• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Sommaren12

Svipp: förstår din oro. Hade pratat med bm. Vet inte huruvida det är okej eller inte men noll kg låter onekligen lite.

Själv har jag gått upp 8,5 kg och börjar panika över vikten. Om sanningen ska fram har jag småätit rätt mycket onyttigheter senaste månaden. Annars har den groteska hungern försvunnit sen ett tag tillbaka och jag äter förutom onyttigheterna ungefär som jag gjorde innan.
    Idag startar mitt projekt hälsosam graviditet haha! Ska skriva ner allt jag äter och tränar för att tagga mig till att inte äta massa onödigt sista tiden. Sen blir det hårdträning i höst också! ;) fast i New York tänker jag inte fundera så mycket på matvanorna, får jag inte mina buttermilk pancakes med jordgubbar och sirap till frukost vill jag inte åka dit HAHA!

När går man förresten in i tredje trimestern?

• Something01

Ja har faktiskt inte gått upp mer än 1-2 kg å är i v.24. Men då hade ja 10 kg i övervikt när ja blev gravid, hade samma med förra barnet men hon kom då ut frisk som en nötkärna å lagomt stor :D

• TheMaraja
    Noli skrev 2012-04-24 10:14:09 följande:
    Mitt tips är att kolla upp bihåleinflammationen på vårdcentralen! När man är gravid har man lättare för att få det, jag håller just på att återhämta mig från det sedan förra veckan. Jag fick först en typ av antibiotika som jag åt i tre dagar innan jag insåg att det inte hjälpte, åkte då in igen och fick konstaterat att det var en annan typ av bakterie som just den antibiotikan inte bet på. Fick en ny kur av en annan sort, och var även tvungen att spola bihålorna då jag hade hunnit få så fruktansvärt ont i ansiktet och huvudet av inflammationen. Bättre att kolla upp för säkerhets skull!
    Tack ska kanske ringa då. Har ju haft det ett tag redan och det blir knappast bättre.
    Albasmamma skrev 2012-04-24 10:11:59 följande:
    TheMaraja: usch för bihåleinflamation! Blir det inte bättre, gå til läkaren så att du får pencilin. Annars, prova med rinexin om du har det hemma.
    Ja det är fler som sagt. Ska testa
  • fransyskan

Jag har för många sjalar/selar... har blivit två "sling pouches" i fleece (vet jag inte vad dom heter på svenska?), en BabyBjörn, samma sorts sele igen fast en budget variant och så en vävd Amazonas sjal. Nu låter jag ju som en shoppin-galen hoarder, men jag har bara betalat för två av dem... men sedan varje gång jag får en freecycle påse så ligger det en sele/sjal i den :P Ska välja ut de 2-3 bästa och sedan ge bort resten pronto!

• Challelotten

I v.28 går man in i tredje trimestern :0)

Blev så varm i morse, och känner mot kvällen att man har börjat att bli lite svullen. Att det redan ska börja och det är inte ens varmt ut.

Jag läckte aldrig med dottern, men nu märker jag att ena brösten spänner. Det känns precis som jag skulle få mjölkstockning eller nått. Jätte skumt.

• DetGodaLivet
    fransyskan skrev 2012-04-24 10:35:17 följande:
    Jag har för många sjalar/selar... har blivit två "sling pouches" i fleece (vet jag inte vad dom heter på svenska?), en BabyBjörn, samma sorts sele igen fast en budget variant och så en vävd Amazonas sjal. Nu låter jag ju som en shoppin-galen hoarder, men jag har bara betalat för två av dem... men sedan varje gång jag får en freecycle påse så ligger det en sele/sjal i den :P Ska välja ut de 2-3 bästa och sedan ge bort resten pronto!

Jamen sådär blir det ju när man byter saker eller loppishandlar...det blir lätt ohemula mängder med kläder och prylar eftersom man liksom inte betalar något för dem. 

Jag löser oftast "överflödsproblemet"  genom att låta grejjer rotera i bekantskapskretsen. Annars skulle jag få dåligt samvete över min överkonsumtion. Just nu har jag tex en babysytter, en babybjörn och alla 26-68 kläder ulånade till en kompis och alla 50-56 kläder utlånade tills vägerskan.  Sedan ärver jag med lite extra plagg från den när jag får tillbaks det.

