• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Sommaren12

Dryga FK! Alltid hundra papper fram och tillbaka! Fick papper att fylla i men jag är studerande så fick ringa dit och beställa papper som gäller mig. Kunde man inte ha fått fylla i nåt istället när man skickar moderskapsintyget så de skickar rätt papper från början?!
    Sen ringde jag och köade i en kvart för att boka ett möte på FK i Kalmar. Då skickar de ett mail till Kalmar och sen ringer nån där upp. Nu blev det bokat men sen såg jag att tiden inte funkar så skulle ringa och omboka och då måste man göra samma procedur igen; ringa till centrala kundcentret, varpå de skickar mail till Kalmar och sen ringer Kalmar upp om ett par dagar. Varför kan man inte bara få deras kontaktuppgifter? Suuuck!

Nu har det löst sig med barnvagnen i alla fall. Efter lite om och men så skickar Babyproffsen en ny och RÄTT liggdel (efter att först ha mutat oss med ett presentkort på 500 kr istället!). De hävdar att vagnen är ny trots nerknycklade skydd, damm å smuts så det är väl inget å göra åt det. Det spelar egentligen inte oss nån roll, var mest en principsak att nytt ska vara nerpackat och oanvänt. Får vi bara ny liggdel nu, som vi ska, så är vi nöjda. Tycker i alla fall om vagnen så mycket! Den är fiiiin! Känns väldigt stabil och så. 

• A R
    Bellatrixx: Jobbigt för dig men skönt att lilla bebisen mår bra.

Sommaren12: Vad skönt att din kurs är slut nu. Ja, nu kan du börja nedräkningen till ledigheten och med en NY resa däremellan, inte dåligt!

Jag kommer att jobba deltid hemifrån under föräldraledigheten, maken jobbar delvis hemifrån han med så till viss del kommer vi hjälpas åt. Jag har tänkt att den lilla ska börja på dagis redan vid ett års ålder, egentligen tycker jag det är lite för tidigt, men jag vet att okt-jan kommer vara fullt med jobb och jag behöver verkligen några timmar per dag att att jobba då. Men min plan är att ha dagis 4 timmar om dagen fyra dagar i veckan och ha det så en längre tid i stället. 

Idag har jag fyndat BOOB-amning/gravid kläder. För er som bor i Stockholm så har de haft utförsäljning i dag och även i morgon.  Kolla deras FB-sida om ni är intresserade. Jag köpte en tunika, ett linne, en omlottröja, en babybody och ett par babybyxor för 750:-
    Jag har även varit till tygaffären och köpt två olika trikåtyger för att sy babyfiltar av. Tog till lite extra och tänkte sy en mössa, body och dreggellapp också. Jag är så sugen att pyssla, sy och sticka hela tiden (en graviditetsnoja?)

Har inte mått illa på länge nu men i kväll har det slagit till med full kraft, blä. 
  • Karo77

Hejsan tjejer!!!! Nu var det verkligen Lange s'en jag har skrivit nat pa FL!! I morgon borjar v.25 och lillgrabben bara vaxer sa knakar i min arma kropp! I dag har jag verkligen ont i " sittbenen" nar jag gar....har nan annan kannt sa?? Annars kan jag inte klaga for jag mar ganska toppen, har jobbat 50% i en manad pga diskbrock. Kommer nog vara sjukskrivas 100% i slutet pa maj. Forra graviditeten blev jag sangliggande fran v.28 pga diskbrocken sa nu har jag dragit ner pa arbetet i god tid for att slippa sangen denna gang. Annars vad galler mammaledigt sa har fransyskan redan berattat hur det gar till har i frankrike men jag kommer att ta ledigt minst 1 ar den har gangen. Med sonen jobbade jag 100% efter 4manader. Allèles for tidigt men hade inget val.... Ellenbmt: jag skickar en jatte peppkram till dig!!

