• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Gadget
    Jloow skrev 2012-04-24 20:24:54 följande:
    Vi har beställt ett britax SHR II babyskydd..
    Jag tror det var den vi tittade på också, fast här säger vi Römer men det verkar vara samma firma. :)
    Vet du vad det är för skillnad på den och den som inte heter SHR? 
  • DetGodaLivet
    Gadget skrev 2012-04-24 20:24:22 följande:
    En extra månad hemma med bebis?

Hehe ja du har insett vad jag lägger alla pengar på. Har sparat undan rätt mycket under senaste året för det avseendet faktiskt.

Men vill åtminstone köpa nåt man kan peka på och visa att "det köpte vi". Men vi köper ju inte så dyra saker generellt liksom. Antagligen sätter vi in det på ett konto till saker som kan dyka upp men som vi ändå hade tänkt köpa  Då får vi ju lika mycket extra över av våra egna pengar att vara lediga för.  
  • godisbit
    7eHimlen skrev 2012-04-24 11:30:40 följande:
    Min BM ville att jag skulle äta järntillskott och ta ACO gravid eller ACO Kvinna. (är i v23). Däremot använder jag inte Niferex som de tipsar om utan dricker blutsaft istället. Första besöket hos BM hade jag  132 i järnvärde, igår hade jag 130 så det verkar ju som att det funkar :)
    Sen ville min läkare på Spec mvc att jag tar extra D-vitamin, eftersom man inte fått så mycket sol under vinterhalvåret, men nu skiner ju solen igen så det kanske inte behövs egentligen.. Iofs tar jag ju sprutor med inohep för att motverka proppar under grav, så om d-vitaminen har nån verkan där kanske, jag vet inte riktigt.
    Men järn o multiovitamin ska man nog fortsätta med :D   
    D-vitamin kan i princip alla här uppe i norden behöva ta under vinterhalvåret i alla fall. På grund av solens vinkel mot jorden så räcker det så här års inte med att det ska vara soligt eftersom så pass mkt av den strålning som behövs (för att kroppen ska kunna bilda eget d-vitamin) försvinner (absorberas?) i atmosfären. Det är inte så länge sen den rekommenderade dagliga dosen höjdes och det finns i princip ingen risk att få i sig för mkt d-vitamin heller. Däremot så är det många besvär och sjukdomar som man vet eller misstänker förvärras (i vissa fall orsakas) av för lite d-vitamin.

Här är en länk till kostdoktorns blogg där du kan läsa mer om d-vitamin http://www.kostdoktorn.se/d-vitamin/  och även en länk till hans inlägg om d-vitamin när man är gravid http://www.kostdoktorn.se/extra-d-vitamin-viktigt-for-gravida/ 

Jag har tagit extra d-vitamin sedan långt innan jag blev gravid och jag fortsätter ta det nu. 
  • Jloow

Gadget: ja precis det är samma. Det enda jag vet är att SHR:n har en annan typ av fästanordning som gör att man inte behöver ha några adapter till deras vagnar som har klick and go system. Det är den ända anledningen som vi köper den eftersom vi även beställt en B-dual med hela kalaset.. :)

• fru Elle

DetGodaLivet; Det var ju ett trevligt tillskott, du har ju köpt det mesta så jag förstår att det inte är så lätt att komma på något. Hade din mamma tänkt på något speciellt? När vi fick vårt första barn så satte min mamma över 1000 kr till vårt konto varje månad som ett bidrag för att köpa saker till barnet. Kändes konstigt och pengarna gick ju direkt in till vårt konto så det blev ju bara som en extra inkomst. Men jag använde dessa pengar till att köpa kanske onödiga bebiskläder eller annat som jag tyckte var lite dyrt, med motivationen att det var en present från mormor.

Molly 2008, Harry 2010 och BF 13/8 2012
  • Sommaren12

Maxi-cosi cabriofix med isofix bas ska vi ha.

Detgodalivet: jag hade sagt att vi redan köpt det mesta. Hon kanske vill ge ändå, ni kan ju sätta undan det? Rätt var det är behöver man nåt. Eller som nån sa, en extra månad hemma med bebisen.

• DetGodaLivet
    fru Elle skrev 2012-04-24 21:02:34 följande:
    DetGodaLivet; Det var ju ett trevligt tillskott, du har ju köpt det mesta så jag förstår att det inte är så lätt att komma på något. Hade din mamma tänkt på något speciellt? När vi fick vårt första barn så satte min mamma över 1000 kr till vårt konto varje månad som ett bidrag för att köpa saker till barnet. Kändes konstigt och pengarna gick ju direkt in till vårt konto så det blev ju bara som en extra inkomst. Men jag använde dessa pengar till att köpa kanske onödiga bebiskläder eller annat som jag tyckte var lite dyrt, med motivationen att det var en present från mormor.
    Ja nån sådan liten guldkant får det nog bli, som du säger kan man ju motivera lite onödigare köp då. Det enda jag kan komma på i nuläget är den där lampan som ser ut som ett rådjur som varit med i bildtråden, det är en typisk sådan där för-dyr-för-att-vara-jag-men-tänker-köpa-ändå. En sådan ska kan man ju spara i många år också.

Tror inte hon hade nån särskild tanke, vet att hon betalade syrrans vagn när hon fick barn förra året så hon vill kanske att det ska vara rättvist. Men vi köper ju inte sådär dyra grejjer oavsett vem som betalar.
  • DetGodaLivet
    Sommaren12 skrev 2012-04-24 22:09:04 följande:
    Maxi-cosi cabriofix med isofix bas ska vi ha.

Detgodalivet: jag hade sagt att vi redan köpt det mesta. Hon kanske vill ge ändå, ni kan ju sätta undan det? Rätt var det är behöver man nåt. Eller som nån sa, en extra månad hemma med bebisen.

Ja jag är lika tacksam ändå fast vi redan köpt det mesta, tycker det är en fin tanke och vill inte tacka nej - det tror jag hon skulle ta illa upp av (sambon tyckte att vi skulle tacka nej).

• Issan8

även jag hör till en av dom som läser tråden och suger in alla tips men har tyvärr inte mycket att delge gällande bebislivet än...

I uråldriga Schweiz får min man, pappan till bebis lyxigt nog 10 dagar från företaget, that's it!
    Jag som bara arbetar ibland kommer få en liten mamma-peng i 3 månader men vi har ändå bestämt att jag blir hemma minst 1 år med bebis. Jag är själv lärare å jobbar ibland extra på privata förskolor här i Zürich där vi har bebisar från 4 månader och även om vi, alltså personalen lyckas tillgodose bebisarna behov när de är på förskolan skulle jag själv aldrig kunna lämna bort min lilla bebis. Vissa skickar tex med bröstmjölk på flaska medan anadra bebisar får ersättning under dagarna.

Håller iallafall med om vad Fransyskan skrev, Sverige är ett toppenland på många sätt med lång föräldraledighet. 

Jag kommer eventuellt börja jobba extra efter bara 2-3 månader som barnvakt el vikarie på förskolor om jag kan ta med mig min egen bebis. Barnvaktar en jättego treåring ibland så blir nog till att ta med mig bebis dit ibland för att dryga ut kassan, borde väl inte va värre än att bebis har egna syskon tänker jag? 

Intressant att det diskuterades kring katter då vi själva har två varav än är väldigt kelig å social, hoppas han klarar av att bli bortprioriterad ett tag. 

• Issan8

haha sorry om jag sabbar fokus på bebisdiskussionen men denna krabat är som en bebis, det jamas, gnälls å han ska alltid vara i centrum...hur ska det gå? tur att han går ut ibland.....