Fast att jag skaffatt två trikåsjalar av samma typ är faktiskt medvetet för jag ä en slabbig människa så jag behöver ha en att använda när den andra är i tvätten. Det är mannen som sköter all tvätt här hemma så det kan iböand ta sjukt lång tid innan något man lagt i tvättkorgen faktiskt dyker upp rent igen.      

• Svipp
    Stövelkatten skrev 2012-04-24 10:14:16 följande:
    Så länge bebisen växer och du inte är helt urlakad är det ju okej, men förstår om du oroar dig. Har du själv blivit helt spinkig nu? Och har du uppmärksammat din bm på det hela? Kanske MVC har något vettigt tips att ge dig, så du inte blir helt slut sen.
    Ja, jag vet ju att bebisen tar det den behöver, och magen växer ju. Nä, jag är inte spinkig, mina kärlekshandtag har försvunnit och det känns ju faktiskt helt ok. Det är bara bebisen jag oroar mig för.
    Har inte pratat med mvc om vikten, sist jag var dit hade jag gått upp de 1,5 kg och hon sa inget om det så jag tänkte inte mer på det. Men nu går det ju åt andra hållet...
    7eHimlen skrev 2012-04-24 10:15:34 följande:
    Vad säger BM om din vikt då? Så länge allt ser bra ut när du är där så är det ju aäkert ingen fara. Om inte annat kanske du får göra ett tillväxtultraljud längre fram om du fortsätter att stå still?
    Jag kanske skulle ringa och rådfråga bara? Ja, jag gör nog det, så slipper jag oroa mig.
    Sommaren12 skrev 2012-04-24 10:18:15 följande:
    Svipp: förstår din oro. Hade pratat med bm. Vet inte huruvida det är okej eller inte men noll kg låter onekligen lite.

Själv har jag gått upp 8,5 kg och börjar panika över vikten. Om sanningen ska fram har jag småätit rätt mycket onyttigheter senaste månaden. Annars har den groteska hungern försvunnit sen ett tag tillbaka och jag äter förutom onyttigheterna ungefär som jag gjorde innan.
    Idag startar mitt projekt hälsosam graviditet haha! Ska skriva ner allt jag äter och tränar för att tagga mig till att inte äta massa onödigt sista tiden. Sen blir det hårdträning i höst också! ;) fast i New York tänker jag inte fundera så mycket på matvanorna, får jag inte mina buttermilk pancakes med jordgubbar och sirap till frukost vill jag inte åka dit HAHA!

När går man förresten in i tredje trimestern?
    Jag tycker inte att jag äter särskillt nyttigt heller. Är ofta hungrig och tar mig något, men det blir iofs inte så mycket.
  • 7eHimlen
    Something01 skrev 2012-04-24 10:31:06 följande:
    Ja har faktiskt inte gått upp mer än 1-2 kg å är i v.24. Men då hade ja 10 kg i övervikt när ja blev gravid, hade samma med förra barnet men hon kom då ut frisk som en nötkärna å lagomt stor :D

Jag har bara gått upp tre kilo än så länge och är i vecka 23, men stod oxå på ca 10kg för mycket från början, de tar ju av oss då :P Skönt ändå att veta att du fått ett friskt barn. Än så länge så såg ju alla värden bra ut för mig så jag hoppas det fortsätter likadant!
    Dessutom har jag (äntligen) fått en gravidnojja (hehe, jag som längtat så och undrat vad jag kommer sukta efter) : FRUKTSALLAD *asg* Jaja, nyttig är jag ju onekligen då, men jag som tänkte det skulle bli nån kul grej, typ pasta med jordgubbar eller nåt annat underligt :P
  • DetGodaLivet

Enda "risken" med viktminskning om bebin ändå växer som den ska är att det frigörs väldigt mycket miljögifter i kroppen när man bränner sina fettdepåer, och detta tar då babyn del av. Finns därför anledning att försöka ligga på lite plus även om man kanske har övervikt att ta av.