• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • trossan

A R - grymt, tack för tygtips! Blir en tripp till söder inom kort!

Trist med gnällig jobbig dag.. Imorgon blir bättre får vi hoppas!
    Själv har jag haft ont i huvet sen jag vaknade o det går inte över trots att jag vilat hela fm. Kanske är det kaffe som saknas! :)

• trossan

Hejochhå- vad säger sin kompis? Hon måste ju vara beredd att ändra bordsplacering i sista Sek om du föder samma dag men har tänkt komma etc..?

• trossan

Xericax och sowe81-
    Förstår precis hur ni känner och haft samma ångest själv ang vikarie.
    Är faktiskt så nöjd nu med att de inte kommer ta in någon vikarie för mig!
    Mycket för att jag kommer tillbaka på halvtid redan efter ett halvår.
    Så de ska försöka klara sig utan mig/ lägga ut det på flera i organisationen, och sedan vänta med stora projekt tills jag är tillbaka.
    Så skönt! Förhoppningsvis kommer de sakna mig medans jag är borta! :)

• Sommaren12

Läser era tankar kring vikarie. Kanske lätt för mig att säga med tanke på att jag pluggar å ingen kommer ta min plats men jag har ändå jobbat i sju år innan jag började plugga och kan tänka mig in i situationen. För det första, å det är ju det viktigaste, så är ju jobbet ert oavsett. De får ju inte sparka er ovasett hur bra vikarien är. 
    Sen är det ju som det är helt enkelt. Om vikarien är bra, ja då är ju alla nöjda, och när ni kommer tillbaka kommer de säkert vara glada över det också. Vad ska ni göra åt det liksom? Jag menar inte att låta nonchalant utan bara att det är inget ni kan styra över så försök släpp era hjärnspöken. Om ni oroar er så hör av er ibland under ledigheten till er chef och kollar hur saker går, om vikarien funkar och om nåt nytt hänt på jobbet. Visa intresse trots att ni är borta! Åk dit på en fika eller ring ett enkelt telefonsamtal, då märker de att ni bryr er om ert jobb.

• Karo77
    fransyskan skrev 2012-04-26 09:14:41 följande:
    Fast det blir bättre efter barn två, tror jag? Man får ut lite mer pengar, osv? Hoppas du får vara hemma från maj! Jag ser verkligen inte fram emot att jobba juni/juli... hoppas lite på en ovanligt sval fransk sommar Jag har försökt vara nyttig nu i några dagar; det har blivit lite godis på jobbet men annars bra val. Mycket grönsaker och så ordentligt med protein i form av ägg, fisk och bönor. (Kött tycker jag blivit riktigt vidrigt sedan jag blev gravid.) Och sedan har jag kört ett kort mamma-yoga pass varje morgon. Någon som kan rekommendera bra videos eller program med enkel träning för gravida? Engelska eller svenska, vilket som. Känner att kroppen vill röra sig lite men vet inte vad jag vågar göra riktigt.

Fransyskan: med barn 2 beror det pa vart i frankrike du bor. Vi bor till gransen till Genève och Jobbar i Genève sa vi far inte betald ledighet. Mamma ledigheten ar 5manader Genom mitt jobb och sen tar jag ut minst 6man obetalt. Du gor helt ratt i att stanna hemma aven obetalt om det gar. Med min forsta sa jobbade jag 100% efter 4 manader. Hade inget val efter som vi behovde 2 loner for att kunna bygga upp en stabil ekonomi.nu har jag mojlighet att stanna hemma och njuta av mina pojkar
  • Challelotten

Har kronan fått in lådor igen? när jag var där för några veckors sen sa de att de var slut och de visste inte om de skulle få mer.

• Karo77

Jag Blir saaaa trott pa folk!!!!!!! Dagligen far man hora: om det ar mitt forsta barn och Om jag vet konet. Nar jag da svarar att jag har en son och vantar en pojke da far man hora: oooh vad synd, ar du inte for besviken???? Maste man absolut onska sig en av varje?? Ar det bara jag som stor sig pa folk som oppet ar besvikna for MIN del och det Kanns som jag maste forklara att jag ar overlycklig over mina 2 pojkar!!!!!

• any19877

Håller med dig Karo77! Jag blir ochså trött på att höra hur bra det är att ha en av varje... Jag väntar tvillingar, en av varje, men jag hade absolut inga preferenser och då säger alla att jag hade tur! Betyder det att om det skulle vara två flickor eller pojkar att de skulle bara mindre värda?

• DetGodaLivet
    Challelotten skrev 2012-04-26 15:49:48 följande:
    Har kronan fått in lådor igen? när jag var där för några veckors sen sa de att de var slut och de visste inte om de skulle få mer.

Ja det står på deras hemsida att de skulle få en liten försändelse nu, och sedan en större om någon månad igen.
  • DetGodaLivet
    Gadget skrev 2012-04-26 12:59:53 följande:
    Jag är ju inte i den situationen nu då jag inte jobbar men förstår verkligen era tankar kring vikarien. Tror det är helt normalt att tänka så, och har själv haft tankarna i andra sammanhang. Man vill ju gärna vara bäst och oumbärlig. Men man får nog helt försöka flytta fokus och tänka "so what? Det är bara ett jobb och jag har alltid klarat av mina uppgifter utan klagomål osv." Det viktigaste nu är barnet och jag tycker jag hört från andra vänner att man faktiskt lättare bryr sig mindre när man fått barn. Men det är ju förstås individuellt.
    Jobba med tanken och fundera på vad som vore det värsta om vikarien faktiskt gör ett bättre jobb då. Skönt att inte behöva reda ut en massa som en dålig vikarie ställt till. Och slippa massa dumma frågor och samtal i tid och otid. Och kanske har vikarien infört någon ny rutin eller har idéer som du när du kommer tillbaka har nytta av.
    Framförallt, det är bara ett jobb.
    Fast det är lättare att säga än att verkligen tänka så.

Jag har ingen vikarie, det är skitskönt! Det uppdrag jag jobbar på tar slut till sommaren (jag är fast anställd men växlar mellan olika uppdrag) så mitt jobb tar liksom slut. :)