• Naimis

Igår fick vi lägenheten såld! Så flyttlasset går om 3 veckor.

Har varit och bowlat idag med jobbet. Super kul, men ryggen mår inge vidare just nu.

Ang järnvärde och järndepåer så stämmer de att depåerna är reserven.

Har bra järnvärde men depåerna var väldigt lpga och därför ska jag ta tillskott hela graviditeten då man inte testar järndepåerna mer än på inskrivningen.

Detta tog dom inte prover för när jag var gravid med Neo

• Novixi

Sommaren: såg att du också studerar. Vet du hur det gäller när man är studerande, blir det lägsta nivån på fp eller får man en viss del av den "förlorade inkomsten" trots att det är lån och bidrag? Hade varit ett rejält bakslag att få lägsta utbetalning på typ 3000 kr i månaden när jag nu har närmare 9000 :(
    Du skrev något om speciella papper när man är studerande, vad är det och varför är det andra papper?

• Sommaren12
    Novixi skrev 2012-04-25 22:13:52 följande:
    Sommaren: såg att du också studerar. Vet du hur det gäller när man är studerande, blir det lägsta nivån på fp eller får man en viss del av den "förlorade inkomsten" trots att det är lån och bidrag? Hade varit ett rejält bakslag att få lägsta utbetalning på typ 3000 kr i månaden när jag nu har närmare 9000 :(
    Du skrev något om speciella papper när man är studerande, vad är det och varför är det andra papper?
    Ja tyvärr är det lägsta nivå normalt sett. Men om du har jobbat innan i minst 6 månader sammanhängande och det inte är några glapp mellan jobb och studier (fast en luddig tre månaders period finns att tillämpa) så bör du få fp grundad på din tidigare inkomst. Det är det jag håller på att reda ut nu. 
    När du skickat i moderskapsintyget får du hem papper du ska fylla i och skicka in till FK, men de skickar bara sådana papper du fyller i om du arbetar. Studerar man får man ringa och beställa andra blanketter.

• RockTheRebell

Sommaren12: gott att kursen är slut! Idag har jag examinerats för min utbildning och har en kurs kvar som börjar på onsdag. Om 5 veckor från det är skiten över :D Jag mår bra än o liten slår volter för glatta livet. För jag ska stå upp kvart i 4. Bara o vänja sig va? Hehe. Imorgon är det bm 13.30

• any19877

Sommaren12: jag jobbade också innan jag började studera och just nu håller jag på att samla alla intyg fr mina dåvarande arbetsgivare. Jag har haft olika inkomster fr 2 olika jobb. Vet du om de kommer summera de inkomsterna eller basera min sgi bara på inkomsten fr 1 jobb?
    Hoppas det kommer gå bra för oss alla;)

• eleanoresmamma
    sowe81 skrev 2012-04-25 13:22:12 följande:
    Har sett att ni diskutterat dagis tidigare. Jag har en följdfråga där. Är det någon som vet om man kan kombinera dagis med föräldrapenning. Tex att man tar ut 10-15 dagar FP och har dagisplats på 50%. Som första tid? Kan man förästen välja att ha dagisplats på deltid?
    I många kommuner handlar det inte om hur många dagar du tar ut ifrån fk, utan det handlar om hur du är föräldraledig från ditt jobb. Är du fl 100% från ditt arbete men tar ut 3 dagar i veckan från fk så är du ändå 100% fl från arbetet därför får du bara ha barnet 15 timmar på förskolan. Är du fl 50% från arbetet och arbetar 50% har du rätt till att ha barnet på förskolan 50% + resvägstid. I den kommun som jag arbetar i och den kommun som jag bor i är reglerna såhär! (Arbetar på förskola!)

Hoppas du förstår hur jag menar... Det bästa du kan göra är att ringa till den som är barnomsorgsansvarig i din kommun och ställa din fråga så vet du sen säkert vad som gäller.

Lycka till

Kram till er alla!