• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • RockTheRebell

Vilket betyder att vi får 4 mil längre t bb. Men vi har osa't sambon som självklar o kanske +1 men det är lättare o duka bort än fram platser ur placeringen och det är välkänt folk. Så ligger jag o liten inne o inte får åka hem tycker jag han kan gå på bröllop. Men inte om vi precis föder haha

• lovisen01

Visst var det någon som hade använt Ergo bärsele? Sitter och tittar och funderar vilken modell man ska köpa? Försöker hitta begagnad, så det blir kanske att ta den modell som finns, men någon som vet vad det är för skillnad på dom olika?

• Fyran2012

Hämtade ut gratisboxen från Kronans droghandel idag..blev glatt överraskad över innehållet!
    Salvor, babyolja, badtvålar, amningsilägg, bindor, 27 blöjor, necessär, våtservetter osv. Helt klart värt att plocka utGlad

• Svipp

Det är så skönt att läsa ert gnäll här! Inte för att jag vill att nån ska ha ont/besvärligt/deppigt, men det är så skönt att känna att det inte bara jag som har det jobbigt just nu. Så gnäll mera!

Jag har det jobbigt med skolan, mest för att jag inte hinner med den då min dotter bara är sjuk. Sen om jag HAR tid (som just nu några timmar) så är det helt omöjligt att koncentrera sig. Dels för att bebisen gör sig påmind men framför allt oron över min dotter. Har litteraturseminarium imorgon på två böcker som jag inte läst. Hinner jag ju aldrig. Suck...!

• DetGodaLivet
    lovisen01 skrev 2012-04-26 11:53:36 följande:
    Visst var det någon som hade använt Ergo bärsele? Sitter och tittar och funderar vilken modell man ska köpa? Försöker hitta begagnad, så det blir kanske att ta den modell som finns, men någon som vet vad det är för skillnad på dom olika?
    Jag har en "vanlig" i den mönstrade utgåvan
  • Xericax

Jag har börjat oroa mig för mammavikarien. Jag har haft samma tjänst i 5 år, och tjänsten var ny då jag började, så det var ingen som hade haft den före mig. Det verkar som att folk är nöjda med mitt arbete, och att de tycker att jag är bra. Men eftersom jag inte riktigt har "rätt" inriktning på min utbildning så kan jag själv ibland känna att jag kanske kunde göra mera om jag haft det. Så nu är jag orolig för hur vikarien kommer att vara (vi har ingen ännu men chefen har börjat söka). Vi räknar med att vikarien börjar 18.6 och jag far på ledigt 16.7 och jag tänkte kanske vara borta bara ett halv år ungefär, eftersom det passar bättre för oss att min man är hemma med barnet och jag börjar jobba. Men tänk om alla är jättenöjda med vikarien och blir missnöjd med mig sedan då jag kommer tillbaks. Eller att vikarien är jättedålig, så det blir en massa extra jobb att reda ut sedan efteråt, vet faktiskt inte riktigt vilket som är värre...Obestämd Samtidigt så försöker jag lugna mig själv med att det antagligen för alla på jobbet finns någon person som kan göra deras jobb bättre, speciellt chefen är väl inte direkt den optimala Glad 

Är det någon annan som oroar sig för liknande?

• sowe81

Xericax - jag går och funderar i precis samma banor. Jag är inte heller helt rätt utbildad för min tjänst och är den första på denna positionen här i Sthlm. Vi har andra på andra orter i Sverige med samma tjänst, men den ser helt annorlunda ut här då verksamheten är en annan här. Jag har varit här ca 1.5 år. Nu kommer jag vara hemma i över 1 år minst och sen komma tillbaka på deltid är planen. Jag tänker precis som du, tänk om min vikarie är bättre än mig... då komemr det ju vara jättejobbigt att komma tillbaka, men samtidigt så trivs jag inte ritkigt och vill helst inte tillbaka men samtidigt så tror jag att det blir så för det är ju svårt att få nytt jobb på deltid med samma lön när man precis varit hemma och sen också kanske planerar barn 2 inom en snar framtid.

• Xericax

sowe- det låter ju som att vi har det rätt lika då (med skillnad att jag trivs ganska bra med mitt jobb) vi har också planer på barn 2 inom ganska snar framtid (måste ju förståss se hur det går med den första, men tänkte inte vänta allt för många år i alla fall). De andra på jobbet är nog helt bra på sina jobb, men nog finns det alltid något hos alla som kunde vara bättre, så jag försöker att tänka så ifall det visar sig att vikarien är bättre än mig. Och sist och slutligen får de ju inte sparka en bara för att vikarien var bättre, man får ju ha kvar sitt jobb ändå, och man jobbar ju ändå för lönens skull och det kan ju som sagt hända att det blir lite mera föräldraledigt inom de närmaste åren. Men klart det känns lite då chefen säger att han har hört om någon tjej som söker jobb som har jobbat inom samma bransch och verkar "väldigt kompetent" men samtidigt så vill man ju inte ha någon som ställer till med massa problem som man måste reda ut sedan....

• Gadget

Jag är ju inte i den situationen nu då jag inte jobbar men förstår verkligen era tankar kring vikarien. Tror det är helt normalt att tänka så, och har själv haft tankarna i andra sammanhang. Man vill ju gärna vara bäst och oumbärlig. Men man får nog helt försöka flytta fokus och tänka "so what? Det är bara ett jobb och jag har alltid klarat av mina uppgifter utan klagomål osv." Det viktigaste nu är barnet och jag tycker jag hört från andra vänner att man faktiskt lättare bryr sig mindre när man fått barn. Men det är ju förstås individuellt.
    Jobba med tanken och fundera på vad som vore det värsta om vikarien faktiskt gör ett bättre jobb då. Skönt att inte behöva reda ut en massa som en dålig vikarie ställt till. Och slippa massa dumma frågor och samtal i tid och otid. Och kanske har vikarien infört någon ny rutin eller har idéer som du när du kommer tillbaka har nytta av.
    Framförallt, det är bara ett jobb.
    Fast det är lättare att säga än att verkligen tänka så.

• sowe81

Jo man får försöka tänka så - det är bara ett jobb och det finns fler av dom =)
    Jag har även tänkt att plugga lite under föräldraledigheten och i och med det kunan byta lite inriktning sen, dock går det inte på detta företag då just dom bitarna är outsoursade.

Men precis som du säger Gadget - man vill ju vara bäst och eftersom man hittils varit det (eftersom ingen annan har samma jobb) så kan det ju kännas jobbigt att komma tillbaka om vikarien har gjort nåt bättre. Men som sagt, man får ta det positiva i det i så fall och hoppas att man kan lära sig av vikarien då =)