• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Ellenbmt

Vår dotter började vid 16 månader. Då kände vi att hon behövde leka mera med andra barn, jag var ganska isolerad med få vänner med barn

• DetGodaLivet
    Sommaren12 skrev 2012-04-24 13:23:46 följande:
    Nu har jag köpt en ny burk mitt val. Tycker de smakar minst och trillar ner bäst. Min bm har inte nämnt nåt om järntillskott alls men träffade ju henne senast i v 10... Då sa hon att jag hade jättefint tjockt blod. Ska träffa henne på måndag så får väl kolla järnet då.

Jag kommer förmodligen ta ut fp ett tag innan bf. Har sommarlov från 1 juni och tror knappast nån vill ge en höggravid sommarjobb. Tänkte leva lite på sparade pengar först. Sen ska jag vara hemma rätt så exakt ett år och om vi har råd så tar mannen ut några månader när jag börjar skolan igen.
    Är det för tidigt att sätta en 14 månaders bebis i förskolan? Känns tidigt men vet inte hur länge vi har råd att han ska va pappaledig å jag plugga.
    "För tidigt" beror ju på vilket perspektiv man menar. Det är för tidigt för att de ska ha något eget utbyte av det i egentlig mening men de drar ju inte automatiskt nån skada av det heller om förskolan har tillräckligt hög kvalitet och dagarna inte blir för långa. Någonstans måste ju barnen vara på dagarna om man jobbar/pluggar, det är en realitet.

Min äldste son (nu 12) började i förskola så tidigt då jag var student och dels inte hade ekonomiska möjligheter och dels inte kunde hoppa på rätt kurs när som helst. Det kändes väl mest som förvaring första året men han var väl omhändertagen. Vi fick dock söka privat och skjutsa ganska långt för att hitta en förskola med tillräckligt små barngrupper, de flesta förskolor är inte anpassade för så små barns behov (socialstyrelsen rek. är max 10-12 barn för de minsta men av ekonomiska skäl följer de flesta kommuner och förskolor inte det).

Tycker inte att man ska ha ångest för att man väljer det man måste. Däremot är det fel att intala sig att man väljer en tidig förskolestart för barnets skull. Det är ett val man måste ta ansvar för att bära som vuxen det har inte med barnets behov att göra utan föräldrarnas (också viktiga) behov av att kunna arbeta. Förskolan ger inte de minsta något som de inte kan få hemma.

• NiniMe

Ohh nu har vi varit inne på förlossningen och allt såg bra ut med lilla gumman, hon låg på tvären och böka lite Hon var lugn men allt såg jättebra ut Så det är bara att gilla läget att hon inte är lika vild som sina bröder e och var Hon gav oss tummen upp på ultraljudet
    Sen råkade läkaren försäga sig, hon sa hon flera gånger och sen oj ni vet att det är en flicka va? Hahahaha så ja det är en tösabit i magen Tur vi hade kollat det hahahaha

• NiniMe
    Stövelkatten skrev 2012-04-24 10:09:41 följande:
    Beror på vilken sjal man vill ha. Min första var en vävd sjal, den gillade jag inte så mycket. Stadigt tyg, och blev väldigt bulkigt på en nyfödd. Nu gör jag trikåsjalar; tunnare och lättare att ha att göra med för små bebisar, tycker jag. Antingen har jag använt vanlig trikå eller tunn muddväv. Muddväven tycker jag funkar superbra om man vill ha en lite stabilare, men ändå stretchig sjal.
    Ok då ska jag nog också ge mig på att sy en Verkar så lätt o ha sin unge där
  • NiniMe
    DetGodaLivet skrev 2012-04-24 18:29:11 följande:
    Vad skönt att höra att allt var bra NiniMe!
    Ja det var en lättnad, som sagt, jobbigt när man inte kan släppa oron men nu är den borta
  • Sommaren12
    DetGodaLivet skrev 2012-04-24 18:03:02 följande:
    "För tidigt" beror ju på vilket perspektiv man menar. Det är för tidigt för att de ska ha något eget utbyte av det i egentlig mening men de drar ju inte automatiskt nån skada av det heller om förskolan har tillräckligt hög kvalitet och dagarna inte blir för långa. Någonstans måste ju barnen vara på dagarna om man jobbar/pluggar, det är en realitet.

Min äldste son (nu 12) började i förskola så tidigt då jag var student och dels inte hade ekonomiska möjligheter och dels inte kunde hoppa på rätt kurs när som helst. Det kändes väl mest som förvaring första året men han var väl omhändertagen. Vi fick dock söka privat och skjutsa ganska långt för att hitta en förskola med tillräckligt små barngrupper, de flesta förskolor är inte anpassade för så små barns behov (socialstyrelsen rek. är max 10-12 barn för de minsta men av ekonomiska skäl följer de flesta kommuner och förskolor inte det).

Tycker inte att man ska ha ångest för att man väljer det man måste. Däremot är det fel att intala sig att man väljer en tidig förskolestart för barnets skull. Det är ett val man måste ta ansvar för att bära som vuxen det har inte med barnets behov att göra utan föräldrarnas (också viktiga) behov av att kunna arbeta. Förskolan ger inte de minsta något som de inte kan få hemma.

Ja ungefär sådär tänker jag med. Inser ju att barnet inte får ut något av det så tidigt men vad ska man göra? Som tur är så har jag korta dagar i skolan och min man kan vara rätt flexibel med sina tider på jobbet så det kan ju bli en "mjukstart" om det nu behövs. 

Tack ni andra för era erfarenheter också.

Nu har jag bara en dag kvar av skitkursen! =) Så himla skönt! Jag hoppas bara att jag klarade tentan också så kan jag lämna detta bakom mig. Idag var föreläsaren plötsligt jättesnäll och sa inget negativt alls utan bara positiva kommentarer om våra reklamfilmer som vi gjort. Schizo! 
  • Saftmedbulle
    LindaPernilla skrev 2012-04-24 11:49:26 följande:
    Hej tjejer!

Tänkte kasta in en fråga här. Hur har ni tänkt lägga upp föräldraledigheten mellan er och pappan? :)
    Vi ska dela lika.
  • DetGodaLivet
    Sommaren12 skrev 2012-04-24 18:49:48 följande:
    Ja ungefär sådär tänker jag med. Inser ju att barnet inte får ut något av det så tidigt men vad ska man göra? Som tur är så har jag korta dagar i skolan och min man kan vara rätt flexibel med sina tider på jobbet så det kan ju bli en "mjukstart" om det nu behövs. 

Tack ni andra för era erfarenheter också.

Nu har jag bara en dag kvar av skitkursen! =) Så himla skönt! Jag hoppas bara att jag klarade tentan också så kan jag lämna detta bakom mig. Idag var föreläsaren plötsligt jättesnäll och sa inget negativt alls utan bara positiva kommentarer om våra reklamfilmer som vi gjort. Schizo! 

Korta dagar men tidigare start är ändå föredra framför lite senare start och långa dagar tycker jag, så tror inte du ska nojja allt för mycket över det.

Sedan är det ju en jäkla skillnad på att stoppa barn tidig på dagis för att man inte kan slita sig från onödig lyxkonsumtion och att använda dagis för att man behöver. Gör man så gott man kan här i livet så är det faktiskt bra nog.

Håller tummarna för att du klarar tentan och slipper se skitkursläraren ever again.