation! Blir det inte bättre, gå til läkaren så att du får pencilin. Annars, prova med rinexin om du har det hemma.

• Noli
    TheMaraja skrev 2012-04-24 09:46:36 följande:
    Blä jag tror jag har fått bihåleinflammation . Har så sjukt ont i bihålorna. Förra torsdagen fick jag ont i halsen, sen kom dottern hem från dagis med magsjuka i fredags och smittade hela familjen innan vi blev sjuka igen på måndagen med snuva och hosta. Hostan sitter kvar både hos mig och Iris och nu har jag fått galet ont i bihålorna. Verkar när man läser om det som att det är bara att vänta ut det. Någon som har några bra husmors tips!?
    Mitt tips är att kolla upp bihåleinflammationen på vårdcentralen! När man är gravid har man lättare för att få det, jag håller just på att återhämta mig från det sedan förra veckan. Jag fick först en typ av antibiotika som jag åt i tre dagar innan jag insåg att det inte hjälpte, åkte då in igen och fick konstaterat att det var en annan typ av bakterie som just den antibiotikan inte bet på. Fick en ny kur av en annan sort, och var även tvungen att spola bihålorna då jag hade hunnit få så fruktansvärt ont i ansiktet och huvudet av inflammationen. Bättre att kolla upp för säkerhets skull!
  • Stövelkatten
    Svipp skrev 2012-04-24 10:09:47 följande:
    Var glad för det. Jag är oxå i vecka 23 och läcker inget och hoppas jag slipper göra det resten av tiden. Med mitt andra barn gjorde jag det lite i slutet om jag låg i sängen och brösten klämdes. Men jag slipper gärna, amningen har fungerat utmärkt ändå.

Jag är lite orolig för min vikt. Har bara gått upp 1,5 kg och nu har jag gått ner det igen. Ligger alltså på samma som innan jag jag blev gravid , 77 kg. Är 183 cm lång. Med 1:an gick jag upp 19 kg och 2:an 12 kg. Jag gissar själv att det är stressen över allt runt omkring mig. Vet inte vad jag ska göra. 
    Så länge bebisen växer och du inte är helt urlakad är det ju okej, men förstår om du oroar dig. Har du själv blivit helt spinkig nu? Och har du uppmärksammat din bm på det hela? Kanske MVC har något vettigt tips att ge dig, så du inte blir helt slut sen.
  • 7eHimlen
    Svipp skrev 2012-04-24 10:09:47 följande:

Vad säger BM om din vikt då? Så länge allt ser bra ut när du är där så är det ju aäkert ingen fara. Om inte annat kanske du får göra ett tillväxtultraljud längre fram om du fortsätter att stå still?