• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • NiniMe
    Gadget skrev 2012-05-05 22:14:35 följande:
    På tal om att smörja: tror ni på att smörja mellangården, att det ska motverka bristningar i underlivet vid födseln?
    Det är ju inte helt ovanligt att man spricker lite när man får ta ut bebis med sugklocka, min kompis smorde in mellangården och lite in i slidans början, den sista tiden i hennes grav (10 veckor typ) och han sprack inte en millimeter..  Och det var med sugklocka han kom ut och forcerad krystning..
    Jag sprack lite och jag hade inte smort mig, sprack båda gångerna....
    Denna gången ska jag smörja och se om om jag kan undvika det Värt ett försök...
  • Ellenbmt

Jag sprack trotts smörjning, med mandelolja, fick det tipset av min bm den gången. Men jag sprack bara frammåt, inte bakåt...

• fru Elle

Jag har smörjt in mig med olja några veckor innan förlossningen. Har inte fött med sugklocka eller några instrument. Men krystskedet har gått snabbt. Med dottern startade krydtverkarna 09.00 och hon är född 13 min senare. Med sonen gick hela förlossningen snabbare och fick en så kraftig krystvärk att jag inte kunde hålla emot, han föddes på den enda krystvärken.

Med dottern fick jag sy några stygn invändigt, men inget jag märkte eller fick några besvär av. Med sonen behövdes jag egentligen inte sys men BM frågade om jag ville sy den lilla bristning jag fått, tror hon gjorde tre stygn. Vet inte om oljan bidrog till att jag inte behövdes sys så mycket. Men kommer använda den igen. Tror det var mandelolja men kan kolla. Flaskan står i badrumsskåpet.

• Kampis

Ska snart ringa till förlossninigen. Rörelserna har minskat väldigt mycket nu några dagar och nån spark   har jag inte fått på några dagar nu, inte känt nåt öht sedan i går kväll, När jag ligger ner och provocerar kan jag få henne att flytta sig lite så magen ändrar form nån millimeter så lever gör hon, men jag är orolig....

• godisbit
    Kampis skrev 2012-05-06 10:18:38 följande:
    Ska snart ringa till förlossninigen. Rörelserna har minskat väldigt mycket nu några dagar och nån spark   har jag inte fått på några dagar nu, inte känt nåt öht sedan i går kväll, När jag ligger ner och provocerar kan jag få henne att flytta sig lite så magen ändrar form nån millimeter så lever gör hon, men jag är orolig....
    Håller tummarna för er! 
  • Challelotten

Jag smörjde inte något där nere förra gången och sprack inte något. Tror inte man kan förebygga men det jan nog vara skönt för en själv och smörja in. Jag smörjde magen förra gången men fick bristningar i v38 så himla surt. Denna gång smörjer jag med buters bee hittade det på Nelly man fick 25 ml mer än weledas och den kostade bara 139:- så när i inte weledas funkade flera gången så blev jag lite snål ;0) men burt's bee har en godare lukt med citrus istället :0) de hade någon butter i samma märke som jag tänkte testa med.

• Hejåhå

Jag sydde en amningskudde i L-format. Den var inte så bra. Den där hästsko-fomade som du sytt är nog bättre. De är också bra som sittstöd till bebisen när det blir aktuellt.

Jag köpte små-kuddar på Ikea för typ 9 spänn styck och slaktade dem för stoppningen.

• Gadget
    Something01 skrev 2012-05-06 09:46:01 följande:
    Vad smörjer ni mella gården med å vart köper man sånt :) kanske man skulle prova.
    Weleda har en olja avsedd för ändamålet som du kan köpa på hälsokosten tror jag och också vissa gravidbutiker har jag sett den i. www.weleda.fi/old/hudvard/graviditet-och-amning/graviditet/foerberedelseolja/

Men den är rätt dyr och det går kanske lika bra med någon annan olja med "bredare" användningsområde.
    Det är ju alltid svårt sånt där då ingen kan säga om och hur mycket man hade brustit om man inte smörjt. Just Weleda tipsar om att man inte bara ska smörja utan även utföra någon slags massage som jag tycker verkar jobbigt. Har provat, och momentet att föra in en tumme lite i slidan och töja tycker jag gör ont. Haha, kanske inget mot vad det gör att trycka ut en bebis där men ändå.
    Jag har köpt i alla fall och får se hur mycket och regelbundet jag kommer göra det.
    Min syster sprack ingenting med någon av sina tre barn, men jag riskerar ju få en stor. Hennes äldsta kom fyra veckor tidigt så det var kanske lite lättare.