• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Sommaren12

Och min app säger v 29! :D

Fransyskan: det vet jag inte men vore kalas! Tycker inte det är fult att bry sig. Det betyder ju inte att man bantar liksom! Skriver upp själv i en bok nu.

Äter ni fortfarande gravidvitaminer? Mina tog slut nu. Vet inte om jag ska köpa nya. Min bm verkade inte tycka det var så viktigt efter första trimestern. Har ju redan massa annan medicin så ett piller mindre är ju lockande.

• 7eHimlen
    Sommaren12 skrev 2012-04-24 11:13:42 följande:
    Äter ni fortfarande gravidvitaminer? Mina tog slut nu. Vet inte om jag ska köpa nya. Min bm verkade inte tycka det var så viktigt efter första trimestern. Har ju redan massa annan medicin så ett piller mindre är ju lockande.
    Min BM ville att jag skulle äta järntillskott och ta ACO gravid eller ACO Kvinna. (är i v23). Däremot använder jag inte Niferex som de tipsar om utan dricker blutsaft istället. Första besöket hos BM hade jag  132 i järnvärde, igår hade jag 130 så det verkar ju som att det funkar :)
    Sen ville min läkare på Spec mvc att jag tar extra D-vitamin, eftersom man inte fått så mycket sol under vinterhalvåret, men nu skiner ju solen igen så det kanske inte behövs egentligen.. Iofs tar jag ju sprutor med inohep för att motverka proppar under grav, så om d-vitaminen har nån verkan där kanske, jag vet inte riktigt.
    Men järn o multiovitamin ska man nog fortsätta med :D   
  • RockTheRebell

Sommaren12 jag vet inte hur det ska va med vitminerna. Min frågar varje gång fall jag tat dem. Det är rätt fantastiskt flr ja kommer ihåg dem xD. Kanske inte ör så viktigt i slutet. Men för din egen kropp och skull kan jag känna att det är viktigare när man ammar sen? Så då kan man lika gärna underhålla depåerna? Jag kommer fortsätta när nin burk är slut. Finns det nån chans att hår o hy kan få cgans o va fina eller i alla fall inte så fult som utan så kan det också va värt det hehe

• LindaPernilla
    Hej tjejer!

Tänkte kasta in en fråga här. Hur har ni tänkt lägga upp föräldraledigheten mellan er och pappan? :)
  • Randiga Rut

Vad konstigt att ni rek. multivitaminer då de flesta inom vårde verkar rörande överens om att de inte tas upp av kroppen, man kissar bara ut dem... Obs! Det är bara kombinerade vitamintabletter det gäller, inte järn, b12 m.m.

• DetGodaLivet
    LindaPernilla skrev 2012-04-24 11:49:26 följande:
    Hej tjejer!

Tänkte kasta in en fråga här. Hur har ni tänkt lägga upp föräldraledigheten mellan er och pappan? :)

Jag ska vara hemma 2,5 år minst. Han ska vara hemma....typ ingenting. Antagligen kommer jag att försöka sommarjobba något längre fram så att han kan ta ut dagar på sommaren.

Låter lite bakåtsträvande men beror på våra förutsättningar. Jag (som jobbar med pedagogiskt stöd kring barn med autism och pecis kommer att ha avslutat nuvarande uppdrag till sommaren) har lätt att vara borta länge från mitt jobb. Min man (som är chef) har svårt att vara borta länge från sitt jobb.

Han har tagit största delen av ledigheten med ett av våra tidigare barn så han har i alla fall en realistisk bild av vad det innebär att vara fl. Tror det kan vara en risk annars att jobbande parten tror man ska hinna en massa sysslor och grejjer.   
  • Gadget

Här i Tyskland blir jag rekommenderad att fortsätta med folsyra hela graviditeten och amningen ut. Åt de första 12 veckorna dosen på 800 vad-det-nu-är och nu 400 vilket om jag inte har fel är vad man i Sverige blir rekommenderad att äta innan graviditet och fram till 12:e veckan. Jag lyder läkaren och knaprar på, men det är det enda tillskottet jag tar. Till och med mitt järnvärde var bra trots att vi inte äter kött så ofta så det är jag nöjd med.

Stövelkatten: När du syr bärsjalar i trikå eller muddväv, vilken ledd ska stretchen vara på? Ska sjalen vara töjbar på längden eller bredden? 

Var så himla sysugen generellt för ett par veckor sedan, eller ja, är det fortfarande, och ville köpa tyg till ett par filtar och en amningskudde men blev så himla besviken på utbudet i den ändå stora tygaffären jag var i. Alla tyger med någon form av barnmönster liksom skrek kemikalier och starka färger. Jag vill ha lite mer retrostuk i tygerna och lite halvneutrala färger men hittade ingenting. Får köpa med mig i maj när jag åker till Sverige för sista gången innan bebisen kommer.
    Men eftersom vi i vår lilla lägenhet bara har ett soffbord gissar jag att efter v 30 är det så lagom roligt att sitta som en påse nötter och sy. Längtar efter vårt hus, men det dröjer nog till början av 2013 innan det blir klart.  

• FruFoxy

Lindapernilla:
    Jag får alla dagar från min man (förutom 60 då förstås). Min man kommer däremot inte vara föräldraledig alls, och har aldrig varit med nån av barnen då vi går extremt back på det. Dock har han möjlighet att jobba hemma väldigt ofta så det har aldrig känts som nåot problem  
    Men eftersom jag är hemmafru så stannar jag ju hemma även efter föräldraledigheten också. 

• Gadget

Jag kommer ta hela ledigheten här i omoderna Tyskland. Men det passar oss bäst då jag lyckades säga upp mig från mitt jobb och blir gravid under den ledigheten jag unnade mig innan jag skulle söka ett nytt och därmed är arbetslös medan sambon driver eget. Han jobbar å andra sidan mest hemifrån förutom när han har kundbesök eller liknande, så i snitt är han ändå hemma 4 arbetsdagar av 5 i veckan så att han både hinner se hur mycket jobb det är med ett barn och också kan avlasta mig så att jag kan ägna mig åt mina "hemmafrusysslor" ibland om det behövs. Han har också friheten och möjligheten att styra sina arbetstider så att han kan spendera mycket tid med bebisen när den är vaken.
    Vi får se hur vi gör sen, men det lutar åt att jag blir hemma tills barnalstringen är färdig här och den yngsta när vi är färdiga blivit några år så jag får bara försöka ta och anpassa mig. Får se hur det går, hur länge jag står ut utan stimulansen ett arbete faktiskt ger. Kanske får hitta på något sidoprojekt av något slag som passar in. 

• Challelotten

Ta 3 delat på 40 och då får du ut att en trimestern är 13 veckor och 3-4 dagar :0) alla appar räknar ju olika och vissar räknar ju vilken vecka man är i och inte hur långt man har gått.