• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • fransyskan
    Gadget skrev 2012-04-24 12:10:50 följande:
    Jag kommer ta hela ledigheten här i omoderna Tyskland.  
    Haha, samma här i omoderna Frankrike. Maken får generösa 11 dagar, jag får 6 veckor innan födelsen och 12 veckor
    efter, sedan har man rätt till obetald ledighet tills barnet blir 3 år gammal. Har sagt det förrut, men det tål upprepas; Sverige är ett bra land <3
  • FruFoxy

Fransyskan:
    Hur gör man om man måste gå tillbaka till arbetet efter 12 veckor? Finns det förskolor för så små eller är det nannys man anställer?

• Challelotten

Ja vi lever bra här :0) vi ska vara hemma 1 och ett halvt år samma som dottern och det kändes bra med dagis och allt. Sambon är inte så intresserad av att ta ut pappa dagar då han alltid är ledig 2-3 dagar på vardagen, men jobbar varannan helg. Sen tänkte jag jobba lite nästa sommar innan barnet blir ett år och spara lite, då jobbar jag när sambon är ledig. Så istället för att vara hemma heltid kortare tid så kommer jag vara hemma längre på deltid :0)

• Gadget
    fransyskan skrev 2012-04-24 12:23:07 följande:
    Haha, samma här i omoderna Frankrike. Maken får generösa 11 dagar, jag får 6 veckor innan födelsen och 12 veckor
    efter, sedan har man rätt till obetald ledighet tills barnet blir 3 år gammal. Har sagt det förrut, men det tål upprepas; Sverige är ett bra land <3
    Oj, men då är det bättre här ändå. Här får man betalt i ett år i alla fall, vet ärligt talat inte hur mycket om man jobbat innan, jag får ett minimibelopp på 300 EUR i månaden.

Min svägerska bor i USA och jag tror hon tvingades gå tillbaka till jobbet sådär efter 12 veckor ungefär också och lilla killen hamnade på dagis. Men han vägrade flaska så hon fick helt enkelt säga upp sig från jobbet för att vara hemma med honom. Hon hade inte ens rätt till obetald ledighet. I februari sökte hon ett nytt jobb hon fick, men nu tyckte arbetsgivaren att hennes son varit sjuk så mycket så det fungerar inte. Hon fick alltså sluta nu där också och uppmuntrades att söka jobbet igen när sonen blivit äldre och inte är sjuk. Galet land.... 
  • Ellenbmt

Jag blir hemma ett år och sambon runt fyra månader, dock är han även ledig mån-tors hela oktober-november samt jan-aprill så han lär ta sina dagar då tror jag... På våren alltså.

• Svipp

Jag tar inga vitaminer eller järn eller annat. Det enda jag tagit var folsyra fram till v 12. Min bm frågar inte heller. Bara man äter varierat borde det ju räcka. Blodvärdet låg på 130 sist så jag behöver inte järn heller enligt henne. Skönt att slippa knapra piller.

• Ellenbmt

Sorry om jag skrev sjukt luddigt. Jag kommer alltså att jobba när han är hemma och vise versa, sen kanske vi har gemensam semester nästasommar

• Kampis

ang vikten, jag tror inte att man ska vara så noga med det.

Ämnesomsättningen ändras ju under en graviditete, och en del går upp 10 kilo väldigt snabbt och en del går inte upp nåt alls. Hr som så får ju bebisen alltid det den behöver, den som får mindre är ju mamman och det märker man ju om man inte mår bra. 

jag har gått upp 1,5 kilo hittils, och ingenting på nästan två veckor.

Sen kan väl inte jag vara den enda som vet personer som faktiskt gått ner totalt sett över hela grav? Altså som väger mindre vid förlossning än vid bfruktning? jag vet minst 3 såna.      

• Kampis

Ang vitaminer så har jag ACO gravid hemma som jag kommer ihåg att ta max ett par dagar i veckan. Känner inte av nån ev järnbris men ska till bm på fredag så det ska bli spännande att se värdet :)

• 7eHimlen

För vår del så har ju min fru inga rättigheter innan närståendeadoptionen har gått igenom, och det kan ju ta ett tag. Just nu är hon arbetslös iaf, så vi kommer ändå vara hemma tillsammans om det fortsätter så. Men annars så kommer jag ta ca 9 månader eller kanske lite mer o sen får hon vara hemma :) Eller så går vi om varandra om hon får ett jobb. Jag skulle gärna vara hemma i över ett år, men det funkar varken med jobbet eller ekonomin så som det ser ut nu.