• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Sommaren12

Any19877: ingen aning! Tror det borde vara sammanräknat men det är bara spekulationer.

Albasmamma: ja lite som firande blir det ju :) älskar new york, skulle vilja bo där!

• fransyskan
    Karo77 skrev 2012-04-25 21:43:09 följande:
    Annars vad galler mammaledigt sa har fransyskan redan berattat hur det gar till har i frankrike men jag kommer att ta ledigt minst 1 ar den har gangen.
    Fast det blir bättre efter barn två, tror jag? Man får ut lite mer pengar, osv? Hoppas du får vara hemma från maj! Jag ser verkligen inte fram emot att jobba juni/juli... hoppas lite på en ovanligt sval fransk sommar

Jag har försökt vara nyttig nu i några dagar; det har blivit lite godis på jobbet men annars bra val. Mycket grönsaker och så ordentligt med protein i form av ägg, fisk och bönor. (Kött tycker jag blivit riktigt vidrigt sedan jag blev gravid.) Och sedan har jag kört ett kort mamma-yoga pass varje morgon.

Någon som kan rekommendera bra videos eller program med enkel träning för gravida? Engelska eller svenska, vilket som. Känner att kroppen vill röra sig lite men vet inte vad jag vågar göra riktigt.
  • Sommaren12

Känner att jag börjar bli gnällig. Känner mig så osmidig, speciellt när jag ska resa mig eller knyta skorna. Och så trycker magen så förbannat mot revbenen och gissar på att det bara ska bli värre. Sparkarna börjar göra lite småont också. Ojojoj...

• Hejåhå

Är i valet och kvalet...

Min bästa kompis gifter sig i Blekinge den 18/8, BF 23/8. Vi bor i Stockholm.
    Min man, svärmor och mamma tycker vi ska stanna hemma, medan jag är inställd på att åka. Vill inte missa det! Dessutom skulle jag bli väldigt bitter om jag dessutom går över två veckor.
    Jag tänker att i värsta fall får man föda i Blekinge och sitta på kuddar i bilen hem. Har jag förvärkar stannar jag naturligtvis hemma.

Hur skulle ni göra?

• sowe81
    eleanoresmamma skrev 2012-04-26 07:33:48 följande:
    I många kommuner handlar det inte om hur många dagar du tar ut ifrån fk, utan det handlar om hur du är föräldraledig från ditt jobb. Är du fl 100% från ditt arbete men tar ut 3 dagar i veckan från fk så är du ändå 100% fl från arbetet därför får du bara ha barnet 15 timmar på förskolan. Är du fl 50% från arbetet och arbetar 50% har du rätt till att ha barnet på förskolan 50% + resvägstid. I den kommun som jag arbetar i och den kommun som jag bor i är reglerna såhär! (Arbetar på förskola!)

Hoppas du förstår hur jag menar... Det bästa du kan göra är att ringa till den som är barnomsorgsansvarig i din kommun och ställa din fråga så vet du sen säkert vad som gäller.

Lycka till

Kram till er alla!      

Egentligen är det min sambo det gäller för jag kommer inte ta ut dagar då, även om jag kommer vara föräldraledig 40% (2 dagar i veckan). Men min sambo är egen företagare och jobbar mest april-oktober. Men jag tror ändå det är bra att börja skola in lite på dagis i ja-feb typ, blir så konstigt att börja inskolning i maj annars då dagis oftast har lite andra tider och ihopslagningar över sommaren, för jag kommer inte kunna vara hemma hela sommaren då min sambo jobbar typ 9-21 varje dag. Så då vill vi ha en dagisplats som hon kan vara på iaf nån eller några dagar i veckan och inte vara helt ny. Urs, det är lite rörigt. Men jag tror nog att vi ska få ihop det, om vi har dagis 2-3 dagar i veckan och min sambo är ledig de andra dagarna och ta ur FP.
  • A R
    trossan skrev 2012-04-25 20:46:00 följande:
    A R - har du tips om någon bra tygaffär i Stockholm också!? :)
    Tygverket på St. Paulsgatan 19 är min favorit. 
    Stort utbud och lätt att fynda stuvbitar. 
    De har även en till butik på St. paulsgatan 3 där man kan hyra symaskin per timme och få hjälpa med egna projekt och där säljer de även i mitt tycke de otroligt fina liberty tygerna. 
  • A R

Nu kommer det lite gnäll, började må illa igår kväll och har gjort det hela natten, mår fortfarande illa och har ont i magen upp mot mellangärdet, tror det är magkatarr eller något sånt. Har tagit både omeprazol och alvedon och energinivån är i botten. Sitter och stirrar på kaffekoppen som jag egentligen inte alls är sugen på men vet att jag får ont i huvudet om jag inte tar lite kaffe. Kände dessutom av ischiasnerven i natt igen. Usch vilken trist dag det här kommer att bli.
    Gnäll gnäll....