• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • 7eHimlen
    Svipp skrev 2012-04-24 10:39:56 följande:
    Jag kanske skulle ringa och rådfråga bara? Ja, jag gör nog det, så slipper jag oroa mig.

Ja ring och kolla, om inte annat så kommer du iaf bli lite lugnad! :D Håll oss uppdaterade!
  • Sommaren12

Nu försvann hälften! Tredje trimestern är lika med 27 plus 0 alltså?
    FL gillar inte tecken från iphone...

• Svipp
    DetGodaLivet skrev 2012-04-24 10:44:29 följande:
    Enda "risken" med viktminskning om bebin ändå växer som den ska är att det frigörs väldigt mycket miljögifter i kroppen när man bränner sina fettdepåer, och detta tar då babyn del av. Finns därför anledning att försöka ligga på lite plus även om man kanske har övervikt att ta av.
    Mmm, jo, jag vet ju det, därför blir jag orolig. När saker och ting (skolan, sjuka barn, pengabrist mm) lugnar ner sig kanske det vänder. Har bara drygt 5 veckor kvar till sommarlov!
    Bm har telefontid kl 11 så då ska ringa, mest för att jag vill höra att det är heeeeelt normaaaalt.
  • Randiga Rut

Sommaren12: Det känns lite som att hur man räknar kring en graviditet inte är en exakt vetenskap... Kollar man appen från Libero och 1177 så säger båda att tredje trimestern börjar 24+0 medan andra säger 27+0. Det är bara att välja! ;)

• DetGodaLivet
    Svipp skrev 2012-04-24 10:50:21 följande:
    Mmm, jo, jag vet ju det, därför blir jag orolig. När saker och ting (skolan, sjuka barn, pengabrist mm) lugnar ner sig kanske det vänder. Har bara drygt 5 veckor kvar till sommarlov!
    Bm har telefontid kl 11 så då ska ringa, mest för att jag vill höra att det är heeeeelt normaaaalt.

Ja men det ska nog till en rätt stor viktminskning för att få några negativa effekter, inte bara nåt kilo hit och dit. Tror inte du behöver oroa dig, risken är ju att det ökar stressen ännu mer så lugnande telefonsamtal är nog en bra idé.
  • isaochbel
    TheMaraja skrev 2012-04-24 09:46:36 följande:
    Blä jag tror jag har fått bihåleinflammation . Har så sjukt ont i bihålorna. Förra torsdagen fick jag ont i halsen, sen kom dottern hem från dagis med magsjuka i fredags och smittade hela familjen innan vi blev sjuka igen på måndagen med snuva och hosta. Hostan sitter kvar både hos mig och Iris och nu har jag fått galet ont i bihålorna. Verkar när man läser om det som att det är bara att vänta ut det. Någon som har några bra husmors tips!?

Jag har haft bihåleinflammation 2 ggr under graviditeten, fick först en kur kåvepenin men den bet inte. Efter 4 veckor stod jag inte ut mer och gick och fick en annan antibiotika som tog + avsvällande nässpray med kortison i! Ett tips är att använda nässsköljningskanna eller spruta som man hittar på apotek med salt till för ca 200kr. Min bm sa att om det kommer tillbaks och jag går till läkaren så skulle jag absolut inte låta de spola bihålerna med slang, varför vet jag inte och hon tyckte inte att jag skulle ta mer antibiotika. Tydligen är det viss procent av gravida som får någon slags kronisk bihåleinflammation under graviditeten men det ska tydligen går över innom 2 veckor då barnet är fött.
  • LiJon

Min app Babygruppen säger att tredje trimestern är v. 28-40, men det känns som att det står olika överallt.

Jag har också blivit jättevarm, får som riktiga värmevallningar. Då är jag frusen i vanliga fall och har en karl som är väldigt varm av sig, nu klagar till och med han att det är kallt hemma när jag måste ha balkongdörren vidöppen fast det bara är 4+ ute. Bävar lite över hur det ska bli i sommar om det blir riktigt varmt.

• natlup

Vart på 25 veckorskontroll och fick lyssna på hjärtat igen å det låg på 150 slag/minut. Sen så mätte hon magen visade sig att bebis var 6-7% över medel. Kommer ja få en stor bebis nu?

• fransyskan
    Sommaren12 skrev 2012-04-24 10:18:15 följande:
    Idag startar mitt projekt hälsosam graviditet haha! Ska skriva ner allt jag äter och tränar för att tagga mig till att inte äta massa onödigt sista tiden. 
    Finns det någon grupp här på FL där folk peppar varandra och man skriver upp det man ätit och tränat under graviditeten? Eller är det "fult" att bry sig?

Jag mådde så illa i början att jag "unnade" mig att äta vad jag än ville -- huvudsaken kändes som att maten stannade i magen. Vilket funkade bra just då, men nu har jag kvar samma mentalitet fastän jag inte mår illa längre och heh, tja, som sagt... jag gick upp 1.5 kg på en vecka vilket känns lagom bra. Kan inte tänka mig barnet mår bra av allt socker jag lassar i mig heller.
    DetGodaLivet skrev 2012-04-24 10:39:51 följande:
    Jag löser oftast "överflödsproblemet"  genom att låta grejjer rotera i bekantskapskretsen. Annars skulle jag få dåligt samvete över min överkonsumtion. Just nu har jag tex en babysytter, en babybjörn och alla 26-68 kläder ulånade till en kompis och alla 50-56 kläder utlånade tills vägerskan.  Sedan ärver jag med lite extra plagg från den när jag får tillbaks det.
    Smart lösning! Vår bekantskapskrets är lite begränsad då vi har alla släktingar och gamla vänner i Sverige/England, men jag har faktiskt en hel del kollegor som är gravida/just fått barn. Ska se om dom kanske behöver något. Oavsett om grejerna finner sin väg tillbaka har man ju i alla fall fått till lite karma
  • Svipp
    DetGodaLivet skrev 2012-04-24 10:54:08 följande:
    Ja men det ska nog till en rätt stor viktminskning för att få några negativa effekter, inte bara nåt kilo hit och dit. Tror inte du behöver oroa dig, risken är ju att det ökar stressen ännu mer så lugnande telefonsamtal är nog en bra idé.
    Ja det är nog sant, måste nog till ganska många kg för att det ska bli nån risk. Hon var inte där idag så hon skulle ringa imorgon. Men jag känner mig lugnare nu när jag "pratat" med er.